Ο Εμμανουήλ Κριαράς (Πειραιάς, 28 Νοεμβρίου 1906 – Θεσσαλονίκη, 22 Αυγούστου 2014) γεννήθηκε στον Πειραιά, με καταγωγή από την Κρήτη. Τελείωσε το γυμνάσιο στα Χανιά το 1924. Σπούδασε φιλολογία (Πανεπιστήμιο Αθηνών, 1924-29), βυζαντινή φιλολογία, νεοελληνική φιλολογία και συγκριτική γραμματολογία (Πανεπιστήμιο Μονάχου, 1930 και Πανεπιστήμιο Παρισιού, 1938-39 και 1945-48). Αναγορεύτηκε διδάκτορας το 1938. Επιστημονικός συνεργάτης του Μεσαιωνικού Αρχείου της Ακαδημίας Αθηνών (1930-39) και στη συνέχεια διευθυντής του (1939-50).
Στη διάρκεια της Κατοχής έλαβε μέρος στην αντίσταση και κρατήθηκε στο Χαϊδάρι επί μήνες έως τον Σεπτέμβριο του 1944. Το 1950 διορίστηκε τακτικός καθηγητής μεσαιωνικής ελληνικής φιλολογίας στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης. Διετέλεσε κοσμήτορας της Φιλοσοφικής Σχολής, μεταξύ 1954-55. Απολύθηκε από τη θέση του από τη Χούντα (1968). Καλλιέργησε τη μεσαιωνική και τη νεοελληνική φιλολογία και γλώσσα και αγωνίστηκε για την επικράτηση της δημοτικής. Διετέλεσε: πρόεδρος εικοσαμελούς επιτροπής που μεταγλώττισε τους δικαστικούς κώδικες· πρόεδρος επιτροπής που πρότεινε το είδος μονοτονικού που εφαρμόζεται. Συνέθεσε το «Λεξικό της μεσαιωνικής ελληνικής δημώδους γραμματείας 1100-1669» (14 τόμοι) και το «Λεξικό της δημοτικής».
Δημοσίευσε μελέτες για τη μεσαιωνική και νέα ελληνική γλώσσα και φιλολογία. Ανάμεσα στα περισσότερα από 1.000 άρθρα και 60 βιβλία που εξέδωσε αυτοτελώς ο Εμμ. Κριαράς, ξεχωρίζουν οι μονογραφίες του για τον Ψυχάρη, το Σολωμό και τον Παλαμά, οι εκδόσεις παλαιότερων κειμένων της νεοελληνικής γραμματείας («Πανώριας» του Χορτάτση, των θεατρικών του Πέτρου Κατσαΐτη, κ.ά), οι μελέτες του για το δημοτικισμό και η αλληλογραφία του.
Τιμήθηκε με διεθνή βραβεία, μεταξύ των οποίων το Herderpreis και το βραβείο της Association des Etudes Grecques για το Μεσαιωνικό Λεξικό του. Επίσης, του απενεμήθηκαν τέσσερα ελληνικά παράσημα (το τελευταίο: Ταξιάρχης τάγματος τιμής) και ανακηρύχθηκε ιππότης της Λεγεώνας της τιμής στη Γαλλία και Commendatore in merito στην Ιταλία. Πέθανε από ανακοπή καρδιάς, στο σπίτι του στη Θεσσαλονίκη, το βράδυ της 22ης Αυγούστου 2014, σε ηλικία 108 ετών.
Τίτλοι στη βάση Βιβλιονέτ
- (2013)Πρόσφατα γράμματά μου σε πρόσωπα και ιδρύματα, Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη
- (2012)Νέες επιστολές και έγγραφα των ετών 1924-2010, Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη
- (2012)Ο Ψυχάρης από γράμματά του, Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη
- (2011)Γράμματα ξένων μελετητών και άλλων λογίων, Μουσείο Μπενάκη
- (2011)Λεξικό της μεσαιωνικής ελληνικής δημώδους γραμματείας 1100-1669, Κέντρο Ελληνικής Γλώσσας
- (2011)Πνευματικές προσεγγίσεις, University Studio Press
- (2011)Φιλολογικά πρόσωπα και πράγματα, University Studio Press
- (2011)Φιλολογικά πρόσωπα και πράγματα, University Studio Press
- (2010)Αλληλογραφία Ν. Ματσανιώτη – Ε. Κριαρά, University Studio Press
- (2010)Ο υπουργός παιδείας Αντώνης Τρίτσης και η διδασκαλία της αρχαίας ελληνικής γλώσσας στο γυμνάσιο, University Studio Press
- (2010)Συμβολή Β΄, Μουσείο Μπενάκη
- (2009)Μακράς ζωής αγωνίσματα, Οι Φίλοι του περιοδικού «Αντί»
- (2008)Γράμματα ξένων μελετητών και άλλων λογίων, Μουσείο Μπενάκη
- (2008)Λεξικό της μεσαιωνικής ελληνικής δημώδους γραμματείας 1100-1669, Κέντρο Ελληνικής Γλώσσας
- (2007)Αλληλογραφία, Ινστιτούτο Νεοελληνικών Σπουδών. Ίδρυμα Μανόλη Τριανταφυλλίδη
- (2007)Αλληλογραφία Β΄, Πολύτυπο
- (2006)Λεξικό της μεσαιωνικής ελληνικής δημώδους γραμματείας 1100-1669, Κέντρο Ελληνικής Γλώσσας
- (2004)Ανιχνεύσεις, Ινστιτούτο Νεοελληνικών Σπουδών. Ίδρυμα Μανόλη Τριανταφυλλίδη
- (2003)Επιτομή του λεξικού της μεσαιωνικής ελληνικής δημώδους γραμματείας 1100-1669, Κέντρο Ελληνικής Γλώσσας
- (2001)Επιτομή του λεξικού της μεσαιωνικής ελληνικής δημώδους γραμματείας 1100-1669, Κέντρο Ελληνικής Γλώσσας
- (2001)Πραγματώσεις και όνειρα, Ιανός
- (2000)Εμμανουήλ Κριαράς, επιλογή από το έργο του, Ζήτρος
- (1998)Θητεία στη γλώσσα, Εκδόσεις Γκοβόστη
- (1997)Κωστής Παλαμάς, Εκδόσεις Γκοβόστη
- (1997)Λεξικό της μεσαιωνικής ελληνικής δημώδους γραμματείας, Ιδιωτική Έκδοση
- (1995)Νέο ελληνικό λεξικό της σύγχρονης δημοτικής γλώσσας, Εκδοτική Αθηνών
- (1994)Λεξικό της μεσαιωνικής ελληνικής δημώδους γραμματείας, Ιδιωτική Έκδοση
- (1993)Λεξικό της μεσαιωνικής ελληνικής δημώδους γραμματείας, Ιδιωτική Έκδοση
- (1992)Η γλώσσα μας, Ιδιωτική Έκδοση
- (1990)Λεξικό της μεσαιωνικής ελληνικής δημώδους γραμματείας, Ιδιωτική Έκδοση
- (1988)Λεξικό της μεσαιωνικής ελληνικής δημώδους γραμματείας, Ιδιωτική Έκδοση
- (1988)Μεσαιωνικά μελετήματα, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης
- (1988)Μεσαιωνικά μελετήματα, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης
- (1988)Τα πεντάλεπτά μου στην ΕΡΤ και άλλα γλωσσικά, Μαλλιάρης Παιδεία
- (1987)Λόγιοι και δημοτικισμός, Εκδοτική Αθηνών
- (1986)Πρόσωπα και θέματα από την ιστορία του δημοτικισμού, Εκδόσεις Καστανιώτη
- (1985)Λεξικό της μεσαιωνικής ελληνικής δημώδους γραμματείας, Ιδιωτική Έκδοση
- (1982)Λεξικό της μεσαιωνικής ελληνικής δημώδους γραμματείας, Ιδιωτική Έκδοση
- (1981)Ψυχάρης, Βιβλιοπωλείον της Εστίας
- (1980)Λεξικό της μεσαιωνικής ελληνικής δημώδους γραμματείας, Ιδιωτική Έκδοση
- (1979)Άρθρα και σημειώματα ενός δημοτικιστή, Βιβλιοπωλείον της Εστίας
- (1978)Λεξικό της μεσαιωνικής ελληνικής δημώδους γραμματείας, Ιδιωτική Έκδοση
- (1977)Λεξικό της μεσαιωνικής ελληνικής δημώδους γραμματείας, Ιδιωτική Έκδοση
- (1975)Λεξικό της μεσαιωνικής ελληνικής δημώδους γραμματείας, Ιδιωτική Έκδοση
- (1971)Λεξικό της μεσαιωνικής ελληνικής δημώδους γραμματείας, Ιδιωτική Έκδοση
- (1969)Λεξικό της μεσαιωνικής ελληνικής δημώδους γραμματείας, Ιδιωτική Έκδοση
- Η σημερινή μας γλώσσα, Μαλλιάρης Παιδεία
Συμμετοχή σε συλλογικά έργα
- (2014)Κρήτη 1913-2013: Αρχιτεκτονική και πολεοδομία μετά την Ένωση, Πνευματικό Κέντρο Χανίων & ΣΑΔΑΣ-Πανελλήνια Ένωση Αρχιτεκτόνων/Τμήμα Χανίων
- (2012)Ο Νικόλαος Γ. Πολίτης και το Κέντρον Ερεύνης της Ελληνικής Λαογραφίας, Ακαδημία Αθηνών
- (2010)Οι άνθρωποί μου, Ποταμός
- (2008)Από την αλληλογραφία Ι. Μ. Παναγιωτόπουλου και Εμμ. και Αικ. Κριαρά: Τα σωζόμενα, Σχολή Ι. Μ. Παναγιωτόπουλου [κείμενα, επιμέλεια]
- (2007)Μαρτυρίες φοιτητικών χρόνων, Futura
- (2006)Επιστολές Γεωργίου Ράλλη προς Εμμανουήλ Κριαρά, Σχολή Ι. Μ. Παναγιωτόπουλου [κείμενα, επιμέλεια]
- (2005)Ο Ψυχάρης και η εποχή του, Ινστιτούτο Νεοελληνικών Σπουδών. Ίδρυμα Μανόλη Τριανταφυλλίδη [εισήγηση]
- (2004)Επιστολές Ι. Μ. Παναγιωτόπουλου και Εμμ. και Αικ. Κριαρά, Σχολή Ι. Μ. Παναγιωτόπουλου [κείμενα, επιμέλεια]
- (2003)Γρηγόριος Ξενόπουλος, Ελληνικό Λογοτεχνικό και Ιστορικό Αρχείο (Ε.Λ.Ι.Α.) [εισήγηση] Για τη δημοτική γλώσσα, Γρηγόρη
Λοιποί τίτλοι
- (2012)Ανώνυμος, Ανακάλημα της Κωνσταντινούπολης, Ινστιτούτο Νεοελληνικών Σπουδών. Ίδρυμα Μανόλη Τριανταφυλλίδη [επιμέλεια]
- (2011)Ματθίας, Στέφανος, 1935-2009, Γράμματα Στεφάνου Ματθία στον Ε. Κριαρά, Νομική Βιβλιοθήκη [επιμέλεια]
- (2004)Ψυχάρης, Γιάννης Ν., 1854-1929, Νέα γράμματα Ψυχάρη προς Νικόλαο Γ. Πολίτη, Κέντρο Ελληνικής Γλώσσας [επιμέλεια]
- (2003)Ψυχάρης, Γιάννης Ν., 1854-1929, Γράμματα Ψυχάρη προς Νικόλαο Γ. Πολίτη, Κέντρο Ελληνικής Γλώσσας [επιμέλεια]
- (1989)Αφιέρωμα στον Ι. Μ. Παναγιωτόπουλο, Μαλλιάρης Παιδεία [επιμέλεια]
- (1959)Βυζαντινά ιπποτικά μυθιστορήματα, Δαίδαλος Ι. Ζαχαρόπουλος [επιμέλεια]
*****************************************************
Εμμανουήλ Κριαράς, ετών 107: Τι λέει για τον έρωτα, τη ζωή, τον θάνατο, τον σοσιαλισμό
«Δεν επεπόθησα ξέρετε τόσο μακρύ βίο… Εγινε», λέει ο σπουδαίος φιλόλογος που σήμερα, Πέμπτη, σβήνει 107 κεράκια. «Απλώς θα μαζευτούμε να φάμε μαζί. Η εποχή δεν επιτρέπει πλέον τα περιττά…»
ΤΑ ΝΕΑ: 28/11/2013 |
«Οχι δεν είμαι υπέρ του ΣΥΡΙΖΑ. Δεν έχω εμπιστοσύνη σ’ αυτά που λέει ο κ. Τσίπρας. Ούτε με το ΚΚΕ. Τον κομμουνισμό τον γνωρίσαμε στη Ρωσία έτσι όπως εφαρμόστηκε. Ημουν υπέρ του κ. Κουβέλη. Πίστευα πως είναι αυτός που εκφράζει μια αριστερή πολιτική, αλλά δημοκρατική» λέει ο Εμμανουήλ Κριαράς όταν η συζήτηση πηγαίνει στην πολιτική.
«Το ξέρω καλά. Οι περισσότεροι – ειδικά κάποιοι νεόκοποι από τις τηλεοράσεις που έρχονται να με δουν, να μου ζητήσουν «δηλώσεις», δεν είναι γιατί γνωρίζουν και εκτιμούν το έργο και την προσωπικότητά μου. Είναι η ηλικία μου που τους κάνει εντύπωση. Δεν επεπόθησα ξέρετε τόσο μακρύ βίο… Έγινε. Δεν θέλω πια άλλο να ζήσω. Η χαρά μου (η αγαπημένη μου σύζυγος) έφυγε. Ο έρωτας– τον οποίο η ύπαρξή της και μόνο μου ενέπνεε, ο έρωτας για τη ζωή, τη δημιουργία και την εργασία, για τη δημιουργία, δεν υπάρχει πια. Οπότε, σας ευχαριστώ για τις ευχές και τα δώρα αλλά… είναι πλέον περιττά. Και η εποχή μας δεν το θέλει το περιττό..».
Αυτά ανέφερε, μεταξύ πολλών άλλων, στη συνέντευξή του την Πέμπτη στο ΑΠΕ-ΜΠΕ και στη δημοσιογράφο Βίκυ Χαρισοπούλου, ο Εμμανουήλ Κριαράς, με αφορμή τα 107α γενέθλιά του: Ο διακεκριμένος φιλόλογος και ομότιμος καθηγητής της Φιλοσοφικής σχολής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, γεννήθηκε στις 28 Νοεμβρίου 1906 (15 Νοεμβρίου σύμφωνα με το Ιουλιανό ημερολόγιο που ίσχυε τότε) στον Πειραιά.
Ο Εμμανουήλ Κριαράς ζει πάντα στο διαμέρισμα του δευτέρου ορόφου της οδού Αγγελάκη, ανάμεσα σε βιβλία, χαρτιά, στυλό, λεξικά, φωτογραφίες (κυρίως της συζύγου του), μερικές παλιές πολυθρόνες, μια κλειστή (πάντα) τηλεόραση, λίγες εφημερίδες – «δεν αγοράζω πια τέσσερις την ημέρα, τις μείωσα… δεν έχουν πια ειδήσεις» λέει μάλλον απογοητευμένος.
Τα γενέθλιά του που τιμώνται πάντα από τους φίλους και συνεργάτες του – ή έστω όσους απ’ αυτούς απέμειναν εν ζωή – «θα είναι κάτι λιτό. Απλώς θα μαζευτούμε να φάμε μαζί. Η εποχή δεν επιτρέπει πλέον τα περιττά…».
«Δεν ήλπιζα τόσο μακρά ζωή… Θυμάμαι, ξέρετε, τον κομήτη του Χάλεϊ, την εμφάνιση του Βενιζέλου, παρέστην – μικρό παιδί – σε ένοπλο συλλαλητήριο στην Κρήτη…».
«Δεν θέλω πλέον να ζω. Θέλω να διατηρήσω την αισιοδοξία μου αλλά δεν μου το επιτρέπουν τα «πράγματα» όπως έχουν καταστεί. Και σε κοινωνικό και σε προσωπικό επίπεδο. Κοινωνικά, μ’ αυτή την κατάπτωση την οικονομική, αλλά όχι μόνο. Είναι πολιτικό το πρόβλημα και βεβαίως και πρόβλημα παιδείας. Ο Έλληνας έχει τον… ηρωισμό να θαυμάζει το αρχαίους– χωρίς, όμως, να τους γνωρίζει, ούτε να τους καταλαβαίνει. Έτσι, γιατί τον βολεύουν… Παράλληλα, φροντίζει για τον διορισμό του «ανάξιου» συνήθως παιδιού του σε βάρος του άξιου παιδιού του διπλανού, ο οποίος δεν έχει τις ίδιες… γνωριμίες, φροντίζει να δουλεύει όσο το δυνατό λιγότερο, να πάει αργότερα και να φεύγει νωρίτερα από τη δουλειά του, να βάζει στην τσέπη του ό,τι και όσο μπορεί ο καθένας– όχι μόνο οι πολιτικοί- απ’ αυτά που δεν του ανήκουν, να μισεί και να υπονομεύει τον «άλλο», να…».
Δηλαδή, «μαζί τα φάγαμε»;
«Ενέχει μια μεγάλη αλήθεια αυτή η ρήση. Υπό την έννοια της νοοτροπίας που έχει επικρατήσει. Λείπει η εθνική αλληλεγγύη και επικρατεί – ακόμα και σήμερα εν μέσω αυτής της ανθρωποφονικής κρίσης – το ατομικό συμφέρον».
«Ενέχει μια μεγάλη αλήθεια αυτή η ρήση. Υπό την έννοια της νοοτροπίας που έχει επικρατήσει. Λείπει η εθνική αλληλεγγύη και επικρατεί – ακόμα και σήμερα εν μέσω αυτής της ανθρωποφονικής κρίσης – το ατομικό συμφέρον».
Ψηφίζετε; Πώς μορφοποιείται, στα ελληνικά πολιτικά δεδομένα του σήμερα, το όραμά σας περί του δημοκρατικού σοσιαλισμού ως «μόνη λύση»;
«Μέχρι πρόσφατα το έκανα. Τώρα δεν με βαστούν τα πόδια μου να πάω στο εκλογικό κέντρο. Είχα τοποθετηθεί και στο ψηφοδέλτιο επικρατείας του ΠΑΣΟΚ. Μου είχε τηλεφωνήσει τότε ο κ. Πετσάλνικος για να ζητήσει την έγκρισή μου και του είχα πει, θυμάμαι, ότι αποδέχομαι, αλλά… θα ήθελα να είναι πιο σοσιαλιστικό το κόμμα… Δυστυχώς, δεν τα κατάφερε… Ύστερα… όχι, όχι δεν είμαι υπέρ του ΣΥΡΙΖΑ. Δεν έχω εμπιστοσύνη σ’ αυτά που λέει ο κ. Τσίπρας. Ούτε με το ΚΚΕ. Τον κομμουνισμό τον γνωρίσαμε στη Ρωσία έτσι όπως εφαρμόστηκε … Ήμουν υπέρ του κ. Κουβέλη. Πίστευα πως είναι αυτός που εκφράζει μια αριστερή πολιτική, αλλά δημοκρατική. Όπως ήταν και το όνομα του κόμματός του. Είναι λυπηρό, όμως, το ότι και σ’ αυτό τον πολιτικό χώρο υπήρξαν εσωτερικές διαφωνίες και διασπαστικές κινήσεις που οδήγησαν και στην αποχώρησή του από την κυβέρνηση».
Κι αν σας ρωτούσα και πάλι, «τι να κάνουμε»;
«Πρώτον οι νέοι να μην φεύγουν στο εξωτερικό. Να μάθουν να επιμένουν και να υπομένουν. Χάνουμε το αίμα μας ως έθνος με τη φυγή των νέων. Δεύτερον: Να μείνουν εδώ, να δουλέψουν, να αγαπήσουν την εργασία, να μην απεργούν (ειδικά οι δάσκαλοι, οι γιατροί…) Και τρίτον… εγώ να φύγω… Κουράστηκα πια. Δεν θέλω άλλο να ζω για να βλέπω αυτή την κατάσταση».
Είναι που εξέλειπε ο έρωτας; Έτσι όπως το θέσατε προ ολίγων ετών– υπό την έννοια της αέναης επιδίωξης του ιδανικού;
«Επίστεψα βαθιά στον έρωτα! Αρκεί βέβαια να έχει εκδήλωση και από τις δύο πλευρές. Προσωπικά, έζησα ευτυχισμένο βίο. Η γυναίκα μου, με την οποία έζησα 65ετή κοινό ευτυχισμένο βίο, κατανοούσε, κι εγώ εκείνη. Ερωτευτήκαμε και οι δύο την εργασία, τη δημιουργία, ο ένας τον άλλο… Επίστεψα πολύ στον έρωτα… Είναι αυτός που που σε βοηθά να ζεις και να δημιουργείς. Είναι αυτό που λείπει ίσως σήμερα…».
«Επίστεψα βαθιά στον έρωτα! Αρκεί βέβαια να έχει εκδήλωση και από τις δύο πλευρές. Προσωπικά, έζησα ευτυχισμένο βίο. Η γυναίκα μου, με την οποία έζησα 65ετή κοινό ευτυχισμένο βίο, κατανοούσε, κι εγώ εκείνη. Ερωτευτήκαμε και οι δύο την εργασία, τη δημιουργία, ο ένας τον άλλο… Επίστεψα πολύ στον έρωτα… Είναι αυτός που που σε βοηθά να ζεις και να δημιουργείς. Είναι αυτό που λείπει ίσως σήμερα…».
Και η έλλειψη απογόνων; Είναι κάτι που αν μπορούσατε θα αλλάζατε;
«Είναι γεμάτο το σπίτι, οι βιβλιοθήκες με απογόνους μου (τα βιβλία του). Το πρόβλημα υγείας της συζύγου μου δεν μας επέτρεψε να αποκτήσουμε παιδιά. Είναι ένα στοίχημα η τεκνοποιία… Και αποδεικνύεται ότι είναι ευτύχημα ή δυστύχημα… Τελικώς, ευτυχώς που δεν έχω παιδιά. Τουλάχιστον – αν και τα δικά μου παιδιά θα ήταν σήμερα πολύ μεγάλα – δεν θα χρειαζόταν και θα κινδύνευαν να αναγκαστούν να φύγουν από τη χώρα λόγω της κρίσης… Τη βλέπω ξέρετε πολύ συχνά στον ύπνο μου… (τη σύζυγο του Αικατερίνη Στρυφτού- Κριαρά). Θα ήθελα και να αναστηθεί, αλλά δεν γίνεται».
«Είμαστε τραγικές μορφές. Το γεγονός ότι έχουμε συνείδηση δεν νομίζω ότι είναι στοιχείο ουσιαστικής ευτυχίας. Ο άνθρωπος ζει πιο ευτυχισμένα όταν δεν έχει συνείδηση της τραγικότητας της ζωής του. Εγώ- δυστυχώς -την έχω. Επιθυμία μου είναι πλέον να μη ζήσω. Είναι βάρος πια η ζωή μου» έλεγε προ επταετίας – μόλις που είχε κλείσει τα 100.
Ο Εμμανουήλ Κριαράς άλλαξε σύντομα γνώμη. Δυο-τρία χρόνια μετά, δήλωνε: «Όχι δεν φοβάμαι τον θάνατο. Δεν θέλω όμως να πεθάνω αμέσως… Θέλω να ολοκληρώσω τις εκκρεμότητες των κειμένων μου».
«Απόλογος Βίου»
Είναι αυτές οι εκκρεμότητες που ολοκλήρωσε ήδη. Το τελευταίο βιβλίο του βρίσκεται ήδη στο τυπογραφείο κι έχει τον τίτλο «Απόλογος Βίου».
«Προσθέτω ό,τι ίσως παρέλειψα στις προηγούμενες εργογραφίες και βιογραφίες μου. Αυτά που σας είπα στις κατά καιρούς συζητήσεις μας. Για τη ζωή μου, τη γυναίκα μου, τις δραστηριότητες μου».
Κι αν σας ζητούσα μια περίληψη, έναν «τίτλο», αυτού του απολόγου του βίου σας;
«Στη ζωή μου έκαμα αυτό που θεωρούσα καθήκον μου».
No comments:
Post a Comment