Tuesday, April 7, 2009

Ιστορίες καρδιάς που… διαβάλλουν τον έρωτα! Στην ασφάλεια του μονού κρεβατιού μάς στέλνει ο βραβευμένος με Πούλιτζερ Τζέφρυ Ευγενίδης

Ιστορίες καρδιάς που… διαβάλλουν τον έρωτα!

  • «Μια ερωτική ιστορία δεν μπορεί ποτέ να γεννηθεί με την απόλυτη ευτυχία. Οι ερωτικές ιστορίες γεννώνται από τη θλίψη, την απογοήτευση, τις ανισότητες, τις οικογενειακές βεντέτες, τη συζυγική πλήξη και από τουλάχιστον μια σκληρή καρδιά. Οι ερωτικές ιστορίες, χωρίς καμία εξαίρεση σχεδόν, δίνουν κακό όνομα στον έρωτα», αυτά σημειώνει μεταξύ άλλων ο ελληνικής καταγωγής συγγραφέας Τζέφρυ Ευγενίδης στην εισαγωγή ενός νέου του βιβλίου, στο οποίο επιλέγει, συγκεντρώνει και παρουσιάζει ερωτικές ιστορίες γραμμένες από διακεκριμένους ομοτέχνους του.
  • Το βιβλίο που κυκλοφορεί ήδη στο εξωτερικό με τον τίτλο «My Mistress Sparrow is Dead» πρόκειται να κυκλοφορήσει στην Ελλάδα μετά το Πάσχα, από τις εκδόσεις Libro, σε μετάφραση Αννας Παπασταύρου. Σε ρόλο εκδότη, ο βραβευμένος με το Πούλιτζερ 2003 για το αριστουργηματικό του έργο «Middlesex», Τζέφρυ Ευγενίδης, επιλέγει και παρουσιάζει ιστορίες από κλασικούς συγγραφείς με θέμα τον έρωτα. Ανάμεσά τους είναι οι Αντον Τσέχοφ, Τζέιμς Τζόις, Μίλαν Κούντερα, Ουίλιαμ Τρέβορ, Γκι ντε Μοπασάν, Βλαντιμίρ Ναμπόκοφ, Ντέιβιντ Γέιτς, Ρόμπερτ Μουζίλ κ.ά.

Περί «ερμαφρόδιτων»

  • Με καταγωγή από την Προύσα της Μικράς Ασίας, από την πλευρά του πατέρα του, ο Τζέφρυ Ευγενίδης γεννήθηκε το 1960 στο Ντιτρόιτ και σήμερα ζει στο Πρίνστον του Νιου Τζέρσεϊ με την οικογένειά του. Από την πλευρά της μητέρας του έχει αγγλοϊρλανδική καταγωγή.
  • Αυτή η μεικτή «ερμαφρόδιτη» καταγωγή, που σήμερα στην παγκοσμιοποιημένη εποχή αφορά πολλούς ανθρώπους του πλανήτη, ήταν το θέμα του Ευγενίδη στο μυθιστόρημα «Middlesex», που του χάρισε το Πούλιτζερ, ένα βιβλίο με εκτενείς αναφορές στη Μικρά Ασία και στη ζωή των Ελλήνων μεταναστών στην Αμερική, στα έθιμα και στις συνήθειές τους. Με πραγματικά ιδιοφυή τρόπο ο Ευγενίδης έκανε κεντρική ηρωίδα στο βιβλίο του την Κάλλι Στεφανίδου, καρπό του έρωτα δύο ανυποψίαστων Μικρασιατών προσφύγων, η οποία στα 14 χρόνια της ανακαλύπτει ότι για λόγους μετάλλαξης είναι αγόρι παγιδευμένο σε κοριτσίστικο σώμα.
  • Απαντώντας στο εύλογο ερώτημα για τη δημιουργία ενός ερμαφρόδιτου ήρωα, που ελάχιστες φορές εμφανίζεται στη λογοτεχνία, ο Τζέφρυ Ευγενίδης είχε δηλώσει σε συνέντευξή του στη γράφουσα: «Με προβλημάτιζε το ζήτημα της ταυτότητας του ατόμου και της μεταμόρφωσής του. Και υπάρχουν πολλά είδη μεταμόρφωσης. Κάποιος είναι εργένης και μετά παντρεύεται, κάποιος άλλος είναι Ελληνας και μετά γίνεται Αμερικανός και βέβαια το «Middlesex» αναφέρεται σε κάποιον που ήταν κορίτσι και έγινε αγόρι. Αυτός ακριβώς ο ερμαφρόδιτος ήρωας αφηγείται την ιστορία του, χρησιμοποιώντας σε αρκετές περιπτώσεις επικό ύφος, μια εξιστόρηση που περιλαμβάνει τη μεταμόρφωση σε πολλά και διαφορετικά επίπεδα».
  • Σήμερα, όμως, ο 48χρονος Ευγενίδης δηλώνει ότι στη «νηφάλια μέση ηλικία έχω γίνει λιγότερο ευάλωτος στο λυρισμό». Και σημειώνει στον πρόλογο των διηγημάτων: «Διαβάστε τις σύντομες ιστορίες στην ασφάλεια του μονού κρεβατιού σας και αφήστε όλους τους άλλους να υποφέρουν». Υστερα από αυτή τη «συμβουλή», αναρωτιέται κανείς μήπως μετά το «Middlesex» σκοπεύει να γράψει το «Safe sex» και στην περίπτωση αυτή κάποιος πρέπει να του πει ότι τον πρόλαβαν άλλοι!

Είπε...

Περήφανος που είμαι Ελληνας

  • Οι γονείς μου δεν μιλούσαν ελληνικά μεταξύ τους, διότι μόνο ο πατέρας μου ήταν Ελληνας. Ομως η ελληνική γλώσσα ήταν κάτι πολύ οικείο σε μένα κατά την παιδική μου ηλικία. Πολλές φορές σκεφτόμουν ελληνικά και απαντούσα στα ελληνικά. Και βέβαια, αργότερα, όταν έμαθα πόσο μεγαλειώδης υπήρξε ο ελληνικός πολιτισμός και η ελληνική ιστορία, ένιωθα ιδιαίτερα περήφανος που καταγόμουν από την Ελλάδα. Μου άρεσε η ιδέα ότι είμαι Ελληνας.

Σήμερα επικρατεί το... unisex

  • Ασφαλώς και υπάρχουν έντονα στοιχεία ερμαφροδιτισμού στο δυτικό πολιτισμό. Αντρες και γυναίκες ντύνονται με τον ίδιο τρόπο και δουλεύουν στις ίδιες δουλειές. Συγκριτικά με το παρελθόν το στοιχείο unisex έχει επικρατήσει.

Ξαναγεννιόμαστε αλλά μένουμε ίδιοι

  • Πολλές φορές αισθανόμαστε ότι ξαναγεννιόμαστε, κυρίως πνευματικά. Πιστεύω ότι αυτό μπορεί να συμβεί περισσότερες από δύο φορές στη ζωή ενός ανθρώπου. Μόνο που τελικά… μένουμε οι ίδιοι!

Ερμαφρόδιτη φαντασία

  • Ο μυθιστοριογράφος πρέπει να έχει ερμαφρόδιτη φαντασία. Να μπαίνει στο μυαλό και την ψυχή τόσο των ανδρών όσο και των γυναικών. Για μένα αυτό είναι απόλυτα φυσιολογικό. Τόσο που διερωτώμαι γιατί δεν υπάρχουν ερμαφρόδιτοι σε περισσότερα βιβλία.
  • ΠΑΣΑΜΙΧΑΛΗ ΕΛΠΙΔΑ, Ελεύθερος Τύπος, Τρίτη, 07.04.09

No comments: