Tuesday, April 7, 2009

Η τρικλοποδιά του Ελιοτ στον Οργουελ. Ο αγγλοαμερικανός ποιητής είχε απορρίψει την έκδοση της «Φάρμας των ζώων»


George Orwell

ΛΟΝΔΙΝΟ. «Η απόρριψη του αιώνα»: έτσι αποκαλεί η ιταλική εφημερίδα «La Repubblica» την «τρικλοποδιά» που έβαλε ο Τ.Σ. Ελιοτ στον Τζορτζ Οργουελ εν έτει 1944. Ο συγγραφέας χτύπησε τότε την πόρτα του ποιητή με το χειρόγραφο της «Φάρμας των ζώων» ανά χείρας. Ο Ελιοτ, ο οποίος την περίοδο εκείνη εργαζόταν σε έναν από τους σημαντικότερους εκδοτικούς οίκους της Βρετανίας, τον Faber & Faber, απέρριψε την εξαιρετική αυτή αλληγορία του κομμουνισμού, που έμελλε να γίνει ένα από τα κλασικότερα βιβλία όλων των εποχών.

«Αν και καλογραμμένο και με καλές προθέσεις, δεν πείθει» ήταν η κριτική του Ελιοτ. Εκείνο που προφανώς διέφυγε, είτε εκουσίως είτε ακουσίως, από τον αμερικανό ποιητή, ο οποίος στη συνέχεια πολιτογραφήθηκε Βρετανός, ήταν η σκληρή σάτιρα του σταλινισμού και της Σοβιετικής Ενωσης που κρυβόταν πίσω από τα φαινομενικώς αδαή ζώα της φάρμας.

«Δεν είμαστε βέβαιοι ότι αυτός είναι ο σωστός τρόπος να κρίνετε την τρέχουσα πολιτική κατάσταση» ήταν η φράση με την οποία έκλεινε η επιστολή της απόρριψης. Το βιβλίο εκδόθηκε τελικά έναν χρόνο αργότερα από έναν άλλο λονδρέζικο οίκο, τον Secker & Warburg, για να ακολουθήσει το 1948 το ακόμη πιο πικρό και άκρως προφητικό «1984».

Αν αναρωτιέστε ποιος ευθύνεται για την αποκάλυψη του εκδοτικού «φάουλ» του Ελιοτ, το βέλος δείχνει προς την πλευρά της δεύτερης συζύγου του Βάλερι , η οποία σήμερα είναι 81 ετών. Οι δυο τους χώρισαν το 1957, όταν εκείνος ήταν περίπου 38 ετών, εκείνη όμως, όπως αποδείχθηκε, είχε κρατήσει στο συρτάρι της πρώτης τάξεως... αναμνήσεις από τον όχι και τόσο αγαπημένο πρώην σύζυγό της. Το περίφημο γράμμα απόρριψης προς τον Οργουελ αποτελεί πλέον πολύτιμο κομμάτι ενός ντοκιμαντέρ για τη ζωή και την αμφιλεγόμενη προσωπικότητα του Ελιοτ που ετοιμάζεται αυτή την εποχή από το ΒΒC και θα προβληθεί το προσεχές θέρος. [ΤΟ ΒΗΜΑ, Τρίτη 7 Απριλίου 2009]

http://media-2.web.britannica.com/eb-media/93/79893-004-ED11C212.jpg
T.S.Eliot

No comments: