Friday, April 10, 2009

Σκληρή «κούρσα»

  • Είναι σύμπτωση ή μια νέα πραγματικότητα; Πριν από λίγα χρόνια οι εκδότες «έριχναν» στην αγορά το βιβλίο, π. χ., της Δούκα και της Γαλανάκη, ή το βιβλίο της Καρυστιάνη και του Θέμελη, ή το βιβλίο του Βαλτινού, του Νόλλα και της Ζατέλη. Ταυτόχρονα, την ίδια περίοδο. Κι ήταν παράλληλα στις λίστες των μπεστ σέλερ και στις συζητήσεις των αναγνωστών και των κριτικών. Και παρακολουθούσαμε τη θεματολογία, την επάρκεια, τον νέο κόσμο που έστηναν.
  • Χθες κοίταζα τις λίστες των τελευταίων εβδομάδων και διαπίστωσα ότι γίνεται ένας άτυπος, αλλά πολύ σκληρός αγώνας, μια κανονική «κούρσα» με τους ευπώλητους συγγραφείς. Βγάζει ο «Ψυχογιός» τη Δημουλίδου, τον Καρακάση, την Τραυλού κ. λπ.; Πλασάρει, την ίδια περίοδο, και ο «Λιβάνης» την Καλλιοντζή, αλλά ξαναρίχνει στην αγορά και το πρώτο βιβλίο της Λένας Μαντά (που είναι εδώ και χρόνια στον «Ψυχογιό» για να τον χτυπήσει για τη μεταγραφή της Δημουλίδου!), κυκλοφορεί και το βιβλίο της Παπαδάκη από τον «Καλέντη», και πάει λέγοντας. Ζαλάδα...
  • Τι σχέση έχουν αυτά με το βιβλίο; Ασφαλώς και έχουν, ασφαλώς και είναι μέρος της βιβλιαγοράς, ασφαλώς και αφορά μια τεράστια μερίδα κοινού, σ’ όλη τη χώρα. Εκείνο που δεν έχει σχέση με το βιβλίο είναι αυτές οι άτυπες αλλά πολύ υπολογισμένες κόντρες μεταξύ εκδοτών, που θυμίζουν τις υπερπροσφορές που κάνουν εταιρείες αυτοκινήτων ή κινητής τηλεφωνίας (τόσα δωρεάν εικονομηνύματα και sms, δωρεάν το air condition, το service και η βενζίνη για τα 200 πρώτα χιλιόμετρα κ. λπ.).
  • Εντάξει, οι συγγραφείς έχουν γίνει επαγγελματίες, φροντίζουν το image τους, την προβολή τους, φωτογραφίζονται στις κοσμικές στήλες δίπλα σε τηλεαστέρες, αλλά αρχίζω να διακρίνω, όλο και πιο έντονα, όλο και πιο ανάγλυφα, τους δύο κόσμους που σχηματίζονται στο χώρο του βιβλίου. Κάτι σαν τις μεσημεριανές εκπομπές και τα ντοκιμαντέρ μοιάζουν οι δύο ομάδες συγγραφέων (αλλά και εκδοτών) και ο τρόπος που κινούνται. Είναι μια πραγματικότητα κι αυτό. Αρκεί να μην την μπερδεύουμε με τη λογοτεχνία και τον εκδοτικό ρόλο. [Tης Ολγας Σελλα, Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ, 10/04/2009]

No comments: