Saturday, June 27, 2009

Μέσα στον κόσμο που βράζει...

  • Γράφει η Σοφία Νικολαΐδου, ΤΑ ΝΕΑ, Σάββατο 27 Ιουνίου 2009

Η λογοτεχνία παρηγορεί, η λογοτεχνία ανακαλύπτει. Η λογοτεχνία χώνει τη μύτη της παντού. Η λογοτεχνία επινοεί. Η λογοτεχνία μάς μαθαίνει πράγματα. «Η λογοτεχνία είναι η απόδειξη πως η ζωή δεν αρκεί». Η φετινή σοδειά ήταν χορταστική και αξιανάγνωστη
  • Σύγχρονοι κλασικοί
  • Ρhilip Roth ΦΕΥΓΕΙ ΤΟ ΦΑΝΤΑΣΜΑ
  • Μτφ: Κατερίνα Σχινά, Πόλις, 2009, σελ. 324, 17 ευρώ
Το μυθιστόρημα θέλει ηλικία, όχι νιάτα. Ο Φίλιπ Ροθ το αποδεικνύει περίτρανα. Στο τελευταίο βιβλίο του, ο διάσημος ήρωας και alter ego του, ο γερασμένος πια Νέιθαν Ζούκερμαν, ζει στην ορεινή Νέα Αγγλία και γράφει απερίσπαστος. Όταν επιστρέφει στη Νέα Υόρκη, όλα έχουν αλλάξει. Τρεις συναντήσεις θα διαρρήξουν το περίκλειστο σύμπαν του. Μια νεαρή θελκτική γυναίκα, μια ηλικιωμένη πρώην ακαταμάχητη μούσα, ένας αδίστακτος νεαρός βιογράφος. Γραμμένο με την αναγνωρισμένη- και αναγνωρίσιμη- μαεστρία του Ροθ.
  • Salman Rushdie Η ΓΗΤΕΥΤΡΑ ΤΗΣ ΦΛΩΡΕΝΤΙΑΣ
  • Μτφ - πρόλογος: Γιώργος- Ίκαρος Μπαμπασάκης, Ψυχογιός, σελ. 423, 19 ευρώ

Δύση και Ανατολή του 15ου και του 16ου αιώνα. Φλωρεντία των Μεδίκων και πρωτεύουσα της Μογγολίας. Έπειτα από πολύχρονη έρευνα, ο Ρούσντι κατασκευάζει έναν στρόβιλο μυθοπλασίας, μια κιβωτό αφηγήσεων, όπως το σταθερό του πρότυπο, οι Χίλιες και μία νύχτες. Ένας αυτοκράτορας που ζωντανεύει με τη δύναμη του νου τα πλάσματα της φαντασίας του. Ένας Ευρωπαίος ταξιδευτής που αφηγείται μια απίθανη ιστορία. Ένα κινούμενο πλήθος ηρώων, χιούμορ και αισθησιασμός.
  • Λογοτεχνία και πολιτική
  • Stieg Larson ΤΟ ΚΟΡΙΤΣΙ ΜΕ ΤΟ ΤΑΤΟΥΑΖ
  • Μτφ: Γιώργος Μαθόπουλος, πρόλ. Μανώλης Πιμπλής, Ψυχογιός, σελ. 660, 22 ευρώ
Ο δημοσιογράφος Λάρσον με το πρώτο βιβλίο πούλησε εκατομ μύρια αντίτυπα, μεταφράστηκε, έγινε διάσημος. Πέθανε, δεν πρόλαβε να χαρεί την πανηγυρική υποδοχή. Ένα μυθιστόρημα για τον «προσεκτικά μπαζωμένο κόσμο φρικτών εγκλημάτων». Θρίλερ με θέμα την πολιτική, τις οικονομικές απάτες, τις νέες φασιστικές απειλές, την πορνεία, το τράφικινγκ, τις μυστικές υπηρεσίες, τα ψυχιατρεία, τον μισογυνισμό. Καταιγιστική δράση, οργιαστική μυθοπλασία.
  • Αleksandr Solzhenitsyn ΑΡΧΙΠΕΛΑΓΟΣ ΓΚΟΥΛΑΓΚ
  • Μτφ: Κίρα Σίνου, Πάπυρος, σελ. 681, 23 ευρώ
Ένα βιβλίο για τη χώρα του τρόμου. Μια τοιχογραφία του συστήματος των φυλακών και των στρατοπέδων στην πρώην Σοβιετική Ένωση από το 1918 έως το 1956- κυρίως κατά τη σταλινική περίοδο. Προσωπική εμπειρία και μαρτυρίες 227 κρατουμένων από τον εγκλεισμό στα γκούλαγκ. Περιγραφές άγριου ρεαλισμού και χιούμορ. Δεν είναι μυθοπλασία, δυστυχώς.
  • Αleksandr Solzhenitsyn ΜΙΑ ΗΜΕΡΑ ΤΟΥ ΙΒΑΝ ΝΤΕΝΙΣΟΒΙΤΣ
  • Μτφ: Δ.Β. Τριανταφυλλίδης, Πάπυρος, σελ. 709, 14 ευρώ
Το βιβλίο που χάρισε στον Σολζενίτσιν το βραβείο Νομπέλ. Μυθιστόρημα, ιστορία, χρονικό, ημερολόγιο. Πιο πολύ: μανιφέστο ελευθερίας. Ένα βιβλίο γραμμένο στο κατώφλι της πύλης ζωντανών και νεκρών. Έφερε στο φως τα φρικτά εγκλήματα του σταλινικού καθεστώτος και απέδειξε τη δύναμη της λογοτεχνίας να αφυπνίζει συνειδήσεις. Το κείμενο ενός μοναχικού στοχαστή που προκάλεσε παθιασμένες συζητήσεις, ακόμα και συμπλοκές. Ολοζώντανη αφήγηση.
  • Julio Cortazar ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΤΟΥ ΜΑΝΟΥΕΛ
  • Μτφ: Β. Κνήτου, Κέδρος, σελ. 578, 22 ευρώ
Ένα βιβλίο με θέμα την πολιτική κατάσταση στη Λατινική Αμερική. Χωρίς π ολιτικάντικες κορόνες. Ένα βιβλίο που γιορτάζει τη ζωή και τη γραφή, αλλά δεν κλείνει τα μάτια στον ζόφο. Ένας συγγραφέας που αναμειγνύει λογοτεχνικά είδη. Ο αφηγητής απαιτεί «μια αξιοπρέπεια κοινή για όλους τους ανθρώπους, σε μια γη απαλλαγμένη πια απ΄ αυτόν τον καθημερινό ορίζοντα από κυνόδοντες και δολάρια». Γραμμένο με ανεξίτηλο ύφος.
  • Επιστημονική φαντασία, αισθήσεις, παραισθήσεις
  • Jonathan Lethem ΟΠΛΟ ΜΕΤΑ ΜΟΥΣΙΚΗΣ
  • Μτφ: ΓιώργοςΊκαρος Μπαμπασάκης, Ελληνικά Γράμματα, σελ. 370, 19 ευρώ
Μέσα του 21ου αιώνα, ΗΠΑ. Τα ναρκωτικά είναι ελεύθερα, τα ζώα «εξελιγμένα», τα βρέφη μεγαλώνουν απότομα. Ένας γιατρός δολοφονείται μυστηριωδώς κι ένας ντετέκτιβ αναλαμβάνει την υπόθεση. Ο Τζόναθαν Λέθεμ παντρεύει την επιστημονική φαντασία με το αστυνομικό μυθιστόρημα. Συνδυάζει το στυλ του Τσάντλερ με το όραμα του Φίλιπ Ντικ. Όμως το μείγμα σε ορισμένες σελίδες κουράζει.
  • Αmelie Νothomb ΤΟ ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ ΤΟΥ ΧΕΛΙΔΟΝΙΟΥ
  • Μτφ: Γιώργος Καράμπελας, Αλεξάνδρεια, σελ. 99, 10,50 ευρώ
Ένας άντρας που αποφασίζει να σκοτώσει τις αισθήσεις του. Καταλήγει πληρωμένος δολοφόνος. Ερωτεύεται το τελευταίο θύμα του, μετά θάνατον. Η Αμελί Νοτόμπ γράφει για τις αισθήσεις και τις παραισθήσεις. Ευπρόσωπο κείμενο, λείπει όμως αυτό που θα μπορούσε να το απογειώσει. Ο τόνος της αφηγηματικής φωνής ηχεί παράφωνα: δημιουργεί την εντύπωση πως η μυθοπλασία υφαίνεται για να διατυπωθούν οι σκέψεις της συγγραφέως και όχι του ήρωα.
  • Μichail Βulgakov ΤΑ ΜΟΙΡΑΙΑ ΑΥΓΑ
  • Εισαγωγή- μτφσχόλια: Δ.Β. Τριανταφυλλίδης, Αρμός, σελ. 205
Ο πρώτος που διάβασε το διάσημο μυθιστόρημα του συγγραφέα του Ο μαιτρ και η Μαργαρίτα ήταν ο Στάλιν. Ο Μπόρχες το χαρακτήρισε «το μοναδικό μυθιστόρημα στην ιστορία της παγκόσμιας λογοτεχνίας». Στο συγκεκριμένο βιβλίο, ο Μπουλγκάκοφ χλευάζει τον τυχοδιωκτισμό και την άγνοια στελεχών του σιδηροπυρηνικού σοβιετικού καθεστώτος. Σάτιρα, ειρωνεία και λυρισμός, ταυτόχρονα. Ο συγγραφέας κατηγορήθηκε για μικροαστισμό και νεοαστικές αντιλήψεις, φυσικά, από τους καθεστωτικούς.
  • Αndrei Κurkow ΟΙ ΠΙΓΚΟΥΙΝΟΙ ΔΕΝ ΠΕΘΑΙΝΟΥΝ ΑΠ΄ ΤΟ ΚΡΥΟ
  • Μτφ: Σταυρούλα Αργυροπούλου, Καστανιώτης, σελ. 478
Ένας πιγκουίνος χάνεται. Ένας δημοσιογράφος φτάνει μέχρι την Τσετσενία για να τον βρει. Ουκρανικές εκλογές. Ανάπηροι αθλητές. Βόσνιοι εγκληματίες πολέμου. Παράγκες- κρεματόρια. Ένα μυθιστόρημα για τη σύγχρονη μετασοβιετική Ουκρανία, γραμμένο με γκροτέσκο χιούμορ και ανατριχιαστικές ομοιότητες με πράγματα που ζούμε στην Ελλάδα. Ξέφρενη μυθοπλασία: αποκαλύπτει πως τα άτομα επιβιώνουν από τύχη και παίρνοντας σκληρά διδάγματα σε ένα κράτος που μεριμνά για τους πολιτικούς του και όχι για τους πολίτες του. Σας θυμίζει κάτι;
  • Christa Wolf ΜΟΙΡΑΣΜΕΝΟΣ ΟΥΡΑΝΟΣ
  • Μτφ, εισαγωγή και σχόλια: Κυριακή Χρυσομάλλη-Ηenrich, University Studio Ρress, σελ. 299, 15 ευρώ
Το πρώτο μυθιστόρημα της ογδοντάχρονης πλέον Βολφ. Προδημοσιεύθηκε το 1963 σε ένα περιοδικό και γνώρισε τρανταχτή επιτυχία. Μέσα σε έναν χρόνο αναδείχθηκε σε «σοσιαλιστικό μπεστ σέλερ». Πούλησε 160.000 αντίτυπα, έγινε ταινία. Παρά το γεγονός ότι το κείμενο δεν είναι γραμμένο με τις ωμές συμβάσεις του σοσιαλιστικού ρεαλισμού, το καθεστώς αναγκάστηκε να το αποδεχτεί. Δεν μπορούσε να κάνει διαφορετικά: είχε προηγηθεί η ηχηρή λαϊκή αποδοχή.
  • Dmitri Βortnikov ΤΟ ΣΥΝΔΡΟΜΟ ΤΟΥ ΦΡΙΤΣ
  • Μτφ: Β. Τριανταφυλλίδης, επιμ.: Ντίνα Σαμοθράκη, Scripta, σελ. 238, 14 ευρώ
Τι γνωρίζουμε για τη νέα γενιά της ρωσόφωνης λογοτεχνίας; Ο Ντμίτρι Μπόρντνικοφ γράφει το «έπος του κακού». Άλλοι τον παρομοιάζουν με τον Ζενέ κι άλλοι με τον Σελίν. Με θρυμματισμένη γλώσσα μιλά για την ασάλευτη ζωή στη ρωσική επαρχία, την κόλαση του σοβιετικού Κόκκινου Στρατού και τη μετάβαση από την παιδική αθωότητα στον ανδρισμό. Αποδίδει τη δυστοπία τής πάλαι ποτέ Σοβιετικής Ένωσης μέσα από έναν αγχωτικό, θραυσματικό, αναβράζοντα λόγο.
  • James Μeek ΤΩΡΑ ΑΡΧΙΖΟΥΜΕ ΤΗΝ ΚΑΘΟΔΟ ΜΑΣ
  • Μτφ: Μαρίνα Τουλγκαρίδου, Τόπος, σελ. 420, 20 ευρώ
21ος αιώνας. Ο συγγραφέας Άνταμ Κέλας βρί σκεται υπό διάλυση: διαζευγμένος, χωρίς την απαιτούμενη στοχοπροσήλωση. Τον περιφρονεί η φίλη του και το σινάφι. Δέχεται να γίνει πολεμικός ανταποκριτής για την εφημερίδα του. Αφγανιστάν, μεσοαστικό Λονδίνο, βαλτόνερα του αμερικανικού Νότου. Πανίσχυρη μυθοπλασία. Έρωτας και πολιτική. Αφηγηματική τέχνη και ανελέητο παίγνιο ανάμεσα στη φαντασίωση και την πραγματική πραγματικότητα.
  • Santiago Roncogliolo ΑΝΑΜΝΗΣΕΙΣ ΜΙΑΣ ΚΥΡΙΑΣ
  • Μτφ: Μαργαρίτα Μπονάτσου, Καστανιώτης, σελ. 311, 19 ευρώ
Μια κυρία καλής οικογενείας επιθυμεί να γράψει τα απομνημονεύματά της. Πατέρας της ο «Μπερλουσκόνι των Τροπικών». Όμως η συγγραφική έρευνα φέρνει στο φως σχέσεις της οικογένειας με τον φασισμό, τη Μαφία, τη CΙΑ, τις δικτατορίες του Τρουχίλιο και του Μπατίστα. Το βιβλίο έχει στοιχεία κωμωδίας, θρίλερ και ιστορικού μυθιστορήματος. Μιλά για τους VΙΡ της δυστυχίας. «Είμαστε μόνο αυτό που η ζωή μάς επιτρέπει» αποφαίνεται πικρά μια ηρωίδακαι πολύ πιθανόν να έχει δίκιο.
  • Εδώ Αμερική
  • Jay ΜcΙnerney Η ΚΑΛΗ ΖΩΗ
  • Μτφ: Μαργαρίτα Ζαχαριάδου, Πόλις, σελ. 501, 20 ευρώ
Νέα Υόρκη, λίγο πριν και λίγο μετά την πτώση των Δίδυμων Πύργων. Ένα χρυσό ζευγάρι, η Κορίν και ο Ράσελ, κι ένα ζευγάρι με προβλήματα επικοινωνίας, ο Λουκ και η Σάσα, βρίσκονται σε βρασμό. Η Κορίν με τον Λουκ γνωρίζονται στο σημείο μηδέν. Το μυθιστόρημα επιλέγει μια κρίσιμη ιστορική στιγμή, την ώρα ο φόβος συναντά την έξαψη. Οι ήρωες παλεύουν με τα νέα δεδομένα ζωής και τις καλά εδραιωμένες ενοχές τους. Ένα μυθιστόρημα για τα συγκλονιστικά γεγονότα που συναρπάζουν όσο και οι μεγάλοι έρωτες.
  • Τoni Μorrison ΕΛΕΟΣ
  • Μτφ- σημειώσειςεπίμετρο: Κατερίνα Σχινά, Νεφέλη, σελ. 223, 16,50 ευρώ
Η πολυβραβευμένη Τόνι Μόρισον γράφει ένα μυθιστόρημα για τις ρίζες της αφροαμερικανικής περιπέτειας. Η ταξική καταγωγή, η θρησκευτική πίστη και το χρώμα του δέρματος προκαθορίζουν τη ζωή των ηρώων. Αριστοκράτες, μικροκτηματίες, υπηρέτες, εργάτες, νέγροι σκλάβοι, πρεσβυτεριανοί, πουριτανοί, αναβαπτιστές, καθολικοί. «Ασπρισμένοι άντρες» και μαύροι. Αφηγηματικός ρυθμός, αστραφτερή πρόζα.
  • Cormac ΜcCarthy ΠΕΔΙΝΕΣ ΠΟΛΙΤΕΙΕΣ
  • Μτφ: Αλέκος Μπενρουμπής, Καστανιώτης, σελ. 364, 20 ευρώ
Πρόκειται για τον τρίτο τόμο της περίφημης Τριλογίας των συνόρων του συγγραφέα. Νέο Μεξικό, φθινόπωρο του 1952. Δύο ραντσέρηδες παρακολουθούν τη ζωή τους να αλλάζει. Ο παλιός κόσμος πεθαίνει. Πλήθος ηρώων που εντυπώνονται. Κεντημένη γραφή, χωρίς περιττά λίπη. Υποδόριο- άλλοτε ανελέητο- χιούμορ. Αριστοτεχνική ανάπτυξη της φράσης. Η αφηγηματική λιτότητα ως αφηγηματική δεινότητα.
  • Ηenry Μiller ΚΛΙΜΑΤΙΖΟΜΕΝΟΣ ΕΦΙΑΛΤΗΣ
  • Μτφ- επίμετρο: ΓιώργοςΊκαρος Μπαμπασάκης, Μεταίχμιο, σελ. 395, 20 ευρώ
Ο Χένρι Μίλερ εγκατέλειψε τις ΗΠΑ το 1930 και εγκαταστάθηκε στο Παρίσι. Ο Β΄ Παγκόσμιος Πόλεμος θα είναι η αφορμή να επιστρέψει στην Αμερική. Ταξιδεύει και την ανακαλύπτει ξανά, την κριτικάρει, την εκθειάζει. «Αισθάνθηκα την ανάγκη να συμφιλιωθώ με τη χώρα που με γέννησε». Σαρκαστικός και καυστικός αφηγητής. Όποιος περιμένει τον αισθησιακό Μίλερ των πασίγνωστων ερωτογραφημάτων, πλανάται πλάνην οικτράν.
  • Νadeem Αslan ΣΒΗΣΜΕΝΕΣ ΨΥΧΕΣ
  • Μτφ: Αγγελική Τσιρούνη, Τόπος, σελ. 456, 20 ευρώ
Αφγανιστάν, τα τελευταία πενήντα χρόνια. Σοβιετικοί, Ταλιμπάν, Αμερικανοί. Πολιτικό μυθιστόρημα με θέμα την αγάπη: πώς δοκιμάζεται, πώς μετασχηματίζεται, πώς επιβιώνει στον εμφύλιο πόλεμο. Εμφύλια ωμότητα και αφηγηματική ψυχραιμία. Ιστορία και η Πολιτική: κανείς δεν μένει αδιάβροχος.
  • Javier Μarias ΤΟ ΠΡΟΣΩΠΟ ΣΟΥ ΑΥΡΙΟ, Ι. ΠΥΡΕΤΟΣ ΚΑΙ ΛΟΓΧΗ
  • Μτφ: Βιβή Φωτοπούλου, Σέλας, σελ. 475, 23 ευρώ
Ο Ζακ Ντέθα έχει ένα μοναδικό χάρισμα: μπορεί να προβλέπει από το πρόσωπο κάποιου πώς αυτός πρόκειται να συμπεριφερθεί αύριο. Μια μυστηριώδης οργάνωση εκμεταλλεύεται τις ικανότητές του. Ο Ντέθα βυθίζεται στον σκοτεινό κόσμο της παρακολούθησης. Ο συγγραφέας δίνει νέα πνοή στο μυθιστόρημα ιδεών. Κατασκοπευτικό θρίλερ, μαύρη κωμωδία ηθών, πολιτικό μυθιστόρημα για τη σύγχρονη κρατική δυστοπία, γραμμένο με στοχασμό και μ υθοπλόκοφαντασία.
  • J.Μ.G. Le Clezio ΟΥΡΑΝΙΑ
  • Μτφ: Γιώργος Καλαμάντης, Λιβάνη, σελ. 332, 17 ευρώ
Από τα τελευταία μυθιστορήματα του βραβευμένου με το Νομπέλ του 2008 Λε Κλεζιό. Ο αφηγητής, γεωγράφος σε αποστολή στο Κεντρικό Μεξι κό, ανακαλύπτει την ιδανική δημοκρατία του Κάμπος. Χωρίς σχολείο και χωρίς μαθήματα. Το πρωί δουλειά, το βράδυ διαλογισμός. Όμως η ουτοπία συνοικεί με την εκμετάλλευση: λίγο πιο πέρα κυριαρχεί η παιδική εργασία και η οικονομική ανισότητα. Όπως ανέφερε και η Ακαδημία στη βράβευση, ο Λε Κλεζιό είναι ο «συγγραφέας της ρήξης, της ποιητικής περιπέτειας και της έκρηξης των αισθήσεων».
  • Ιστορία και Λογοτεχνία
  • Ηedi Κaddour ΒΑΛΤΕΝΜΠΕΡΓΚ
  • Μτφ: Μήνα Πατεράκη-Γαρέφη, Πατάκη, σελ. 831, 30 ευρώ
Πέντε άντρες, όλοι Ευρωπαίοι, όλοι μελαγχολικοί, διασταυρώνονται στα χαρακώματα του Α΄ Παγκοσμίου Πολέμου, στα ναζιστικά ή τα σταλινικά στρατόπεδα, στο Βάλτενμπεργκ, στο Παρίσι, στη Σιγκαπούρη. Η μοίρα τους σφραγίζεται από ισχυρές γυναίκες. Ένα πανόραμα του 20ού αιώνα και της Ιστορίας. Πολιτική και ρομάντζο. Τοιχογραφία και νεωτεριστική λογοτεχνία, ταυτόχρονα. Ένα φιλόδοξο βιβλίο, που (ξανα)γράφει την Ιστορία του 20ού αιώνα με τη γοητεία της μυθοπλασίας και τους όρους της αφήγησης. Λογοτεχνικό γεγονός.
  • Julia Franck Η ΓΥΝΑΙΚΑ ΤΟΥ ΜΕΣΗΜΕΡΙΟΥ
  • Μτφ: Αλεξάνδρα Παύλου, Καστανιώτης, 2009, σελ. 413, 23 ευρώ
Στη Γερμανία των δύο Παγκοσμίων Πολέμων μια γυναίκα προσπαθεί να επιβιώσει και να ορίσει τη μοίρα της. Αθώα κόρη, εργαζόμενη έφηβη, ερωτευμένη νέα, ζορισμένη σύζυγος, απελπισμένη μάνα, συμπονετική αδελφή. Η περιπέτεια της Χελένε αντικρύζεται με την ιστορική περιπέτεια μιας χώρας. Στα μετόπισθεν της άλλοτε εμπόλεμης και άλλοτε ετοιμοπόλεμης Γερμανίας, η ζωή τσαλακώνει τα όνειρα.
  • Αnne-Μarie Garat ΣΤΑ ΧΕΡΙΑ ΤΟΥ ΔΙΑΒΟΛΟΥ
  • Μτφ: Άννα Δαμιανίδη, επιμ.: Αντώνης Αλεξάνδρου, Πόλις, σελ. 856
Παρίσι 1913. Πάθη, λάθη, μυστικά, συμπτώσεις, ψέματα, συνωμοσίες, προδοσίες, δολοφονίες πριν από το ξέσπασμα του Α΄ Παγκοσμίου Πολέμου. Τοιχογραφία εποχής που θυμίζει γαλλικό μυθιστόρημα του προπερασμένου αιώνα. Αφηγηματικό μοντάζ. Ο μύθος συναντά την ιστορία, τον στοχασμό, την τέχνη, την κοινωνία. Χορταστικό ανάγνωσμα. Ελκυστικό αφηγηματικό σύμπαν, που παρασύρει.
  • Ιsaak Rosa ΤΟ ΜΑΤΑΙΟ ΧΘΕΣ
  • Μτφ: Κυριάκος Φιλιππίδης, Πόλις σελ. 344, 18 ευρώ
Ισπανία, δεκαετία του 1960: φοιτητικές ταραχές ενάντια στη δικτατορία του Φράνκο. Ένας ηλικιωμένος καθηγητής εξαφανίζεται μυστηριωδώς. Παράλληλα εξαφανίζεται ένας κομμουνιστής φοιτητής, από τους ηγέτες της φοιτητικής αντίστασης. Ένα μυθιστόρημα με θέμα τα αναμμένα κάρβουνα της Ιστορίας, την ιστορική μνήμη, αλλά κυρίως ένα μυθιστόρημα για τη γραφή. Ένα πολυφωνικό παζλ. Γραμμένο με επιθετική ειρωνεία και ανελέητο κέφι.
  • Αlberto Μendez ΤΑ ΤΥΦΛΑ ΗΛΙΟΤΡΟΠΙΑ
  • Μτφ: Κωνσταντίνος Παλαιολόγος, Πάπυρος, σελ. 200, 14 ευρώ
Τέσσερις ιστορίες της μετεμφυλιακής Ισπανίας. 1939, 1940, 1941, 1942. Αγνοούμενοι συγγενείς, αγαπημένοι, οριστικές απουσίες. Τέσσερις ιστορίες που διασταυρώνονται. Πόνος, βαρβαρότητα, αγωνία. Νικητές και ηττημένοι. Εντατική, πυκνή αφήγηση. Ένας συγγραφέας που γράφει με υψηλή θερμοκρασία το μόνο βιβλίο της ζωής του.
  • Τέχνη και ζωή
  • Τom ΜcCarthy ΑΝΘΡΩΠΟΙ ΣΤΟ ΔΙΑΣΤΗΜΑ
  • Μτφ: Όλγα Γεράκη, Πάπυρος, σελ. 340, 18 ευρώ
Μια βυζαντινή εικόνα στην Πράγα, το 1993, όταν η Τσεχοσλοβακία πανηγυρίζει τη διάσπασή της. Βούλγαροι μαφιόζοι, πρώην διαιτητές, Ελληνορωσίδες σύζυγοι, Τσέχοι ζωγράφοι, Ολλανδοί γκαλερίστες, Σοβιετικοί κοσμοναύτες, κουφοί μυστικοί αστυνομικοί. Ένα εικαστικό μυθιστόρημα με περιπετειώδη πλοκή. Ολοζώντανη γλώσσα, έντονος αφηγηματικός ρυθμός, συγγραφικό κέφι.
  • Ρierre Αssouline ΤΟ ΠΟΡΤΡΕΤΟ
  • Μτφ: Μαρία Γαβαλά, Πόλις, σελ. 321, 17 ευρώ
Το πορτρέτο της βαρόνης Μπέτι ντε Ρότσιλντ αφηγείται την ιστορία ενάμιση αιώνα μεγαλοπρέπειας και δοκιμασιών μιας μυθικής δυναστείας. Αριστοκρατία του 19ου αιώνα, Παρίσι. Μυθιστόρημα ή βιογραφία; Η καταβύθιση στις πηγές δεν ανακόπτει τη φόρα της αφήγησης. Διδάσκει και τέρπει ταυτόχρονα.
  • Βιβλία για βιβλία
  • Flann Ο΄ Βrien Ο ΤΡΙΤΟΣ ΑΣΤΥΦΥΛΑΚΑΣ
  • Μτφ: Άρης Μπερλής, Αλεξάνδρεια, σελ. 300, 18 ευρώ
Ο Ιρλανδός Βrian Ο΄ Νolan έγραψε με συγγραφικό ψευδώνυμο αυτό το βιβλίο, το οποίο ανήκει στην αυτοαναφορική πεζογραφία. Υπονομεύει, διακωμωδεί, ενίοτε εμπαίζει τα κατεστημένα είδη γλωσσών: τη γλώσσα της φιλοσοφίας, τη γλώσσα της επιστήμης, τη φιλολογική γλώσσα, ακόμα και τη γλώσσα της κοινής ανθρώπινης εμπειρίας. Η βεντάλια του παράλογου ανοίγει σε όλο της το νοητικό και γλωσσικό μεγαλείο. Συγγραφική αυτοσυνειδησία και αμετανόητο συγγραφικό κέφι.
  • Αndres Τrapiello ΟΤΑΝ ΠΕΘΑΝΕ Ο ΔΟΝ ΚΙΧΩΤΗΣ
  • Μτφ: Χριστίνα Θεοδωροπούλου, Μεταίχμιο, σελ. 405, 19 ευρώ
Ο Δον Κιχώτης πέθανε. Τι απέγιναν οι υπόλοιποι ήρωες του Θερβάντες; Πώς συνέχισαν τη ζωή τους; Ο Τραπέγιο γράφει ένα μυθιστόρημα που δίνει φωνή στους δευτεραγωνιστές και αποτίει φόρο τιμής στο ιδρυτικό μυθιστόρημα της ευρωπαϊκής γραμματείας. Παρά τη σπιρτάδα του, το βιβλίο πάσχει από την ενδημική νόσο της διακειμενικότητας. Αποτελεί ένα τεχνουργημένο παιχνίδι ενός διαβασμένου συγγραφέα- τίποτα παραπάνω.
  • W. Μ. Τhackeray ΚΑΘΡΗΝ, ΜΙΑ ΙΣΤΟΡΙΑ
  • Μτφ.-σημειώσεις- επίλ. Γιώργος Μπλάνας, Νεφέλη, σελ. 312, 19,50 ευρώ
Μια γυναίκα δολοφονεί αγρίως τον άντρα της. Ο Τhackeray παίρνει μια πραγματική ιστορία και φτιάχνει μια ανελέητη σάτιρα ενός λογοτεχνικού είδους. Η δηλητηριώδης πένα του δεν αφήνει απείραχτο τίποτα. Στο στόχαστρο οι παλιάνθρωποι, αλλά και ο Ντίκενς. Το μυθιστόρημα γράφεται ως σάτιρα ενός είδους. Ο συγγραφέας επιμένει στον αρχικό στόχο του: δεν παρουσιάζει τους εγκληματίες ως ρομαντικούς ήρωες. Αξιανάγνωστη, δηλητηριώδης πένα.
  • Μεγάλα ερωτήματα, ζόρικες σχέσεις
  • Julian Βarnes ΧΩΡΙΣ ΝΑ ΦΟΒΑΜΑΙ ΤΙΠΟΤΑ ΠΙΑ
  • Μτφ: Αθηνά Κονταξάκη, Μεταίχμιο, σελ. 365, 18 ευρώ
Ο ώριμος πεζογράφος μιλά για τη ζωή και τον θάνατο, για την πίστη, την επιστήμη, την οικογένεια. Θέτει ερωτήματα για το πιο βασικό και το πιο σίγουρο γεγονός της ζωής: το τέλος της. Με εφαλτήριο τον φόβο του θανάτου, ο συγγραφέας μιλά για την οικογένειά του, το ευρύτερο και στενότερο περιβάλλον του. Οι δεσμοί αίματος με τους ανθρώπους με τους οποίους έζησε στο ίδιο σπίτι, δεν αποδεικνύονται το ίδιο ισχυροί όσο με τους νεκρούς συγγραφείς που αγάπησε και με τους οποίους νιώθει οικογένεια. Θανάσιμα σοβαρό και, την ίδια στιγμή, ανελέητα παιγνιώδες.
  • Ηanif Κureishi ΚΑΤΙ ΕΧΩ ΝΑ ΣΑΣ ΠΩ
  • Μτφ: Αντώνης Καλοκύρης, Καστανιώτης, σελ. 467
Ένας πετυχημένος ψυχαναλυτής συλλογίζεται τα χρόνια της ενηλικίωσής του στα προάστια του Λονδίνου. Δεκαετία του 1970: ο πρώτος έρωτας και μια πράξη βίας. Σεξουαλική ελευθερία και κουλτούρα των ναρκωτικών. Τριάντα χρόνια αργότερα, οι πάλαι ποτέ νέοι είναι πλέον μεσήλικοι. Τα νεανικά τραύματα χαίνουν. Κωμικό και επώδυνα τρυφερό. Μυθοπλαστική μαεστρία, ανθρωπογνωστικό έρμα, στέρεοι χαρακτήρες που συνεχίζουν να ζουν και αφού κλείσουμε το βιβλίο.
  • Sarah Waters ΧΕΙΛΗ ΣΑΝ ΒΕΛΟΥΔΟ
  • Μτφ: Αύγουστος Κορτώ, Καστανιώτης, σελ. 467
19ος αιώνας. Η παρενδυτική αρτίστα Κίτι «κλέβει» την αθώα Νάνσι. Η Κίτι ονειρεύεται τα φώτα της ράμπας, όμως η Νάνσι καταλήγει στο πεζοδρόμιο. Μόνη πυξίδα της: ο έρωτας. Η ιστορία του γυναικείου κινήματος και της γυναικείας χειραφέτησης - κυριότατα της ερωτικής ελευθερίας- μέσα από τη μυθοπλόκο φαντασία της Ουότερς. Αξιανάγνωστο.
  • Salua Αl Νeimi Η ΓΛΥΚΑ ΤΟΥ ΜΕΛΙΟΥ
  • Μτφ: Πέρσα Κουμούτση, Ωκεανίδα, σελ. 209
Μια Σύρια διανοούμενη μελετάει με πάθος, κρυφά - ή έτσι νομίζει- τα αρχαία αραβικά ερωτικά κείμενα. Την καλούν να συμμετάσχει σε ένα συνέδριο με αυτό το θέμα. Στο ονειροπόλημά της αντικρύζονται προσωπικές αναμνήσεις και αναφορές στα αριστουργήματα της ερωτικής λογοτεχνίας. Το σεξ στις σύγχρονες αραβικές κοινωνίες. Αφήγηση με πολλαπλά νήματα.
  • Ρaul Βowls ΨΗΛΑ ΠΑΝΩ ΑΠΟ ΤΟΝ ΚΟΣΜΟ
  • Μτφ: Χίλντα Παπαδημητρίου, Απόπειρα, σελ. 243
Ένα ζεύγος Αμερικανών, ο πλούσιος γιατρός Σλέιντ και η σύζυγός του, ταξιδεύουν. Έχουν πλήρη έλεγχο του εαυτού τους. Πιστεύουν- όπως πολλοί μεσοαστοί Αμερικανοίστο χρήμα και στην κοινή λογική. Είναι το ισχυρό τους ανάχωμα απέναντι στο κακό. Στο ξενοδοχείο συναντούν ένα άλλο ζευγάρι: τον ελευθεριάζοντα σενιόρ Σότο με τη δεκαεπτάχρονη σύζυγό του. Η ατμόσφαιρα γίνεται νοσηρή. Τα μεσοαστικά τείχη καταρρέουν. Όπως στο Sheltering Sky που τον καθιέρωσε, ο Μπόουλς ανιχνεύει και εδώ το ανθρώπινο σκοτάδι.
  • Graham Swift ΑΥΡΙΟ
  • Μτφ: Θωμάς Σκάσσης, Εστία, σελ. 308
Η Πόλα και ο Μάικ, ένα δεμένο ζευγάρι. Ο Νικ και η Κέιτ, τα δεκαεξάχρονα τέκνα τους. 1995. Την επόμενη μέρα επίκειται μια αποκάλυψη που θα αλλάξει τη ζωή τους για πάντα. Η Πόλα αγρυπνά και σκέφτεται. Διηγείται μια ιστορία, με παλίνδρομες κινήσεις στον αφηγηματικό χρόνο. Τι σημαίνει ζευγάρι; Μητρότητα; Ατομικότητα; Ευτυχία; Η αφήγηση ψαύει απαντήσεις μέσα από την ιστορία που ξεδιπλώνεται. Στοχαστικό, τρυφερό, με υπόγεια ένταση.
  • Ρeter Carey Ο ΠΑΡΑΝΟΜΟΣ ΕΑΥΤΟΣ ΤΟΥ
  • Μτφ: Γιάννος Πολυκανδριώτης, επιμ.- επίμετρο: Μαργαρίτα Ζαχαριάδου, Ελληνικά Γράμματα, σελ. 387, 19,50 ευρώ
Δεκαετία του 1970, ΗΠΑ. Βιετνάμ, φοιτητικό κίνημα. Ο επτάχρονος Τσε, θύμα μιας ιδιότυπης απαγωγής, και η νεαρή Ντάιαλ καταφεύγουν, έπειτα από περιπέτειες, στην Αυστραλία. Οι δυο ήρωες συνδέονται και μαθαίνουν να στηρίζονται ο ένας στον άλλον. Συναισθηματικό, όχι όμως μελό. Κεντημένη γλώσσα, αφηγηματικά τεχνάσματα, ισχυρή μυθοπλασία.
  • Έρικ Φοτορινό ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΑ ΦΙΛΙΑ
  • Μτφ: Άννα Δαμιανίδη, Πόλις, σελ. 242, 16 ευρώ
Ο διευθυντής και εκδότης της «Μonde» γράφει ένα βιβλίο για τον έρωτα, την αναζήτηση της ταυτότητας, τη μνήμη και τη λήθη, τις ζόρικες σχέσεις γονιών και παιδιών. Ο Ζιλ, γιος ενός διάσημου διευθυντή φωτογραφίας, μεγάλωσε χωρίς μητέρα. Ο πατέρας του αρνείται να του αποκαλύψει το όνομά της. Αρκείται να του πει ότι γεννήθηκε εξαιτίας ενός κινηματογραφικού φιλιού. Ο Ζιλ ερωτεύεται σφοδρά μια γυναίκα. Οι δύο ερωτικές ιστορίες εκτυλίσσονται παράλληλα. Χωρίς συναισθηματικές κορόνες, με ψύχραιμο, παιγνιώδες και επεξεργασμένο ύφος.
  • Υasuari Κawabata ΟΜΟΡΦΙΑ ΚΑΙ ΘΛΙΨΗ
  • Μτφ: Παναγιώτης Ευαγγελίδης, Καστανιώτης, σελ. 262, 19 ευρώ
Στο τελευταίο έργο του, ο Ιάπωνας νομπελίστας γράφει για τη δαιμονική φύση του ανθρώπου, τον πληγωμένο έρωτα, τη ζήλεια. Και τον θάνατο που κλείνει τελεσίδικα τους ανοιχτούς λογαριασμούς. Τα αισθήματα εκρήγνυνται. Ίσως οι κορόνες δεν είναι το φόρτε του Καουαμπάτα, που είναι μάστορας της υπαινικτικής αφήγησης.
  • Rebecca Μiller ΟΙ ΚΡΥΦΕΣ ΖΩΕΣ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΣ ΛΙ
  • Μτφ: Μάρα Μοίρα, Πατάκης, σελ. 295, 16 ευρώ
Η κυρία Πίπα Λι, επαναστατημένη κόρη, άψογη σύζυγος, δοτική μάνα, πίνει τον καφέ της. Πιστεύει πως είναι ευτυχισμένη. Αίφνης, το σύμπαν της γκρεμίζεται. Η κόρη του Άρθουρ Μίλερ γράφει ένα διεισδυτικό μυθιστόρημα με υπολογισμένες δόσεις γέλιου και δράματος. Θέμα: η μη κανονική ζωή των κανονικών ανθρώπων. Θα γίνει ταινία.

Daniel Κehlman
ΦΗΜΗ

Μτφ: Κώστας Κοσμάς, Καστανιώτης, σελ. 162, 13 ευρώ

Μυθιστόρημα σε εννέα ιστορίες.
Συγγραφείς, ηθοποιοί, μπλόγκερ, ηλικιωμένες κυρίες, διευθυντές εταιρειών κινητής τηλεφωνίας. Εννιά ιστορίες αντικρύζονται και συνηχούν. Αφηγηματικοί αντικατοπτρισμοί και αφηγηματικά παίγνια. Ο πολυσυζητημένος νέος συγγραφέας μιλά για την αλήθεια και την πλάνη, τη φήμη και την εξαφάνιση. Χιούμορ, πολυφωνικό σχέδιο, αφηγηματικός ρυθμός.
  • Μάστορες της μικρής φόρμας
  • Ιvo Αndric ΔΙΨΑ ΚΑΙ ΑΛΛΕΣ ΙΣΤΟΡΙΕΣ
  • Μτφ: Χρήστος Γκουβής, Καστανιώτης, σελ. 270, 17 ευρώ
Βοσνία, τον προπερασμένο αιώνα. Τούρκοι, ορθόδοξοι, καθολικοί. Αυστριακοί, άγριοι άνθρωποι, σκληρά τοπία, ιστορίες που γεννούν η μία την άλλη. Αφηγήσεις που μοιάζουν με παλιές μπαλάντες. Ο Άντριτς, έναν αιώνα πριν, γνωρίζει καλά πως το τοπικό δεν είναι γραφικό και η ιστορία δεν είναι ντεκόρ. Αντλεί από το τοπικό και το ανάγει σε αποτύπωση της ανθρώπινης κατάστασης. Οι αφηγήσεις του ακολουθούν τη ροή της προφορικής αφήγησης, όμως είναι επεξεργασμένες στο έπακρο. Ξεχωρίζει.
  • Το νέο αίμα
  • Joe Dunthorne ΥΠΟΒΡΥΧΙΟ
  • Μτφ: Αλέξης Καλοφωλιάς, Ίνδικτος, σελ. 298, 20 ευρώ
«Γεια σας. Είμαι ο Όλιβερ Τέιτ, ο πρωταγωνιστής του βιβλίου. Είναι πολύ πιθανό να χρησιμοποιήσω μια λέξη όπως πρωταγωνιστής και, λίγες στιγμές αργότερα, μια λέξη όπως μαλάκας. Ο εικοσιεξάχρονος Ουαλός ποιητής Joe Dunthorne γράφει το πρώτο του μυθιστόρημα. Η κριτική μιλά για τον σύγχρονο Φύλακα στη Σίκαλη. Εκρηκτικό γλωσσικό μείγμα από λεξικογραφικά λήμματα, καταλόγους, παλαβούς οικογενειακούς διαλόγους και περιγραφές, στις οποίες δεν περισσεύουν λιπαρές λέξεις.
  • Αndrew Davidson ΤΑ ΔΑΙΜΟΝΙΑ
  • Μτφ: Δέσποινα Λάμπρου, Τόπος, σελ. 439, 21 ευρώ
Ένα φρικτό αυτοκινητικό ατύχημα καίει τη σάρκα ενός ωραίου ηθοποιού πορνοταινιών. Κατά τη διάρκεια της μακράς και επώδυνης ανάρρωσής του, κι ενώ οι παλιοί φίλοι εξαφανίζονται, τον επισκέπτεται μια πλούσια σχιζοφρενής καλλιτέχνις. Επιμένει ότι τον γνωρίζει από το Μεσαίωνα και ότι υπήρξαν περιπετειώδες ζευγάρι. Η σύγχρονη και η μεσαιωνική ιστορία εκτυλίσσονται παράλληλα, μαζί με ένα ψηφιδωτό από παρένθετες ιστορίες αγάπης. Ένα διαχρονικό ρομάντσο γραμμένο με αφηγηματική ακολασία. Διαβαστερό.
  • Αntonio Τabucchi Ο ΧΡΟΝΟΣ ΓΕΡΝΑΕΙ ΓΡΗΓΟΡΑ
  • Μτφ: Ανταίος Χρυσοστομίδης, Άγρα, σελ. 199, 14 ευρώ
Ένας πρώην πράκτορας της Λαϊκής Δημοκρατίας της Γερμανίας, ένας Ιταλός αξιωματικός στο Κόσοβο, ένας άντρας που κοροϊδεύει τη μοναξιά του. Τα πρόσωπα του βιβλίου προσπαθούν να αναμετρηθούν με τον χρόνο. Η επινοητική μυθοπλασία του μάστορα Ταμπούκι καθαρίζει το βλέμμα του αναγνώστη. «Χώνει τη μύτη της εκεί που αρχίζουν οι αποσιωπήσεις». Διαβάζεται αντικρυστά με το Λογοτεχνίας εγκώμιο του συγγραφέα, κείμενο εμβριθές και, την ίδια στιγμή, παιγνιώδες.
  • Christa Wolf ΜΕ ΑΛΛΗ ΜΑΤΙΑ
  • Μτφ: Γιώτα Λαγουδάκου, Καστανιώτης, σελ. 169, 10,50 ευρώ
Το στοιχείο της νεωτερικότητας της Βολφ απελευθερώνεται πλήρως στο συγκεκριμένο βιβλίο. Τα μοντερνιστικά στοιχεία πληθαίνουν, η αφηγηματική φωνή γίνεται πιο εσωστρεφής, ώρες ώρες συνειρμική, με πετάγματα ποιητικής εκφοράς του λόγου. Η μείξη μυθοπλασίας, στοχασμού και αυτοβιογραφίας που χαρακτηρίζει το έργο της συγγραφέως, γίνεται περισσότερο ορατή. Η συλλογή ανοίγει τη βεντάλια σε διαφορετικά συγγραφικά πρόσωπα- και προσωπεία- της Βολφ.
  • Ζadie Smith ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΤΟΥ ΑΛΛΟΥ
  • Μτφ: Αργυρώ Μαντόγλου, Τόπος, σελ. 373, 19 ευρώ
Ανθολογία διηγήματος με επιμελήτρια τη Ζέιντι Σμιθ. Η συγγραφική οδηγία που δόθηκε στους ανθολογούμενους συγγραφείς ήταν απλή: επινοήστε κάποιον. Αποτέλεσμα: ένα από τα πιο αντιπροσωπευτικά δείγματα της παγκόσμιας λογοτεχνίας σήμερα (Ντέιβιντ Μίτσελ, Α.Λ. Κένεντι, Άντριου Ο΄ Χάγκαν, Χάρι Κούνζρου, Ντέιβ Έγκερς, Τζόναθαν Λέθεμ και πολλοί άλλοι). Παίγνια και παλαιομοδίτικες αφηγήσεις, αυτοσχεδιασμοί και ιστορίες σε μορφή κόμικς.

Αν είστε ανήσυχος αναγνώστης ή συγγραφέας που αναζητά αξιόκλεφτα κείμενα, ιδού.

  • David Ρeace ΚΑΤΑΡΑΜΕΝΗ ΟΜΑΔΑ
  • Μτφ: Χρίστος Χαραλαμπόπουλος, Τόπος, σελ. 496, 17 ευρώ
Μπράιαν Κλιφ, προπονητής ποδοσφαίρου. Εγωιστής, αυταρχικός, αλαζόνας, αυτοκαταστροφικός, αμετανόητος πότης. Εκπρόσωπος μιας εποχής που έχει περάσει ανεπιστρεπτί. Με αφορμή το ποδόσφαιρο, στήνεται ένα ολόκληρο σύμπαν: πολιτικοί παράγοντες, διαφθορά, παράνοια, αγορά συνειδήσεων, ύποπτες δοσοληψίες, προδοσία, ταξικές συγκρούσεις. Φιλόδοξη σύν θεση, αναβράζον συγγραφικό εγχείρημα. Εξαίρετος συγγραφέας. Δεν χρειάζεται να σας αρέσει το ποδόσφαιρο για να το διαβάσετε.
  • Με χιούμορ και ειρωνεία
  • David Sedaris ΟΤΑΝ ΣΑΣ ΕΧΟΥΝ ΤΥΛΙΞΕΙ ΟΙ ΦΛΟΓΕΣ
  • Μτφ: Μυρσίνη Γκανά, Εκδόσεις Μελάνι, σελ. 375
Ο αφηγητής του Σεντάρις δημιουργεί την εντύπωση ότι μιλά χωρίς να αυτολογοκρίνεται. Τον συναντάμε στο γυμνάσιο, στο πανεπιστήμιο, εργαζόμενο, στη Βόρεια Καρολίνα, στη Νέα Υόρκη, στο Τόκυο. Οι ιστορίες κινούνται μπρος- πίσω στον χώρο και στον χρόνο. Ο ευπώλητος συγγραφέας αγαπήθηκε από τους αναγνώστες για την ξεκαρδιστική αφήγηση και τις οικείες- αλλά και την ίδια στιγμή εξωφρενικές- ιστορίες του. Καυστικός.

  • Βρώμικος ρεαλισμός, δύσκολη καθημερινότητα
  • Ρedro Juan Gutierrez Ο ΒΑΣΙΛΙΑΣ ΤΗΣ ΑΒΑΝΑΣ
  • Μετάφραση: Κλεοπάτρα Ελαιοτριβιάρη, Μεταίχμιο, σελ. 260, 16 ευρώ
1990, Αβάνα. Ένας έφηβος προσπαθεί να επιβιώσει. Ζητιάνοι, πόρνες, τραβεστί, μικροπωλητές, αλήτες, αλκοολικοί, άστεγοι, άφραγκοι, λιμασμένοι. Όλοι τους επιμένουν να ζήσουν μια μέρα ακόμα. Η μυθοπλασία βασίζεται σε πραγματικά στοιχεία, σε ανθρώπους με ονοματεπώνυμο. Αφήγηση χωρίς καλολογίες. Γυμνή. Βρώμικος ρεαλισμός.
  • Κhaled Αl Κhomissi ΤΑΞΙ ΣΤΟΥΣ ΔΡΟΜΟΥΣ ΤΟΥ ΚΑΪΡΟΥ
  • Μετάφραση: Πέρσα Κουμούτση, Μεταίχμιο, σελ. 225, 14 ευρώ
58 ιστορίες, 58 αφηγητές. Ιστορίες που παρουσιάζουν την καθημερινότητα στο Κάιρο σήμερα. Ταξιτζήδες και πελάτες, χαμηλά ή καταποντισμένα στρώματα του αιγυπτιακού πληθυσμού. Παγκοσμιοποίηση, ανεργία, αναξιοκρατία, κρατική εκμετάλλευση, εξουθενωτική γραφειοκρατία, υπερκαταναλωτισμός. Κοινότοπα θέματα, ζωντανή αφήγηση.
  • Η Αφρική που δεν ξέρουμε
  • Ιsmael Βeah ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΣΤΗ ΖΩΗ, ΕΝΑ ΠΑΙΔΙ ΣΤΡΑΤΙΩΤΗΣ ΘΥΜΑΤΑΙ
  • Μτφ: Δημήτρης Μιχαήλ, Κέδρος, 2008, σελ. 328, 15 ευρώ
1933, Σιέρα Λεόνε, εμφύλιος πόλεμος. Ένα παιδί στρατολογείται στρατιώτης. Ο Ισμαήλ Μπέα αφηγείται την προσωπική του ιστορία σε ένα αυτοβιογραφικό βιβλίο. Αντέχετε να τη διαβάσετε; Η εξιστόρηση, παρ΄ ότι σε πρώτο πρόσωπο, προσπαθεί να κρατήσει την ψυχραιμία της. Να κατανοήσει ο αναγνώστης, να μην κρίνει. Διαφωτιστική και αξιανάγνωστη η μαρτυρία του Μπέα.
  • Chinua Αchebe ΜΥΡΜΗΓΚΟΦΩΛΙΕΣ ΣΤΗ ΣΑΒΑΝΑ
  • Μτφ:
  • Κατερίνα Χαλμούκου, εκδόσεις Πάπυρος, σελ. 320, 18 ευρώ

No comments: