«Τα φαινόμενα απατούν». Αυτός είναι ο τίτλος της πρώτης συλλογής διηγημάτων του γνωστού ηθοποιού Στέλιου Μάινα, που μόλις κυκλοφόρησε. Ο ίδιος δείχνει να αντιμετωπίζει με συστολή την πρώτη του συγγραφική απόπειρα, που αποτελείται από ιστορίες που γράφτηκαν σε διάστημα τριών ετών. Με επιρροές από τους κλασικούς Καρκαβίτσα και Παπαδιαμάντη, μέχρι το νεότερο Ανδρέα Μήτσιου, ανυπομονεί κι ο ίδιος να μάθει ποιος θα είναι τελικά ο συγγραφικός του βηματισμός, ενώ δηλώνει έκπληκτος από τη δημοσιότητα που έχει πάρει «Το Νησί», χωρίς να έχει ακόμη ξεκινήσει η προβολή του.
  • Τι είναι λοιπόν αυτό το βιβλίο;
Είναι μια συλλογή διηγημάτων. Εγώ ασχολήθηκα με τη συγγραφή μέσω του ραδιοφώνου. Είμαι ένας συγγραφέας - ακροατής. Διαβάζω τα κείμενά μου στον εαυτό μου. Τα κείμενα, λοιπόν, αυτά αποτελούν μικρούς μονολόγους. Μονολόγους ανθρώπους που εκφεύγουν της προσοχής των περισοτέρων ανθρώπων, που δραπετεύουν από τα βλέμματα των αδιάκριτων και χρειάζεται δεύτερη και τρίτη ματιά για να τους προσέξεις. Αυτοί δεν είναι μονάχα οι ήρωες του βιβλίου μου, αλλά και οι ήρωες της ζωής μου. Πέρα από αυτό, επειδή ασχολούμαι με την υποκριτική, το βασικό χαρακτηριστικό της δουλειάς μου είναι η παρατήρηση. Χρειάζεται να παρατηρήσεις για να μπορέσεις να ερμηνεύσεις. Αυτή η παρατήρηση είναι η παρατήρηση ενός καλλιτέχνη. Είμαι ένας εμπειρικός συγγραφέας και πιστεύω πολύ στη βιωματικότητα των πραγμάτων.
  • Οπότε, γράφετε για τους αθέατους. Εκείνους που είναι δίπλα μας, απέναντί μας κι όμως αδυνατούμε να τους δούμε.
Οι περισσότεροι είναι απλοί, καθημερινοί άνθρωποι, που δεν έχουν επάνω τους κάτι που θα μπορούσε να τραβήξει την προσοχή. Δεν είναι ήρωες, δεν είναι σημαίνοντα πρόσωπα. Δεν αφηγούμαι ζωές, αφηγούμαι στιγμές.
  • Ο λόγος που χρησιμοποιείτε στο βιβλίο έχει θεατρικότητα, δεδομένου ότι είστε ηθοποιός;
Θέλοντας και μη. Εξάλλου, όλα τα διαβάζω στον εαυτό μου μεγαλόφωνα.
  • Ακούσατε κάποια πρώτα σχόλια για το βιβλίο;
Πρέπει να σας πω ότι το βιβλίο αυτό αποτελεί... κεραυνό εν αιθρία. Δεν έχω προετοιμάσει κανέναν γι' αυτό. Ούτε καν τον εαυτό μου. Είναι ξαφνικό ακόμη και για μένα το να βλέπω τα κείμενά μου να έχουν εκδοθεί. Είμαι παρατηρητής του γεγονότος και δεν έχω καν προλάβει να το ερμηνεύσω. Η κριτική είναι καλοδεχούμενη απ' όπου κι αν προέρχεται, αρκεί να είναι καλοπροαίρετη.
  • Πρόκειται για ένα μελαγχολικό βιβλίο;
Οχι, γιατί το λέτε αυτό;
  • Επειδή αυτοί οι αθέατοι άνθρωποι θα μπορούσαν να κουβαλούν μια μελαγχολία.
Οχι, οι αθέατοι κουβαλούν απλώς ένα παρελθόν. Ενα παρελθόν το οποίο όμως δεν έχει ίχνος μιζέριας και παραπόνου. Κουβαλούν το παρελθόν μιας προσπάθειας συμφιλίωσης με τη ζωή.
  • Ακούγεστε σαν να αντιμετωπίζετε την πρώτη συγγραφική σας απόπειρα με έντονη μετριοπάθεια.
Είμαι γενικώς άνθρωπος χαμηλών τόνων. Και τη δουλειά μου στην τηλεόραση και το θέατρο έτσι ακριβώς την αντιμετωπίζω. Δεν είναι επιλογή μου. Δεν είναι επιλογή μας ο χαρακτήρας μας.
  • Θα μου πείτε και δυο λόγια για τη συμμετοχή σας στην πολυαναμενόμενη τηλεοπτική σειρά του Mega «Το νησί», που βασίζεται στο ομότιτλο βιβλίο της Βικτόρια Χίσλοπ;
Είναι μια δουλειά που ξεκίνησε χωρίς να αντιληφθούμε το μέγεθός της. Χωρίς να αντιληφθούμε τη σημασία της δουλειάς αυτής. Στην πορεία ανακάλυψα ότι πρόκειται για μια πολύ σημαντική δουλειά που βρέθηκε στο δρόμο μου. Σημαντική για πολλούς λόγους. Πρώτα απ' όλα για το περιεχόμενο, το οποίο είναι λυτρωτικό. Είναι λυτρωτικό, επειδή ίσως είναι η πρώτη φορά που ένα σίριαλ ασχολείται με το βαθύ υπαρξιακό πόνο των ανθρώπων. Στη συγκεκριμένη σειρά, ο υπαρξιακός πόνος προέρχεται από την καταδίκη των ανθρώπων στην απομόνωση. Αυτό είναι το νησί. Το νησί της απομόνωσης. Εχω μείνει λοιπόν έκπληκτος που η τηλεόραση ασχολείται σήμερα με τον κοινωνικό αποκλεισμό. Εχω εκπλαγεί κι εγώ ο ίδιος. Αν αυτή η σειρά πάει καλά εμπορικά, αυτό θα βοηθήσει στο να γίνονται πιο «ψαγμένα» πράγματα. Οταν μάλιστα μου είπαν ότι θα γίνει οντισιόν γι' αυτήν τη σειρά, είπα από μέσα μου: «Επιτέλους, κάποιοι παίρνουν στα σοβαρά τη δουλειά τους!».
  • Δεν είναι δηλαδή οι οντισιόν συνήθης διαδικασία;
Οχι, βέβαια! Συνήθως σε παίρνει κάποιος τηλέφωνο και σε ρωτάει αν σε ενδιαφέρει ένας συγκεκριμένος ρόλος.
Το βιβλίο του Στέλιου Μάινα «Τα φαινόμενα απατούν» κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Καστανιώτη.

  • ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΣΤΗΝ ΠΑΥΛΙΝΑ ΕΞΑΔΑΚΤΥΛΟΥ
  • Δευτέρα, 4 Οκτωβρίου 2010 | ΑΓΓΕΛΙΟΦΟΡΟΣ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ