Monday, July 14, 2008

«ΓΝΗΣΙΟΣ Ο ΔΙΣΚΟΣ ΤΗΣ ΦΑΙΣΤΟΥ» ΛΕΕΙ Ο ΕΙΔΙΚΟΣ ΛΟΥΙ ΓΚΟΝΤΑΡ

Της Μαίρης Αδαμοπούλου, ΤΑ ΝΕΑ, 15/07/2008
«Έχω διαβάσει πως το κείμενο είναι γραμμένο από  εξωγήινους, ακόμη και πως είναι εγχειρίδιο πιο ακραίο  και από το Κάμα Σούτρα» λέει ο καθηγητής και  ακαδημαϊκός Λουί Γκοντάρ, ειδικός στις αιγαιακές  γραφές και στον Δίσκο της Φαιστού, για τον οποίο  υποστηρίζει σθεναρά πως είναι γνήσιος, παρά τη νέα θεωρία  περί πλαστότητάς του
«Έχω διαβάσει πως το κείμενο είναι γραμμένο από εξωγήινους, ακόμη και πως είναι εγχειρίδιο πιο ακραίο και από το Κάμα Σούτρα» λέει ο καθηγητής και ακαδημαϊκός Λουί Γκοντάρ, ειδικός στις αιγαιακές γραφές και στον Δίσκο της Φαιστού, για τον οποίο υποστηρίζει σθεναρά πως είναι γνήσιος, παρά τη νέα θεωρία περί πλαστότητάς του

«Δεν υπάρχει αμφιβολία πως ο Δίσκος της Φαιστού είναι γνήσιος» λέει στα «ΝΕΑ» ο καθηγητής Λουί Γκοντάρ, με αφορμή νέα θεωρία που βλέπει τον πήλινο προϊστορικό δίσκο ως πλαστό
«Δεν συμφωνώ καθόλου με τη θεωρία πως ο Δίσκος της Φαιστού είναι πλαστός. Είναι πολύ εύκολο να διαπιστώσουμε ότι είναι γνήσιος. Αρκεί να σκεφθείτε πως πάνω στην πήλινη επιφάνεια αποτυπώνονται 45 διαφορετικά σημεία. Δέκα από αυτά δεν ήταν γνωστά όταν ανακαλύφθηκε ο Δίσκος, το 1908, από τον Ιταλό αρχαιολόγο Λουίτζι Περνιέ. Βρέθηκαν πολύ αργότερα- το 1953 - από τον Ντόρο Λέβι σε ανασκαφές στο ανάκτορο της Φαιστού. Πώς είναι δυνατόν να αποτύπωσε λοιπόν ο Περνιέ στον δίσκο σημεία που δεν είχε δει ποτέ; Δεν πιστεύω πως υπάρχει αμφιβολία για τη γνησιότητα του δίσκου» εξηγεί στα «ΝΕΑ» ο πολυγραφότατος Ιταλός καθηγητής Αρχαιολογίας, ακαδημαϊκός και σύμβουλος του προέδρου της Ιταλικής Δημοκρατίας Λουί Γκοντάρ με ειδικότητα στις γραφές του Αιγαίου, που έχει γράψει ανάμεσα σε δεκάδες μονογραφίες και μία για τον Δίσκο της Φαιστού.
Αφορμή για τη συζήτησή μας είναι η θεωρία την οποία διατύπωσε ο Αμερικανός αρχαιοπώλης (έχει κατηγορηθεί και για εμπόριο προϊόντων αρχαιοκαπηλίας) Τζέρομ Άιζενμπεργκ στο περιοδικό «Μinerva» που εκδίδει (και η οποία αναδημοσιεύθηκε και από τους βρετανικούς «Τimes») και σύμφωνα με την οποία ο ηλικίας 3.700 ετών Δίσκος δεν είναι αυθεντικός, αλλά δημιούργημα του αρχαιολόγου Λουίτζι Περνιέ, ο οποίος επεδίωκε να αποκτήσει φήμη φέρνοντας στο φως ένα εξίσου εντυπωσιακό εύρημα με εκείνα που είχε αποκαλύψει ο σερ Άρθουρ Έβανς στην Κνωσό. Το αποτέλεσμα ήταν να δημιουργήσει ένα ακατάληπτο κείμενο πάνω σε ένα κομμάτι πηλού, που όμως δεν πρόσεξε και το έψησε άψογα και όχι άτεχνα, όπως οι μινωικές και μυκηναϊκές πινακίδες που ψήθηκαν τυχαία εξαιτίας πυρκαγιάς.
  • Υπάρχει κάποια σκοπιμότητα πίσω από αυτήν τη θεωρία;
Δεν μπορώ να το γνωρίζω. Το σίγουρο είναι πως όλοι οι τρελοί του κόσμου θέλουν να αποκρυπτογραφήσουν το περιεχόμενο του Δίσκου. Σε 25 χρόνια πρέπει να έχω στο συρτάρι μου περισσότερες από 150 αποκρυπτογραφήσεις, όλες τους ανοησίες. Θυμάμαι το 1997 ήμουν στη δυτική Κρήτη όταν με επισκέφθηκε ένας Άγγλος που είχε κατέβει από τα Λευκά Όρη. Τρομοκρατημένος μού ανακοίνωσε πως είχε διαβάσει τον Δίσκο της Φαιστού και έγραφε, λέει, ότι βρισκόμαστε κοντά στο τέλος του κόσμου. Μη φοβάστε, τον καθησύχασα. Δεν γράφει για τον δικό μας κόσμο. Για τον μινωικό μιλάει. Χαλάρωσε τότε και συνέχισε τη διαδρομή του προς τα Χανιά! Βεβαίως έχω διαβάσει πως το κείμενο είναι γραμμένο από εξωγήινους, πως είναι εγχειρίδιο σεξουαλικών στάσεων, πιο ακραίο και από το Κάμα Σούτρα...
  • Γιατί προκαλεί τόσο το ενδιαφέρον η αποκρυπτογράφησή του;
Είναι το είδος του ευρήματος που προκαλεί εντύπωση και πολλοί είναι εκείνοι που θέλουν να βρουν τη λύση του.
  • Ποιο είναι το μυστικό που δεν επιτρέπει να διαβάσουμε τι γράφει ο Δίσκος της Φαιστού;
Αν και το κείμενο είναι γραμμένο σε μια συλλαβική γραφή του Αιγαίου, είναι κάτι διαφορετικό. Είναι μεν προϊόν του αιγαιακού πολιτισμού, διότι συναντάμε τυπώματα που με μοιάζουν με εκείνα του Δίσκου σε αγγεία από το Αιγαίο και τη Μινωική Κρήτη, αλλά η γραφή διαφέρει τόσο από την ιερογλυφική όσο και από τη γραμμική Α΄ και Β΄. Το πρόβλημα για την αποκρυπτογράφησή του είναι πως πρόκειται για μεμονωμένα σημεία, των οποίων δεν έχουμε όμοια. Και όπου έχουμε, δεν εντάσσονται σε ένα πλαίσιο ώστε να μας επιτρέπεται να κατανοήσουμε το νόημά τους.

No comments: