Ουμπέρτο Εκο (1932-2016): ο μύθος, θαρρείς βγαλμένος από τα
αναγνωστήρια και τις βιβλιοθήκες των μεσαιωνικών μοναστηριών, που
ανέδειξε στο «Ονομα του Ρόδου», θέλει το επίθετό του να παραπέμπει στο
ακρωνύμιο Εx Caelis Oblatus, δηλαδή «θεϊκό δώρο», όπως αναφέρει ο
συγγραφέας στην ιστοσελίδα του (umbertoeco.com).
Toυ ΚΩΣΤΑ Θ. ΚΑΛΦΟΠΟΥΛΟΥ,
Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ,
Στη «Σημειολογία στην καθημερινή ζωή» (μία ανθολόγηση κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις «Μάλλιαρης-Παιδεία») ο αναγνώστης βρίσκεται μπροστά σε μία ανατρεπτική σημειολογία («Για έναν σημειολογικό ανταρτοπόλεμο»), που ξέρει ταυτόχρονα να πολιτικοποιεί την επικοινωνία («Βομβαρδίζω μια πόλη για να κάνω μια είδηση») και να εκλαϊκεύει τον πολιτισμό («Ο φετιχισμός στην τέχνη») και το ποδόσφαιρο («Οι αντάρτες των γηπέδων»).
Με «Το Ονομα του Ρόδου» επέρχεται ανατροπή σε περισσότερα επίπεδα. Κατ’ αρχάς, θεμελιώνεται λογοτεχνικά, παράλληλα με τον Μπόρχες, η αξία της βιβλιοθήκης ως κιβωτού πολιτισμού, πρωτίστως όμως το στοιχείο της ριζωματικότητας στο έργο (κάθε βιβλίο κρύβει και ταυτόχρονα φανερώνει άλλα βιβλία σε μία λαβυρινθώδη υπόγεια διαδρομή).
Δεύτερον, αναδεικνύεται, μαζί με τις φιλοσοφικές αναζητήσεις ή δοξασίες («Γελάει ο Θεός;»), η συγκρουσιακή δυναμική των αιρέσεων, ως προάγγελου ενός μετανεοτερικού Μεσαίωνα, ενώ παράλληλα θεμελιώνεται εκ νέου η αστυνομική φόρμα ως αφηγηματική στρατηγική. Ομως στη «Μυστηριώδη φλόγα της βασίλισσας Λουάνα», ο Εκο, με πρόσχημα τη μάχη της μνήμης με τη λήθη, επιστρέφει στον παιδικό (του) μικρόκοσμο των εικονογραφημένων περιοδικών, των κόμικς και των γραμματοσήμων, με άλλα λόγια αποτύνει τον οφειλόμενο φόρο τιμής στον λαϊκό πολιτισμό των εικόνων και της λεγόμενης «ευτελούς λογοτεχνίας».
Εδώ, ο αναγνώστης, κατ’ ουσίαν, ξεφυλλίζει μαζί με τον συγγραφέα το προσωπικό του ημερολόγιο και λεύκωμα, μέσα από το οποίο περνά φαντασμαγορικά η κοινωνία, η ιστορία και η «ποπ κουλτούρα» στην ιταλική εκδοχή του «Topolino», του ραδιοφώνου και του «Μάντρεηκ», ό,τι ο συγγραφέας τιτλοφορεί στο 3ο μέρος του μυθιστορήματος «Οι νόστοι» (με ελληνικά στοιχεία).
Παράλληλα θα συναντηθεί με τα «είδωλα» της νεότητάς του («Ο Υπεράνθρωπος των μαζών») για να «μονομαχήσει» με τον Τζέιμς Μποντ στη σκιά του Ιαν Φλέμινγκ. Σχετικά πρόσφατα θα επιστρέψει στο αγαπημένο του θέμα, το σύμπαν των βιβλίων, συνομιλώντας ακατάπαυστα με τον Ζαν-Κλοντ Καριέρ («Μην υπολογίζετε να απαλλαγείτε από τα βιβλία», 2009, Λιβάνης 2010).
Ο Εκο είναι ο κατ’ εξοχήν παραδοσιακός διανοούμενος που γράφει στη γλώσσα του Δάντη και σκέφτεται με το πνεύμα του Γκράμσι (με τον οποίο τον συνδέει στενά ο λαϊκός πολιτισμός στη σύγχρονη εκδοχή της pop culture, καθώς και η παράδοση του αστυνομικού μυθιστορήματος), και ο τελευταίος ίσως εκπρόσωπος ενός ιταλικού ριζοσπαστικού πνεύματος που συνθέτει μία Squadra Azzura δημιουργών (από τον Μοράβια και τον Καλβίνο, στον Φελίνι, τον Αντονιόνι και τον Μπερτολούτσι, μέχρι τον Φελτρινέλι, τον Ντάριο Φο και τον Ταμπούκι), θαρρείς και είναι βγαλμένη από τον ιστορικό ημιτελικό με τη Γερμανία, στο Παγκόσμιο Κύπελλο του Μεξικού (1970).
Διόλου τυχαία ο Μαρκ Πέριμαν στην ευρηματική του «Φιλοσοφία του ποδοσφαίρου» (Penguin 1997, Αλεξάνδρεια 2006) τού δίνει τη «φανέλα με το 9», δηλαδή του σέντερ φορ, που σκοράρει επιδέξια στη μεγάλη περιοχή του πνεύματος. Στην ουσία όμως πρόκειται για έναν πολυσχιδή δημιουργό, έναν all round διανοούμενο, που τίποτα το «λαϊκό» (pop) δεν του ήταν ξένο.
Τα βιβλία του Ουμπέρτο Εκο στα ελληνικά κυκλοφορούν από τις εκδόσεις Ψυχογιός, Πατάκη, Καστανιώτη, κ.ά. Πολλά βιβλία του κυκλοφορούσαν παλαιότερα από τις εκδόσεις Ελληνικά Γράμματα.
- Ο Μεσαίωνας είναι εδώ
Στη «Σημειολογία στην καθημερινή ζωή» (μία ανθολόγηση κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις «Μάλλιαρης-Παιδεία») ο αναγνώστης βρίσκεται μπροστά σε μία ανατρεπτική σημειολογία («Για έναν σημειολογικό ανταρτοπόλεμο»), που ξέρει ταυτόχρονα να πολιτικοποιεί την επικοινωνία («Βομβαρδίζω μια πόλη για να κάνω μια είδηση») και να εκλαϊκεύει τον πολιτισμό («Ο φετιχισμός στην τέχνη») και το ποδόσφαιρο («Οι αντάρτες των γηπέδων»).
Με «Το Ονομα του Ρόδου» επέρχεται ανατροπή σε περισσότερα επίπεδα. Κατ’ αρχάς, θεμελιώνεται λογοτεχνικά, παράλληλα με τον Μπόρχες, η αξία της βιβλιοθήκης ως κιβωτού πολιτισμού, πρωτίστως όμως το στοιχείο της ριζωματικότητας στο έργο (κάθε βιβλίο κρύβει και ταυτόχρονα φανερώνει άλλα βιβλία σε μία λαβυρινθώδη υπόγεια διαδρομή).
Δεύτερον, αναδεικνύεται, μαζί με τις φιλοσοφικές αναζητήσεις ή δοξασίες («Γελάει ο Θεός;»), η συγκρουσιακή δυναμική των αιρέσεων, ως προάγγελου ενός μετανεοτερικού Μεσαίωνα, ενώ παράλληλα θεμελιώνεται εκ νέου η αστυνομική φόρμα ως αφηγηματική στρατηγική. Ομως στη «Μυστηριώδη φλόγα της βασίλισσας Λουάνα», ο Εκο, με πρόσχημα τη μάχη της μνήμης με τη λήθη, επιστρέφει στον παιδικό (του) μικρόκοσμο των εικονογραφημένων περιοδικών, των κόμικς και των γραμματοσήμων, με άλλα λόγια αποτύνει τον οφειλόμενο φόρο τιμής στον λαϊκό πολιτισμό των εικόνων και της λεγόμενης «ευτελούς λογοτεχνίας».
Εδώ, ο αναγνώστης, κατ’ ουσίαν, ξεφυλλίζει μαζί με τον συγγραφέα το προσωπικό του ημερολόγιο και λεύκωμα, μέσα από το οποίο περνά φαντασμαγορικά η κοινωνία, η ιστορία και η «ποπ κουλτούρα» στην ιταλική εκδοχή του «Topolino», του ραδιοφώνου και του «Μάντρεηκ», ό,τι ο συγγραφέας τιτλοφορεί στο 3ο μέρος του μυθιστορήματος «Οι νόστοι» (με ελληνικά στοιχεία).
- Δύο κόσμοι
Παράλληλα θα συναντηθεί με τα «είδωλα» της νεότητάς του («Ο Υπεράνθρωπος των μαζών») για να «μονομαχήσει» με τον Τζέιμς Μποντ στη σκιά του Ιαν Φλέμινγκ. Σχετικά πρόσφατα θα επιστρέψει στο αγαπημένο του θέμα, το σύμπαν των βιβλίων, συνομιλώντας ακατάπαυστα με τον Ζαν-Κλοντ Καριέρ («Μην υπολογίζετε να απαλλαγείτε από τα βιβλία», 2009, Λιβάνης 2010).
Ο Εκο είναι ο κατ’ εξοχήν παραδοσιακός διανοούμενος που γράφει στη γλώσσα του Δάντη και σκέφτεται με το πνεύμα του Γκράμσι (με τον οποίο τον συνδέει στενά ο λαϊκός πολιτισμός στη σύγχρονη εκδοχή της pop culture, καθώς και η παράδοση του αστυνομικού μυθιστορήματος), και ο τελευταίος ίσως εκπρόσωπος ενός ιταλικού ριζοσπαστικού πνεύματος που συνθέτει μία Squadra Azzura δημιουργών (από τον Μοράβια και τον Καλβίνο, στον Φελίνι, τον Αντονιόνι και τον Μπερτολούτσι, μέχρι τον Φελτρινέλι, τον Ντάριο Φο και τον Ταμπούκι), θαρρείς και είναι βγαλμένη από τον ιστορικό ημιτελικό με τη Γερμανία, στο Παγκόσμιο Κύπελλο του Μεξικού (1970).
Διόλου τυχαία ο Μαρκ Πέριμαν στην ευρηματική του «Φιλοσοφία του ποδοσφαίρου» (Penguin 1997, Αλεξάνδρεια 2006) τού δίνει τη «φανέλα με το 9», δηλαδή του σέντερ φορ, που σκοράρει επιδέξια στη μεγάλη περιοχή του πνεύματος. Στην ουσία όμως πρόκειται για έναν πολυσχιδή δημιουργό, έναν all round διανοούμενο, που τίποτα το «λαϊκό» (pop) δεν του ήταν ξένο.
- Καθηγητής, συγγραφέας, συλλέκτης βιβλίων
Τα βιβλία του Ουμπέρτο Εκο στα ελληνικά κυκλοφορούν από τις εκδόσεις Ψυχογιός, Πατάκη, Καστανιώτη, κ.ά. Πολλά βιβλία του κυκλοφορούσαν παλαιότερα από τις εκδόσεις Ελληνικά Γράμματα.
No comments:
Post a Comment