Sunday, September 11, 2011

Από τη Βαϊμάρη στην Google

Τι είδους άνθρωπος είναι ο Στιβ Τζομπς; Πώς κατάφερε να οικοδομήσει μια εταιρεία-κολοσσό σαν την Apple, όπου η δημιουργική φαντασία συντονίζεται με τα πιο εντυπωσιακά τεχνολογικά επιτεύγματα;
Η περίοδος της Δημοκρατίας της Βαϊμάρης ζωντανεύει στη μελέτη του Χάινριχ ΓουίνκλερΗ περίοδος της Δημοκρατίας της Βαϊμάρης ζωντανεύει στη μελέτη του Χάινριχ ΓουίνκλερΑπό τους πρώτους που συνέλαβαν την ιδέα του οικιακού προσωπικού υπολογιστή, ο 56χρονος επιχειρηματίας μπορεί ν' αποχώρησε από την ενεργό δράση για λόγους υγείας, αλλά σε λίγες βδομάδες θα βρίσκεται και πάλι στο επίκεντρο της δημοσιότητας. Αφορμή, η έκδοση της «επίσημης βιογραφίας» του, με την υπογραφή του δημοσιογράφου Ουόλτερ Αϊζακσον, που θα κυκλοφορήσει στις 21 Νοεμβρίου ταυτόχρονα σε Αμερική κι Ευρώπη - στην Ελλάδα από τον «Ψυχογιό».
Βασισμένο σε συνεντεύξεις του «θρύλου της Σίλικον Βάλεϊ» και σε μαρτυρίες στενών φίλων, συγγενών και συνεργατών του, το βιβλίο οδηγήθηκε στο τυπογραφείο δίχως ο Τζομπς να απαιτήσει πρόσβαση στο τελικό χειρόγραφο, και ήδη προωθείται ως λίαν αποκαλυπτικό: για τα πάθη, την τελειομανία, τις εμμονές του, τις συγκεντρωτικές του τάσεις, για τον μάλλον στρυφνό του χαρακτήρα, για τους δαίμονες που τον κυνηγούν. Οπως δεν ανακοινώθηκε διαδικτυακά, θα κυκλοφορήσει εμπλουτισμένο μ' ένα κεφάλαιο αφιερωμένο στην πρόσφατη παραίτησή του, μ' όλες τις αντιδράσεις του επιχειρηματικού κόσμου που αυτή πυροδότησε.

Οσο τρικυμιώδεις και μουντοί αναμένονται οι επόμενοι μήνες, υπάρχουν αρκετοί ξένοι τίτλοι που θα διεκδικήσουν την προσοχή μας έως το τέλος της χρονιάς: μυθιστορήματα υποψήφια για κορυφαία λογοτεχνικά βραβεία, επανεκδόσεις σημαντικών έργων -το «Καθώς ψυχορραγώ» του Φόκνερ, το «Βιβλίο του γέλιου και της λήθης» του Κούντερα, το «Μίλησε μνήμη» του Ναμπόκοφ, η «Πατρική κληρονομιά» του Ροθ- ερεθιστικές μελέτες όπως αυτή του Αντόνι Πάργκτεν «Κόσμοι σε πόλεμο: 2.500 χρόνια πάλης ανάμεσα στην Ανατολή και τη Δύση» (Αλεξάνδρεια) κι εκείνη του Χάινριχ Γουίνκλερ «Βαϊμάρη - Η ανάπηρη δημοκρατία» όπου ανιχνεύεται το ερώτημα αν ήταν αναπόφευκτη η άνοδος του ναζισμού (Πόλις), δοκίμια περί θρησκείας και πολιτικής του Τέρι Ινγκλετον και της Τζούλια Κρίστεβα, αλλά και συγκλονιστικές μαρτυρίες όπως αυτή του Βικτόρ Σερζ «Μεσάνυχτα στον αιώνα» (Scripta) για τα εγκλήματα της σταλινικής εποχής.
Ανάμεσα στις φθινοπωρινές εκδόσεις συναντάμε άλλη μία που αναφέρεται σε μια εταιρεία-σύμβολο της ψηφιακής εποχής μας, το «Τι θα έκανε η Google» (Μεταίχμιο). Συγγραφέας της, ο πρωτοπόρος blogger Τζεφ Τζάρβις, διαχειριστής του Buzz machine.com, ο οποίος αποδομεί τον μηχανισμό λειτουργίας της «ταχύτερα αναπτυσσόμενης εταιρείας στην ιστορία» αναζητώντας εφαρμόσιμους κανόνες ζωής και διοίκησης μέσα απ' αυτόν. Κι ακόμα, ένα... ζουμερό βιβλίο γύρω από τη «Μυστική ζωή των μεγάλων μουσουργών» από τον Βιβάλντι έως τον Φίλιπ Γκλας (Αιώρα), όπως και το νέο δοκίμιο του Αλέν ντε Μποτόν «Μια βδομάδα στο αεροδρόμιο» (Πατάκης), με τις εντυπώσεις του από την παραμονή του στο Χίθροου το καλοκαίρι του 2009.
Η τεράστια απήχηση που γνώρισε κι εδώ η τριλογία «Μιλένιουμ» του πρόωρα χαμένου σουηδού ακτιβιστή και δημοσιογράφου Στινγκ Λάρσον, φαίνεται πως λειτούργησε ως πολιορκητικός κριος για τη μετάφραση κι άλλων αστυνομικών συγγραφέων από τις σκανδιναβικές χώρες. Μετά την «Παγωμένη πριγκίπισσα», το «Μεταίχμιο» προτείνει ένα ακόμη νουάρ της Καμίλα Λέκμπεργκ πλάι σ' ένα θρίλερ της, επίσης Σουηδέζας, Οσα Λάρσον (απλή συνωνυμία με τον Στινγκ), καθώς και μια νέα περιπέτεια του ντετέκτιβ Χάρι Χόλε, σταθερού ήρωα του Νορβηγού Τζο Νέσμπο, που γνωρίσαμε πρόσφατα με το «Νέμεσις». Ο δημιουργός της Λίσμπεθ Σάλαντερ, του περίφημου «Κοριτσιού με το τατουάζ», δεν πρόλαβε να ολοκληρώσει την οχταλογία που σχεδίαζε. Από τον «Ψυχογιό» όμως αναμένεται μια συλλογή άρθρων και δοκιμίων του με τίτλο «Ρωγμές του σύγχρονου κόσμου», από τα χρόνια που ο ίδιος συγκρουόταν με ακροδεξιούς κύκλους, κυκλώματα του υποκόσμου και διεφθαρμένα κέντρα εξουσίας.
Μπορεί άραγε η τέχνη να βοηθήσει στην απάλειψη της οδύνης από την απώλεια ενός αγαπημένου προσώπου; Οταν ρωτήθηκε σχετικά η Βανέσα Ρεντγκρέιβ, μετά το θανατηρόφο ατύχημα της κόρης της Νατάσας Ρίτσαρσον, η κορυφαία ηθοποιός απάντησε αρνητικά. Οπως ομολόγησε ωστόσο, μέσα από τη μαγεία του κειμένου της Τζόαν Ντίντιον στο «The Year of Magical Thinking» που εκλήθη να ερμηνεύσει στο σανίδι, μπόρεσε ν' αντλήσει μια κάποια παρηγοριά. Γέννημα-θρέμμα της «νέας δημοσιογραφίας» κι από τις καλύτερες πένες της Αμερικής, η Τζόαν Ντίντιον θρήνησε δημοσίως το 2005 τον χαμό του συζύγου της και μοιράστηκε την αγωνία της για την επιβίωση του παιδιού της μ' ένα συνταρακτικής ευθύτητας βιβλίο που τιμήθηκε με το Εθνικό Βραβείο των ΗΠΑ και μεταφράζεται τώρα στα ελληνικά (Κέδρος).
Από τον θάνατο της μητέρας του Ρολάν Μπαρτ είναι σφραγισμένη και η συλλογή άρθρων, διαλέξεων και δοκιμίων «Ημερολόγιο πένθους» του σπουδαίου γάλλου διανοητή που ετοιμάζει ο «Πατάκης», ενώ μια σοβαρή περιπέτεια υγείας ώθησε τον Κρίστοφερ Χίτσενς ν' αφηγηθεί τη διαδρομή του στο «Αμφισβητίας εκ πεποιθήσεως» (Μεταίχμιο). Ο αιρετικός βρετανός δημοσιογράφος που δεν έχει διστάσει να τα βάλει με τον Κίσινγκερ, τον Κλίντον ή τη Μητέρα Τερέζα, αναφέρεται στην αυτοκτονία της μητέρας του στην Αθήνα το 1973, στη φιλία του με συγγραφείς όπως ο Μάρτιν Εϊμις και ο Σαλμάν Ρουσντί, αλλά και στις διενέξεις του μετά τις επιθέσεις της 11ης Σεπτεμβρίου με στοχαστές όπως ο Τσόμσκι, ο Βιντάλ και ο Εντουάρντ Σαΐντ.
«Παρών» δηλώνει όμως και ο 94χρονος Στεφάν Εσέλ, εμβληματική μορφή της Γαλλικής Αντίστασης κατά των ναζί, που με το περσινό του μανιφέστο «Αγανακτήστε!» παρότρυνε τους πολιτικούς, οικονομικούς και πνευματικούς ιθύνοντες ν' αντισταθούν στη «διεθνή δικτατορία των χρηματαγορών», εμπνέοντας ταυτόχρονα τα λαϊκά κινήματα σε ολόκληρη την Ευρώπη. Οπως ωστόσο διευκρινίζει στον νεαρό δημοσιογράφο Ζιλ Βαντερπότεν, στο υπό έκδοση «Αγωνιστείτε!» με τις μεταξύ τους συνομιλίες (Πατάκης), «δεν αρκεί ν' αγανακτούμε. Ο καθένας μας οφείλει, ανάλογα με τις ευαισθησίες του, να δεσμευτεί στις μάχες της εποχής του για τ' ανθρώπινα δικαιώματα, την υπεράσπιση των αδυνάτων, εναντίον των ανισοτήτων και της καταστροφής του περιβάλλοντος»...

No comments: