Η κυκλοφορία την Τετάρτη 8 Σεπτεμβρίου του καινούργιου βιβλίου του Μισέλ Ουελμπέκ, του διασημότερου από τους σύγχρονους συγγραφείς της Γαλλίας, έχει προκαλέσει τον συνήθη σε κάθε νέο του μυθιστόρημα πανικό δημοσιότητας.
Η φήμη που τον συνοδεύει είναι ανάλογη ενός ποπ σταρ, αν και εν γένει η λογοτεχνία του δεν είναι ούτε εύπεπτη ούτε ευχάριστη. «Βρωμίλος, απεχθής συγγραφέας σκοτώνει τον εαυτό του». «Μισέλ Ουελμπέκ για τη Γαλλία των τηλεαγορών». «Ολες οι λεπτομέρειες για το βιβλίο του Ουελμπέκ».
Αυτοί είναι ορισμένοι από τους τίτλους των πολλών δημοσιευμάτων στον διεθνή Τύπο για το μυθιστόρημα «La carte et le territoire» (εκδόσεις «Flammarion»). «Μπορούμε αλήθεια να κρίνουμε νηφάλια το βιβλίο ενός συγγραφέα, που ο ίδιος αποτελεί κοινωνικό φαινόμενο;», αναρωτιέται στο μπλογκ του στη «Μοντ» ο δημοσιογράφος και συγγραφέας Πιερ Ασουλίν.
- Ενα ρεμάλι που το λένε Ουελμπέκ
Κορυφαίος επικριτής του βιβλίου είναι, μέχρις στιγμής, ο Μαροκινός συγγραφέας Ταχάρ Μπεν Τζελούν, μέλος της κριτικής επιτροπής του λογοτεχνικού βραβείου «Γκονκούρ», το οποίο ο Ουελμπέκ μάταια διεκδικεί εδώ και χρόνια. Δεν φτάνει που ο Τζελούν δηλώνει, δημοσίως, ότι θα το καταψηφίσει, αλλά σε κριτική του στην ιταλική εφημερίδα «Λα Ρεπούμπλικα» έγραψε: «Κανένα άλλο ανάγνωσμα δεν με έκανε να αισθανθώ τόσο έντονα πως χάνω το χρόνο μου διαβάζοντάς το. Ποιο άραγε να είναι το θέμα του; Ολα αυτά τα γνωστά ονόματα που παραθέτονται, όλο αυτό το μυστήριο γύρω από το Εγώ του συγγραφέα, προδίδουν έλλειψη φαντασίας. Στρέφεται προς τον εαυτό του επειδή δεν ξέρει τι άλλο να επινοήσει». Αρκετοί υποστηρίζουν ότι ο Μαροκινός συγγραφέας βρήκε την ευκαιρία να εκδικηθεί τον Ουελμπέκ για τις αντιισλαμικές θέσεις του.
Δεν συμφωνούν, όμως, όλοι μαζί του. Ανάμεσα στους πολλούς θαυμαστές του βιβλίου είναι και η εφημερίδα «Liberation», η οποία χαρακτηρίζει τη σαρκαστική αυτοπροσωπογραφία του Ουελμπέκ, «αριστούργημα».
- Καυτηριάζει τη σύγχρονη τέχνη
- Καθόλου σεξ και παρτούζες
Οι περισσότεροι αποδίδουν, όμως, τη νηφαλιότητά του στην ωριμότητα που κατέκτησε. Δεν διστάζουν να μιλήσουν για αληθινά σπουδαίο βιβλίο, με ατού την αυτοπροσωπογραφία του συγγραφέα, «πολυεπίπεδη, συγκλονιστική, σχεδόν μεταφυσική». Με τον Ουελμπέκ να διαχέεται με αξιοθαύμαστη μαεστρία σε όλους τους χαρακτήρες του βιβλίου, σαν ένα πρόσωπο που στέκει στο κέντρο μιας αίθουσας με καθρέφτες και παρατηρεί τα πολλαπλά είδωλά του. *
- Στοιχειώδεις πληροφορίες
* Τον έχουν πει: κυνικό, μισογύνη, νάρκισσο, ρατσιστή, μηδενιστή, εκφραστή της παρακμής του σύγχρονου κόσμου.
* Για την «Πλατφόρμα», το 2001, κατηγορήθηκε για «εξύβριση» του Ισλάμ επειδή έγραφε ότι είναι η χειρότερη θρησκεία που υπάρχει. Στη δίκη που ακολούθησε δεν καταδικάστηκε.
* Το 1998 στα «Στοιχειώδη σωματίδια» κατηγορούσε τη μητέρα του Λουσί Τσελκαντί ότι τον εγκατέλειψε για να ζήσει ελεύθερη. Εκείνη του ανταπάντησε με το βιβλίο «L' Innocente» («Η αθώα») αποκαλώντας τον «ψεύτη και απατεώνα που σε όλη του τη ζωή έβλαπτε τον κόσμο γύρω του». Ανάλογη σχέση έχει ο Ουελμπέκ με τη Γαλλία. Θεωρεί ότι η χώρα του, όπως και η μητέρα του, τον μισεί και τον απαξιώνει. Εχει επιλέξει να ζει σε Ιρλανδία και Ισπανία.
* Το 2008 μετέφερε μόνος του στο σινεμά τη «Δυνατότητα ενός νησιού» με αμφιλεγόμενα καλλιτεχνικά αποτελέσματα.
* Από την Εστία κυκλοφορούν τα βιβλία του: «Η επέκταση του πεδίου της πάλης», «Τα στοιχειώδη σωματίδια», «Πλατφόρμα», «Λανθαρότε» και «Η δυνατότητα ενός νησιού».
No comments:
Post a Comment