Saturday, October 9, 2010

Πρώτη σε εξαγωγή λογοτεχνίας η Αργεντινή

ΔΙΕΘΝΗΣ ΕΚΘΕΣΗ ΒΙΒΛΙΟΥ ΦΡΑΓΚΦΟΥΡΤΗΣ

  • Σε λογοτεχνικό κέντρο της υφηλίου έσπευσαν να ανακηρύξουν οι βιβλιοκριτικοί τη χώρα της Λατινικής Αμερικής


ΒΕΡΟΛΙΝΟ, Η περιήγηση δεν είναι εύκολη. Το περίπτερο της Αργεντινής στη Διεθνή Εκθεση Βιβλίου της Φραγκφούρτης μοιάζει με λαβύρινθο. Οι διάδρομοί του αλλάζουν συνεχώς κατεύθυνση. Και οι τοίχοι, σκεπασμένοι με φωτογραφίες, βιβλία και βίντεο, κάνουν ακόμη πιο δύσκολο τον προσανατολισμό στον χώρο. Αλλά οι επισκέπτες δεν θέλουν μάλλον να ξεκολλήσουν από εκεί. Οι τίτλοι των βιβλίων μαγνητίζουν: «Rufian Μelancolico» («Ο μελαγχολικός νταβατζής»), «Η ιστορία της εβραϊκής πορνείας στην Αμερική», «Εγχειρίδιο για την εκγύμναση ενός σκύλου», «Αργεντινοελληνικό λεξικό» και πάει λέγοντας... Η λογοτεχνική Αργεντινή, που είναι εφέτος η «φιλοξενούμενη χώρα» στην Βuchmesse, καθηλώνει το ενδιαφέρον τους με τις ώρες.

Αντίστοιχα είναι και τα σχόλια των βιβλιοκριτικών, οι οποίοι έσπευσαν να ανακηρύξουν τη χώρα αυτή λογοτεχνικό κέντρο της υφηλίου. «Η Αργεντινή εξάγει σήμερα περισσότερη λογοτεχνίααπό ό,τι κρέας» είπε ένας από αυτούς. Και αυτό, πρόσθεσε, παρά το γεγονός ότι παραμένει ο μεγαλύτερος εξαγωγέας «steaks» (φιλέτων) στον κόσμο.

Το ενδιαφέρον φαίνεται πάντως εξίσου μοιρασμένο ανάμεσα στους θεμελιωτές της παραδοσιακής «φανταστικής λογοτεχνίας» Χόρχε Λουίς Μπόρχες και Χούλιο Κορτάσαρ, από τη μία, και των σύγχρονων συλλήψεων Αντόλφο Μπιόι Κασάρες, Ρομπέρτο Αρλτ, Μανουέλ Σάμπατο και Αριελ Μάγκνους, από την άλλη. Ο τελευταίος έκλεψε την παράσταση στην έκθεση με το βιβλίο του «Ενας Κινέζος στο ποδήλατο», που αντιστρέφει τις αντισημιτικές φαντασιώσεις παρουσιάζοντας τους αργεντινούς εβραίους να καταφέρονται παθιασμένα εναντίον της «παγκόσμιας συνωμοσίας» των αργεντινών Κινέζων.

Μεγάλο ενδιαφέρον προκαλεί επίσης η ανθολογία των έργων μιας ομάδας λογοτεχνών που δολοφονήθηκαν από στρατιωτικές και παραστρατιωτικές οργανώσεις την περίοδο της δικτατορίας (1976-1983). Ενας από αυτούς έχει, σύμφωνα με τον ιστορικό του βιβλίου Μάριο Γκολομπόφ, το διαμέτρημα ενός Γκύντερ Γκρας ή μιας Κρίστα Βολφ.

Ο σχεδιασμός του αργεντινού περιπτέρου δεν ήταν βέβαια πολύ «λογοτεχνικός». Η πρόεδρος της Αργεντινής Κριστίνα Φερνάντες ντι Κίρχνερ είχε δώσει εντολή να προβληθούν σε αυτό ως οι κορυφαίοι «αργεντινοί μύθοι» τέσσερις προσωπικότητες οι οποίες δεν έχουν καμία σχέση με τη λογοτεχνία: ο επαναστάτης Τσε Γκεβάρα, η πρώην πρόεδρος της χώρας Εβίτα Περόν, ο τραγουδιστής του τάνγκο Κάρλος Γκαρντέλ και ο ποδοσφαιριστής ΝτιέγκοΜαραντόνα. Και μόνο ύστερα από κύμα διαμαρτυριών αναγκάστηκε να προσθέσει σε αυτούς και δύο πραγματικούς συγγραφείς: τον Μπόρχες και τον Κορτάσαρ.
  • Κερδοσκόποι εναντίον προεδρίνας
Η πρόεδρος της Αργεντινής βρέθηκε και για έναν άλλο λόγο στο επίκεντρο της δημοσιότητας: Κατά τη διάρκεια της επίσκεψής της στη Γερμανία την ακολουθούν συνεχώς εκατοντάδες διεθνείς κερδοσκόποι, οι οποίοι έχουν επενδύσει 10-15 δισ. ευρώ στη χώρα της και προσπαθούν τώρα, ύστερα από τη χρεοκοπία της Αργεντινής το 2001, να τα πάρουν πίσω. Ματαίως όμως... Το αρχικό σχέδιό τους, να κατασχέσουν το προεδρικό αεροπλάνο, απέτυχε επειδή, όπως ανακάλυψαν, το αεροσκάφος ανήκει σε ιδιωτική εταιρεία. Το ίδιο συνέβη και με την πρόταση να «βάλουν χέρι» στο πορτοφόλι της. «Δεν βγαίνει τίποτε. Πληρώνουν άλλοι για λογαριασμό της» είπε ένας από αυτούς. Πλήρης αποτυχία: ακόμη και η ιδέα να βγάλουν κάποια χρήματα γράφοντας την ιστορία της εξαπάτησής τους αποδείχθηκε ανεφάρμοστη, αφού κανένας από αυτούς δεν είναι συγγραφέας.

No comments: