- Ροβήρος Μανθούλης: ο σκηνοθέτης, ο συγγραφέας
- «Το βιβλίο αυτό το έψαχνα χρόνια -σαν βοήθεια για τις ταινίες και τα διάφορα γραφτά μου- και δεν το 'βρισκα πουθενά. [...] Τα ζητούμενα για μένα ήταν δύο. Πρώτον, ένα βιβλίο στο οποίο να χωράει μια ολόκληρη βιβλιοθήκη ή μια ολόκληρη εγκυκλοπαίδεια. Δεύτερον (αυτό που δεν μας μαθαίνουν ποτέ), μια ιστορία χρονολογική, έτσι που να έχουμε μια εικόνα της συνολική και εξηγήσιμη».
- Μια γεμάτη ζωή
Γεννημένος στην Κομοτηνή, μεγάλωσε στην Αθήνα, όπου βίωσε την περίοδο της μεταξικής δικτατορίας, της Κατοχής, της Αντίστασης και του Εμφυλίου. Σπούδασε Πολιτικές Επιστήμες στο Πάντειο, Κινηματογράφο και Θέατρο στο Πανεπιστήμιο Syracuse της Νέας Υόρκης και διεθνείς Σχέσεις στη Σχολή Maywell του ιδίου πανεπιστημίου.
Με τη γερή αυτή θεωρητική αρματωσιά επέστρεψε στην Ελλάδα και εργάστηκε για τη δημιουργία κινηματογραφικής υποδομής και παιδείας, με διαλέξεις, κείμενα για το σινεμά και την ίδρυση κινηματογραφικών λεσχών.
Η πρώτη του ταινία, «Ψηλά τα χέρια, Χίτλερ», βραβεύτηκε στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, αλλά η δεύτερη, το «Πρόσωπο με πρόσωπο», ενώ συμμετείχε στο Φεστιβάλ Νέου Κινηματογράφου στη Γαλλία, σκόνταψε στη δικτατορία. Απαγορευμένη η ταινία στην Ελλάδα και χωρίς ιθαγένεια ο σκηνοθέτης, ο οποίος από την πρώτη στιγμή στρατεύτηκε στον αντιδικτατορικό αγώνα. Ας είναι καλά η Γαλλία...
Συνεργάζεται με τη γαλλική τηλεόραση γυρίζοντας, στο πλαίσιο των προγραμμάτων «Αφίσα του κόσμου» και «Μια χώρα, μια μουσική», περί τα 90 εθνολογικά και κοινωνιολογικά ντοκιμαντέρ στις πέντε ηπείρους. Και ακόμα, την ταινία «Μπλουζ με σφιγμένα δόντια» στις ΗΠΑ, καθώς και τις «Ακυβέρνητες Πολιτείες» του Στρατή Τσίρκα, που έχει μεταδοθεί επανειλημμένως από τη γαλλική τηλεόραση, ενώ ένα ντοκιμαντέρ του για την Ακρόπολη έχει αγοραστεί από εκατοντάδες αμερικανικά πανεπιστήμια.
Επιστρέφοντας μετά τη δικτατορία στην Ελλάδα συνέβαλε, από τη θέση του γενικού διευθυντή προγράμματος, στη μετατροπή της ΕΙΡΤ σε ΕΡΤ, της ΥΕΝΕΔ σε ΕΡΤ-2, και, γενικότερα, στην αναμόρφωση της ελληνικής τηλεόρασης. Δική του ιδέα και η ανθεκτική ώς τις μέρες μας τηλεοπτική εκπομπή «Παρασκήνιο». Και δικές του ταινίες: «Ο ελληνικός εμφύλιος πόλεμος», «Η δικτατορία των συνταγματαρχών», «Η δική μου γιάφκα» (με θέμα τη διασπορά των Παλαιστινίων) και η διεθνής παραγωγή «Lilly's Srory», που πήρε μέρος στο Φεστιβάλ Βενετίας.
- Ο συγγραφέας
«Τις παραμονές του χρυσού (5ου) αιώνα του ελληνικού πολιτισμού, ύστερα από μακρά συζήτηση και ψηφοφορία, διαμορφώθηκε του Σύνταγμα του Κλεισθένη, μια βαθιά και εξαιρετικά τολμηρή μεταρρύθμιση, που σπάνια έχει επιχειρηθεί από τότε. Τρεις όροι της εποχής χαρακτηρίζουν το νέο πολίτευμα: ισονομία (ισότητα απέναντι στον νόμο), ισηγορία (ισότητα στο δικαίωμα του λόγου) και ισοκρατία (ισότητα στην άσκηση εξουσίας)».
Και αυτό που ενδιαφέρει περισσότερο εδώ: «Ο Κλεισθένης ιδρύει το υπουργείο Πολιτισμού, που φορολογεί τους ευκατάστατους με το σύστημα της χορηγίας και επιτρέπει στους δημιουργούς να ανεβάζουν ελεύθερα τα έργα τους χωρίς να λογοκρίνονται προληπτικά από το ιερατείο. Ετσι γεννήθηκε η καινούργια -αστική- τραγωδία. Το ελληνικό θέατρο του 5ου αιώνα -Αισχύλος, Σοφοκλής, Ευριπίδης, Αριστοφάνης- δεν θα είχε υπάρξει χωρίς το Σύνταγμα του Κλεισθένη».
Ολα αυτά ώς το 393 - 394 μ.Χ., οπότε με νόμο του Βυζαντινού αυτοκράτορα Θεοδοσίου απαγορεύεται η «ελληνική θρησκεία» και συνακόλουθα η λειτουργία όλων των ναών, οι περισσότεροι από τους οποίους καταστράφηκαν ή μεταβλήθηκαν σε χριστιανικούς.
Συνοπτικά, ένα χρηστικότατο εκλαϊκευμένο ιστορικό πόνημα από έναν μη ιστορικό, αλλά εραστή -ερευνητή της Ιστορίας. *
No comments:
Post a Comment