- Ενόχλησε το μυθιστόρημα «Annexed» της Σάρον Ντόγκαρ
Εχει δικαίωμα ένας συγγραφέας να εμπνέεται από ιστορικό πρόσωπο ή τον περίγυρό του; Η καταφατική απάντηση είναι αυτονόητη. Διαφορετικά δεν θα υπήρχε καν το δημοφιλές ιστορικό μυθιστόρημα. Η υπόθεση, όμως, που αφορά το υπό έκδοση, κατάλληλο για εφήβους, μυθιστόρημα «Annexed» της Σάρον Ντόγκαρ, αποδείχτηκε πιο περίπλοκη. Διότι η Βρετανή συγγραφέας επέλεξε ως κεντρικό ήρωα τον Πέτερ, γιο των Βαν Πελς ή Βαν Ντάαν όπως αναφέρει η Αννα Φρανκ στο περίφημο «Ημερολόγιό» της, την οικογένεια που κρυβόταν δύο χρόνια μαζί τους στο κρησφύγετο του Αμστερνταμ. Ο Πέτερ, όπως και όλοι οι υπόλοιποι του Annexe της οδού Prinsengracht, πλην του Οτο Φρανκ, συνελήφθη από τους ναζί, οδηγήθηκε στο Μαουτχάουζεν κι εκτελέστηκε στα 18 του.
Εξήντα πέντε χρόνια αργότερα, και τρεις μήνες πριν από την κυκλοφορία του βιβλίου, η Ντόγκαρ δέχτηκε μέσω των «Sunday Times» τη σφοδρή επίθεση της διευθύντριας του Ιδρύματος «Αννα Φρανκ», Γκίλιαν Γουέιλνς. Την κατηγόρησε ότι «κάνει μυθοπλαστικό προϊόν την πραγματική ιστορία. Φαίνεται απόπειρα εκμετάλλευσης. Εάν είναι τόσο καλή συγγραφέας, γιατί δεν δημιουργεί δικούς της χαρακτήρες;». Ακόμα χειρότερα η Γουέιλνς κατηγόρησε τη συγγραφέα ότι δίνει μια σεξουαλική διάσταση, «εφαρμόζοντας σύγχρονα ήθη σε εφήβους μιας άλλης εποχής». Το «έγκλημα» της Ντόγκαρ είναι, κατά το «Νουβέλ Ομπσερβατέρ», ένα κεφάλαιο όπου περιγράφεται ένα «εφηβικό, άτολμο φιλί μεταξύ της Αννας και του Πέτερ» και ένα άλλο όπου εκείνος ανησυχεί μήπως δεν προλάβει να κάνει έρωτα μ'ένα κορίτσι.
Εξίσου επιθετική ήταν η αντίδραση του 84χρονου σήμερα, πρώτου εξάδελφου της Αννας και μοναδικού εναπομείναντος μέλους της οικογένειας Φρανκ, Μπάντι Ελάιας. Αφού βοήθησε την Ντόγκαρ στις ιστορικές λεπτομέρειες, διάβασε το χειρόγραφο και το ενέκρινε, βγήκε κι αυτός στους «Times» για να αποκηρύξει το περιεχόμενο και να σχολιάσει πώς «η Αννα δεν ήταν το παιδί που περιγράφεται στο βιβλίο».
Το «Νουβέλ Ομπσερβατέρ» υπενθυμίζει ότι παρόμοια αντίδραση είχε ο Οτο Φρανκ όταν πρωτοδιάβασε το ημερολόγιο της κόρης του. «Δεν αναγνωρίζω την κόρη μου», είχε πει. Μετά την πρώτη έκδοση του ντοκουμέντου ζήτησε να απαλειφθούν σημεία όπου η Αννα περιέγραφε το ξύπνημα της σεξουαλικότητάς της, που ευχόταν να είχε από τον αγαπημένο της ένα φιλί, που περιέγραφε πώς εξήγησε στον Πέτερ τι είναι η κλειτορίδα, πώς ανακάλυψε τα κολπικά της χείλη ή πώς ένα πρωί παρατήρησε «ένα είδος κολλώδους σπέρματος» στο εσώρουχό της.
Πριν από πρόσωπο-σύμβολο του «Ολοκαυτώματος», η Αννα Φρανκ υπήρξε ένα κανονικό κορίτσι. Κι ο Πέτερ ένας φυσιολογικός 16χρονος. Οι δύο έφηβοι βίωσαν «τα φυσιολογικά, βασικά και παγκόσμια αισθήματα», όπως επισήμανε η συγγραφέας του «Annexed». Το βιβλίο της μπορεί να αποδειχτεί καλό ή κακό. Αλλά το γεγονός ότι φωτίζει την ανθρώπινη πλευρά τους δεν τους δυσφημεί. Αντίθετα, κάνει την ιστορία τους τραγικότερη.
No comments:
Post a Comment