Friday, July 23, 2010

Το ψηφιακό βιβλίο απειλεί την κυριαρχία του τυπωμένου


  • H ιστορική ανακοίνωση της Amazon σχετικά με τις πωλήσεις των ψηφιακών της βιβλίων, που για πρώτη φορά ξεπέρασαν τις πωλήσεις των βιβλίων με σκληρό εξώφυλλο, δημιουργεί εντυπώσεις περί οριστικής επικράτησης του νέου μέσου απέναντι στο συμβατικό, έντυπο βιβλίο. Η ανατροπή, που πάντως δεν περιλαμβάνει τις εκδόσεις με χάρτινο εξώφυλλο (paperback), οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στην εμπορική επιτυχία του iPad. Η ελληνική αγορά ηλεκτρονικού βιβλίου βρίσκεται ακόμα σε εμβρυακή κατάσταση. 
  • Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ, Παρασκευή, 23 Iουλίου 2010

Το ψηφιακό βιβλίο κερδίζει έδαφος;
 
Ιστορική πρωτιά των ψηφιακών πωλήσεων στην Amazon
  • Tης Νελλης Aμπραβανελ
Αντίο Kindle, καλωσήρθες iPad! Ο εφιάλτης της Αmazon... Η εταιρεία του Τζεφ Μπέζος έτρεμε την επέλαση της νέας συσκευής του Στιβ Τζομπς, πριν καν ο τελευταίος την παρουσιάσει επίσημα. Ομως, όπως φαίνεται, φοβήθηκε, πιέστηκε και στο τέλος κατάφερε να εκμεταλλευθεί με τον καλύτερο τρόπο το πολυαναμενόμενο iPad.

Αυτό είναι ένα σημαντικό συμπέρασμα από την ανακοίνωση που έβγαλε η Amazoαυτήν την εβδομάδα σχετικά με τις πωλήσεις των ψηφιακών της βιβλίων, που για πρώτη φορά ξεπέρασαν τις πωλήσεις των βιβλίων με σκληρό εξώφυλλο. Το τελευταίο τετράμηνο, για κάθε 100 βιβλία με σκληρό εξώφυλλο η Amazoέχει πουλήσει 143 ψηφιακά βιβλία. Και τον τελευταίο μήνα, οι πωλήσεις των ψηφιακών βιβλίων εκτοξεύθηκαν, με την αναλογία να μετατρέπεται εντυπωσιακά σε 180 ψηφιακά προς 100 «παραδοσιακά» βιβλία.
  • Ενας απρόσμενος φίλος
Τυχαίο; Μάλλον όχι. Γιατί το iPad της Apple, ανάμεσα στις άλλες λειτουργίες που προσφέρει, είναι μια σαφώς πιο ελκυστική συσκευή ανάγνωσης ψηφιακών βιβλίων από το αντίστοιχο Kindle της Amazon. Κι επομένως, την ημέρα που κυκλοφόρησε το iPad, η Amazoφρόντισε να έχει έτοιμη την εφαρμογή (το App) που θα χτυπούσε το ψηφιακό βιβλιοπωλείο του Τζομπς, το iBooks, προσελκύοντας όλους εκείνους τους «ψηφιακούς» αναγνώστες που είχαν ήδη λογαριασμούς και ως εκ τούτου, μια έτοιμη βιβλιοθήκη από την Amazon. Από χειρότερο εχθρό, η Amazoκατάφερε να βρει στο iPad ένα καλό φίλο που σίγουρα έπαιξε και τον ρόλο του στα αποτελέσματα του τετραμήνου...
  • Αναλογίες και λεπτομέρειες
Αποτελέσματα που έκαναν πολλούς να αναφωνήσουν «Τέλος εποχής!». Αλλοι πάλι, ήταν πιο σκεπτικοί. Και με το δίκιο τους. Η αναφορά στο εξώφυλλο, για παράδειγμα, δεν είναι τυχαία, καθώς στην Αμερική υπάρχει η σημαντική διάκριση ανάμεσα στα βιβλία με χάρτινα (paperback) και σκληρά εξώφυλλα (hardcover), με αξιοσημείωτη διαφορά στην τιμή. Ως εκ τούτου, αναγνώστες του ξένου Τύπου θα έχουν παρατηρήσει ότι εκεί, οι λίστες με τα μπεστ σέλερ παρουσιάζονται ξεχωριστά, σε ανάλογες κατηγορίες. Γι' αυτόν τον λόγο, η αναλογία (143 προς 100) πρέπει να διαβαστεί προσεκτικά, χωρίς ξέφρενα επιφωνήματα, αφού τα λεγόμενα paperback παραμένουν εκτός της εξίσωσης. Βέβαια, το κλάσμα παραμένει εντυπωσιακό αν σκεφτεί κανείς ότι, συνήθως, ένα μεγάλο ποσοστό των βιβλίων με σκληρό εξώφυλλο αποτελείται από νεότερες κυκλοφορίες, οι οποίες είναι πιο πιθανό να προσφέρονται συγχρόνως στην ψηφιακή τους μορφή, σε χαμηλότερη τιμή.

Γιατί δεν πρέπει να ξεχνάμε την τιμή. Από την ανακοίνωση της Amazoείναι αδύνατον να καταλάβει κανείς αν η εταιρεία κέρδισε τελικά περισσότερα χρήματα από τον αυξημένο αριθμό των ψηφιακών βιβλίων ή από τις πωλήσεις των σκληρών εξωφύλλων της. Ακόμα, όπως επισημαίνει ο Guardian, η διαφορά στην τιμή τους μάλλον καθιστά αυτά τα «παλιά, καλά» βιβλία με το σκληρό εξώφυλλο υπεύθυνα για το μεγαλύτερο μερίδιο του τελικού τζίρου. Αλλά πέρα από τη λεπτομέρεια σκληρού και χάρτινου εξώφυλλου και της μη αναφοράς σε συγκεκριμένα έσοδα που να αντιστοιχούν στο κάθε είδος, η επιτυχία της Amazoλέει κάτι για τη διάθεση του αναγνώστη, ακόμη κι αν αυτός δεν είναι απόλυτα αντιπροσωπευτικός του γενικού συνόλου της Αμερικής: όπως υπενθυμίζει η Wall Street Journal, πρέπει να λάβει υπ' όψιν του κανείς τον τύπο του ανθρώπου που χρησιμοποιεί με άνεση το Ιντερνετ και ως εκ τούτου και το Amazon.

Η ελληνική αγορά στα πρώτα της βήματα
  • Oλγα Σελλα
Στην Eλλάδα δεν υπάρχουν διαθέσιμοι πολλοί τίτλοι βιβλίων σε ψηφιακή μορφή. Oι εκδόσεις Kαστανιώτης μπήκαν πρώτες στη νέα αγορά πουλώντας τις συσκευές ψηφιακής ανάγνωσης be-book και δωρίζοντας στους χρήστες της οκτώ βιβλία σύγχρονων Eλλήνων συγγραφέων, με στόχο να εξοικειώσουν τους χρήστες του be-book με το ψηφιακό βιβλίο. O Aργύρης Kαστανιώτης λέει στην «K» ότι οι χρήστες του ψηφιακού βιβλίου «κατεβάζουν» περίπου 30 βιβλία κάθε μέρα κατά μέσον όρο. Aριθμός καθόλου μικρός!

Kαι άλλοι Eλληνες εκδότες, όμως, ετοιμάζονται να εισέλθουν στην ψηφιακή αγορά. Oι εκδόσεις Πατάκης ολοκληρώνουν τον πρώτο κατάλογο ψηφιακών βιβλίων, «δίνοντας έμφαση στα ελληνικά έργα πεζογραφίας και στους κλασικούς μας συγγραφείς. Σταδιακά σκεφτόμαστε να ψηφιοποιούμε και τα καινούργια βιβλία», λέει η Aννα Πατάκη, και προσθέτει ότι σταδιακά θα ψηφιοποιηθούν και σχολικά βοηθήματα.

Στις εκδόσεις Mεταίχμιο έχουν ψηφιοποιηθεί όλα τα εκπαιδευτικά βοηθήματα του γυμνασίου, τα οποία προς το παρόν είναι συμβατά μόνο σε υπολογιστή και όχι σε συσκευή ανάγνωσης.

No comments: