Λειψία, η πόλη-αναγνωστήριο
- Δύο εικόνες ξεχωρίζουν στο οπτικό πεδίο του ταξιδιώτη, επισκεπτόμενος τη Λειψία: οι δύο τεράστιες ημικύκλιες εγκαταστάσεις, που υποδέχονται σε ακτινωτή διάταξη τις αμαξοστοιχίες (Lokhallen), καθώς θυμίζουν μοντέλο της M�rklin σε φυσική κλίμακα, και το μεγάλο, ακόμα και για τις διαστάσεις του μεγαλοπρεπούς σιδηροδρομικού σταθμού, βιβλιοπωλείο Ludwig, που μεταφέρει σε καθημερινή βάση τον παλμό της Εκθεσης Βιβλίου, ενώ στον ημιώροφο, στο καφέ-αναγνωστήριο, μπορεί κανείς «σε μία γωνία να βρει την ησυχία του με ένα βιβλίο», όπως την αναζήτησε ο Εκο στο «Ονομα του Ρόδου».
- Πάει καιρός που η Έκθεση Βιβλίου της Λειψίας άφησε στη Φρανκφούρτη τα πρωτεία, εδώ, παρά την ολοένα αυξανόμενη προσέλευση, οι στατιστικές και οι αριθμοί μικρή σημασία έχουν. Στη Λειψία, στον χώρο της Εμπορικής Εκθεσης, αλλά και στην πόλη, οι κάτοικοι συμμετέχουν σε ένα «πανηγύρι της ανάγνωσης», ενώ κατακλύζουν από την πρώτη μέρα σχεδόν την Έκθεση. Εδώ ξεχωρίζουν κυρίως τα θέματα γύρω από την «πρώην Ανατολική Γερμανία», τα είκοσι χρόνια από τις λαϊκές συγκεντρώσεις της Λειψίας, οι «πρώην Ανατολικογερμανοί» συγγραφείς, μεταξύ των οποίων η 80χρονη πλέον Κρίστα Βολφ, αλλά και τα νέα κορίτσια, που επισκέπτονται την Εκθεση ως ηρωίδες των ιαπωνικών Manga ή με γκόθικ στυλ.
- Η Ελλάδα δεν φαίνεται να έχει ξεπεράσει ακόμα το «τραύμα του 2001», όταν έπρεπε να πρωταγωνιστήσει στην Εκθεση της Φρανκφούρτης. Από τότε, η συμμετοχή της χώρας «κέρδισε» μεταφραστικά λίγους, αλλά καλούς συγγραφείς (Μάρκαρης, Καρυστιάνη, Τριανταφύλλου, Κούρτοβικ, Σωτηροπούλου, αλλά και Θέμελη), έχασε όμως σημαντικό έδαφος σε σχέση με τις συμμετοχές της Ουγγαρίας, ακόμα και της Τουρκίας. Εφέτος, ο Κώστας Χαρίτος παρουσίασε σε διάφορες και διαφορετικές αναγνώσεις (Lesungen), τον «συνήθη ύποπτο» Πέτρο Μάρκαρη, ενώ ο Νίκος Θέμελης μίλησε με συγγραφείς από την Κροατία, τη Βουλγαρία, την Ουγγαρία και τη Σερβία, για την «Εφεύρεση των Βαλκανίων», στη Λειψία, αλλά και για τις «Αλήθειες των άλλων» στο Βερολίνο, Παρασκευή και 13! [Του Κωστα Θ. Kαλφοπουλου, Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ, 17/03/2009]
No comments:
Post a Comment