Ενα σημαντικό μυθιστόρημα από τον κορυφαίο ελβετό συγγραφέα του 20ού αιώνα
Μέσα σε δέκα χρόνια (από το 1954 ως το 1964) ο Μαξ Φρις, ο σημαντικότερος πεζογράφος της Ελβετίας και ένας από τους κορυφαίους γερμανόφωνους συγγραφείς του Μεταπολέμου, δημοσίευε τα τρία μυθιστορήματα που τον έκαναν διάσημο σε όλο τον κόσμο: Στίλερ, 1954, Homo Faber, 1957, και Ας με λένε Γκαντενμπάιν, 1964. Προτού στραφεί στο μυθιστόρημα ο Φρις είχε ήδη δώσει σημαντικό έργο στο θέατρο, που δεν έπαψε να το υπηρετεί ως το τέλος της ζωής του, και δύο αξιολογότατα θεατρικά έργα (Ο Μπίντερμαν και οι εμπρηστές, 1953, και Ανδόρα, 1961) εξακολουθούν να κατέχουν εξέχουσα θέση στο παγκόσμιο ρεπερτόριο. Δικαίως θεωρείται ο πιο σημαντικός μετά τον Ντύρενματ θεατρικός συγγραφέας της Ελβετίας. Ας σημειώσουμε ακόμη πως πολύ μεγάλο ενδιαφέρον παρουσιάζουν και τα ημερολόγιά του που αξίζει και αυτά να μεταφραστούν κάποτε στη γλώσσα μας, όχι ως συμπληρώματα του μυθοπλαστικού έργου του αλλά καθαυτό για τη ζωηρότητα, το υψηλό ύφος τους και την πρωτοτυπία με την οποία διαπραγματεύονται τα ζητήματα της ταυτότητας, της αποξένωσης και του υπαρξιακού κενού.
Σε αντίθεση με την κοινοτοπία ότι τα δημοσιογραφικά κείμενα ενός συγγραφέα αδικούν το λεγόμενο «καθαρά λογοτεχνικό» έργο του, τα δημοσιογραφικά κείμενα του Φρις είναι οξύτατα πολιτικά δοκίμια που αναπαράγουν το κοινωνικό, ψυχολογικό και πολιτικό κλίμα της μεταπολεμικής Κεντρικής Ευρώπης και αποτελούν αναπόσπαστο τμήμα ενός έργου ενιαίου τελικά, συμπαγούς και εξαιρετικά πρωτότυπου... [ΑΝΑΣΤΑΣΗΣ ΒΙΣΤΩΝΙΤΗΣ, ΤΟ ΒΗΜΑ, 8/6/2008]
No comments:
Post a Comment