Saturday, February 6, 2010

Με το πρόσχημα της βιογραφίας

  • Λίλα Κονομάρα: Η αναπαράσταση, εκδόσεις Μεταίχμιο, σ. 300, 15 ευρώ

Οταν κάποιος εγκαταλείπει τα εγκόσμια, τα όποια κατάλοιπά του, λιγότερο ή περισσότερο τακτοποιημένα, ανάλογα με τη φύση του θανάτου του, δηλαδή αν πρόκειται για αιφνίδιο ή αναμενόμενο τέλος, μένουν στη φύλαξη των οικείων του. Σε αυτά και στις μαρτυρίες συγγενών, φίλων και γνωστών στηρίζεται ο επίδοξος βιογράφος του, ο οποίος και δεσμεύεται, απ' όσους τον εμπιστεύτηκαν, να απέχει της επινόησης φανταστικών στοιχείων. Τι γίνεται, όμως, όταν η ανασύσταση της ζωής του εκλιπόντος προσκρούει σε έλλειψη πληροφοριών ή και σε σκοτεινά σημεία στο παρελθόν του, για τα οποία εκείνοι που γνωρίζουν λεπτομέρειες, προτιμούν να σιωπούν; Τότε, κατά κανόνα, ο βιογράφος μπαίνει στον πειρασμό να καταφύγει σε εικασίες, ακόμη και σε μυθεύματα, για να καλύψει τα κενά. Γι' αυτό και η γνησιότητα μιας βιογραφίας, με την έννοια της απουσίας μυθοπλαστικών προσμίξεων, παραμένει πάντοτε συζητήσιμη.

Υπάρχει, όμως, και το ενδεχόμενο ο βιογράφος να έχει ίδιον όφελος από τη στρέβλωση των στοιχείων, όπως φαίνεται να είναι η περίπτωση του ήρωα στο καινούριο μυθιστόρημα της Λίλας Κονομάρα. Ενας πανεπιστημιακός, ο οποίος εγκαταλείπει τις ακαδημαϊκές του ασχολίες για να γράψει τη βιογραφία ενός γνωστού συγγραφέα, ο οποίος εξαφανίστηκε μυστηριωδώς, μαζί με τη φίλη του, επίσης συγγραφέα, πριν από έναν χρόνο. Παρουσιάζεται ως συνάδελφος και φίλος του αγνοούμενου. Ωστόσο, ευθύς εξαρχής, γεννιέται η υπόνοια πως μπορεί να πρόκειται για λυκοφιλία, καθώς, αρχικά, μένει αδιευκρίνιστη η σχέση του με την εξαφανισθείσα.

Η Κονομάρα δεν δίνει στο μυθιστόρημά της την κλασικότροπη μορφή μιας βιογραφίας. Προτιμά μια νεωτερίζουσα φόρμα, που στηρίζεται στα κατάλοιπα του εξαφανισθέντος και η οποία, τα τελευταία χρόνια, κερδίζει έδαφος στις προτιμήσεις των συγγραφέων. Παρουσιάζει το μυθιστόρημα σαν τον φάκελο που καταρτίζει ο ήρωάς της κατά την προετοιμασία της βιογραφίας. Φροντίζει, μάλιστα, τα συγκεντρωμένα κείμενα-τεκμήρια να εμφανίζουν ειδολογική ποικιλία, την οποία και προβάλλει με διαφορετικά τυπογραφικά στοιχεία... ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

No comments: