Το πάθος, τα πάθη, οι αδυναμίες και οι διαστροφές των απανταχού βιβλιοφίλων
Του Γιωργου Καλπαδακη, Η Καθημερινή, 25/01/2009
Umberto Eco Αναμνήσεις επί χάρτου. Κείμενα για τη βιβλιοφιλία. Εκδ. Ελληνικά Γράμματα, σελ. 280
Αποκρινόμενος σε ερώτημα σχετικά με τους λόγους για τους οποίους διαβάζουμε, ο Χάρολντ Μπλουμ απορρίπτει την εικόνα του συνεσταλμένου βιβλιοσκώληκα που προτιμά την υφή της σελίδας από τη θερμότητα της ανθρώπινης επαφής. Αντίθετα, ο Μπλουμ ανάγει το τελετουργικό της ανάγνωσης σε μια βαθύτερη ανάγκη: «Μα, εκείνο που μας ωθεί να διαβάζουμε είναι το ανέφικτο του να γνωρίσουμε όλους τους ανθρώπους στον κόσμο». Ενα παρόμοιο μήνυμα επιχειρεί να μας μεταδώσει και ο Εκο. Ενας άνθρωπος που αξιοποιεί τη «φυτική μνήμη» των βιβλίων αξίζει όσο χίλιοι, καθότι εμπλουτίζει την υποκειμενικότητά του με ισάριθμα βιώματα προσώπων που μπορεί να χάθηκαν πριν από αιώνες.
Εάν με τις μονογραφίες αυτές καλούμαστε να αφεθούμε στη συγκίνηση ενός βιβλιόφιλου, καθώς μας κατευθύνει μέσα από τα δύσβατα μονοπάτια της λατρείας του, πάντως σύντομα μεταφερόμαστε σε πιο εξωτικά τοπία. Αντικρίζουμε φευγαλέες εικόνες από καταξιωμένους δημιουργούς αλλόκοτων έργων, και ψυχοπαθολογικούς συγγραφείς λογικοφανών συγγραμμάτων, με αξιοπερίεργα θέματα όπως οι θεωρίες της Κοίλης Γης και άλλες παραληρηματικές αστρονομίες, η νεκροφαγία, τα μειονεκτήματα της οδοντογλυφίδας, η κατωτερότητα των περιττωμάτων που παράγουν οι Γερμανοί σε σχέση με τους Γάλλους (προϊόν «στρατευμένης» επιστήμης του 1915), η θεολογία των σιδηροδρόμων, η κοινωνική αξιοποίηση των δολοφόνων, και η πιθανότητα κατάργησης του θανάτου. Καταρτίζοντας καταλόγους από παράλογα έργα, χειμαρρώδεις παρεμβάσεις ακατάληπτων συγγραφέων, και βεβιασμένες κρίσεις πάνω σε αριστουργήματα της τέχνης, ο Εκο μας προσκαλεί να γευτούμε τη «γοητεία της ασυναρτησίας», χρησιμοποιώντας μια τεχνική που αξιοποιήθηκε εκτενώς από τον Χ. Λ. Μπόρχες.
Εκκινώντας από την ίδια βασική αρχή με τον Μπόρχες, που δήλωνε πρώτα αναγνώστης και ύστερα συγγραφέας, ο Εκο φαίνεται πρόθυμος να θρυμματίσει κάθε ίχνος από το γυάλινο πύργο στον οποίον βολικά η παράδοση εξοστρακίζει τον βιβλιόφιλο. Με τη διττή ιδιότητα του συγγραφέα και του λάτρη του βιβλίου, ο Εκο υπογραμμίζει πάνω απ’ όλα το μυστηριακό στοιχείο στην ανάγνωση, παρομοιάζοντας τη λαχτάρα του βιβλιόφιλου με την ερωτική επιθυμία. Μας παροτρύνει τελικώς να εδραιώσουμε «ερωτικές σχέσεις με τα βιβλία της ζωής μας», αφού, «αν το καταφέρουμε, σημαίνει ότι πρόκειται για βιβλία που προσφέρονται για μια ευρεία διερεύνηση, σε σημείο που με κάθε ανάγνωση μάς αποκαλύπτουν κάτι διαφορετικό»
Αποκρινόμενος σε ερώτημα σχετικά με τους λόγους για τους οποίους διαβάζουμε, ο Χάρολντ Μπλουμ απορρίπτει την εικόνα του συνεσταλμένου βιβλιοσκώληκα που προτιμά την υφή της σελίδας από τη θερμότητα της ανθρώπινης επαφής. Αντίθετα, ο Μπλουμ ανάγει το τελετουργικό της ανάγνωσης σε μια βαθύτερη ανάγκη: «Μα, εκείνο που μας ωθεί να διαβάζουμε είναι το ανέφικτο του να γνωρίσουμε όλους τους ανθρώπους στον κόσμο». Ενα παρόμοιο μήνυμα επιχειρεί να μας μεταδώσει και ο Εκο. Ενας άνθρωπος που αξιοποιεί τη «φυτική μνήμη» των βιβλίων αξίζει όσο χίλιοι, καθότι εμπλουτίζει την υποκειμενικότητά του με ισάριθμα βιώματα προσώπων που μπορεί να χάθηκαν πριν από αιώνες.
- Η τυπολογία μιας λατρείας
- Βιβλιοφιλίας αναγνώσματα
Εάν με τις μονογραφίες αυτές καλούμαστε να αφεθούμε στη συγκίνηση ενός βιβλιόφιλου, καθώς μας κατευθύνει μέσα από τα δύσβατα μονοπάτια της λατρείας του, πάντως σύντομα μεταφερόμαστε σε πιο εξωτικά τοπία. Αντικρίζουμε φευγαλέες εικόνες από καταξιωμένους δημιουργούς αλλόκοτων έργων, και ψυχοπαθολογικούς συγγραφείς λογικοφανών συγγραμμάτων, με αξιοπερίεργα θέματα όπως οι θεωρίες της Κοίλης Γης και άλλες παραληρηματικές αστρονομίες, η νεκροφαγία, τα μειονεκτήματα της οδοντογλυφίδας, η κατωτερότητα των περιττωμάτων που παράγουν οι Γερμανοί σε σχέση με τους Γάλλους (προϊόν «στρατευμένης» επιστήμης του 1915), η θεολογία των σιδηροδρόμων, η κοινωνική αξιοποίηση των δολοφόνων, και η πιθανότητα κατάργησης του θανάτου. Καταρτίζοντας καταλόγους από παράλογα έργα, χειμαρρώδεις παρεμβάσεις ακατάληπτων συγγραφέων, και βεβιασμένες κρίσεις πάνω σε αριστουργήματα της τέχνης, ο Εκο μας προσκαλεί να γευτούμε τη «γοητεία της ασυναρτησίας», χρησιμοποιώντας μια τεχνική που αξιοποιήθηκε εκτενώς από τον Χ. Λ. Μπόρχες.
- Η μαγεία της φυτικής μνήμης
Εκκινώντας από την ίδια βασική αρχή με τον Μπόρχες, που δήλωνε πρώτα αναγνώστης και ύστερα συγγραφέας, ο Εκο φαίνεται πρόθυμος να θρυμματίσει κάθε ίχνος από το γυάλινο πύργο στον οποίον βολικά η παράδοση εξοστρακίζει τον βιβλιόφιλο. Με τη διττή ιδιότητα του συγγραφέα και του λάτρη του βιβλίου, ο Εκο υπογραμμίζει πάνω απ’ όλα το μυστηριακό στοιχείο στην ανάγνωση, παρομοιάζοντας τη λαχτάρα του βιβλιόφιλου με την ερωτική επιθυμία. Μας παροτρύνει τελικώς να εδραιώσουμε «ερωτικές σχέσεις με τα βιβλία της ζωής μας», αφού, «αν το καταφέρουμε, σημαίνει ότι πρόκειται για βιβλία που προσφέρονται για μια ευρεία διερεύνηση, σε σημείο που με κάθε ανάγνωση μάς αποκαλύπτουν κάτι διαφορετικό»
No comments:
Post a Comment