Υπήρξε δημιουργικός μέχρι το τέλος της ζωής του και με κάθε ευκαιρία έκανε δηλώσεις για την πολιτική πραγματικότητα. Το 2003 με την έκδοση του δίτομου έργου του «200 χρόνια μαζί» (1795-1995) ανακίνησε το «εβραϊκό ζήτημα» στη Ρωσία προκαλώντας πολεμικές και την κατηγορία του αντισημίτη. Είχε επίσης χαρακτηρίσει τη διακυβέρνηση του Γκορμπατσόφ «αφελή και ανεύθυνη», ενώ επέρριπτε ευθύνες στον Γέλτσιν για την κατάρρευση της Ρωσίας. Επικριτικός ήταν και απέναντι στη Δύση και ειδικότερα στο ΝΑΤΟ που προσπαθούσε, σύμφωνα με την άποψή του, να ελέγξει και να υποτάξει τη Ρωσία. Η άποψή του για τη Ρωσία μετά την κομμουνισμό δεν ήταν αισιόδοξη. «Ποτέ δεν αμφέβαλα ότι ο κομμουνισμός ήταν καταδικασμένος να καταρρεύσει αλλά πάντα φοβόμουν με ποιο τρόπο και ποιο τίμημα η Ρωσία θα έβγαινε από αυτήν την περιπέτεια. Η Ρωσία πορεύεται περιπλανώμενη αναζητώντας τον εαυτό της».
Μέσα στα χρόνια οι δεσμοί του με το χριστιανισμό γίνονταν στενότεροι («Για μένα η πίστη είναι το θεμέλιο και το στήριγμα της ζωής», έλεγε) ενώ συνήθιζε να εκφράζει αιρετικές απόψεις για την παρακμή του Δυτικού Πολιτισμού.
«Ηρθε η στιγμή στη Δύση να προασπίσουμε όχι τόσο τα ανθρώπινα δικαιώματα όσο τις ανθρώπινες υποχρεώσεις. Εχουμε εκχωρήσει στην ολέθρια και ανεύθυνη ελευθερία απεριόριστο χώρο. Η κοινωνία μοιάζει να έχει ελάχιστες άμυνες απέναντι στην άβυσσο της ανθρώπινης παρακμής, όπως είναι για παράδειγμα η κατάχρηση της ελευθερίας, η ηθική βία απέναντι στους νέους ανθρώπους με κινηματογραφικές ταινίες γεμάτες πορνογραφικές εικόνες, έγκλημα και τρόμο».
Μέσα στα χρόνια οι δεσμοί του με το χριστιανισμό γίνονταν στενότεροι («Για μένα η πίστη είναι το θεμέλιο και το στήριγμα της ζωής», έλεγε) ενώ συνήθιζε να εκφράζει αιρετικές απόψεις για την παρακμή του Δυτικού Πολιτισμού.
«Ηρθε η στιγμή στη Δύση να προασπίσουμε όχι τόσο τα ανθρώπινα δικαιώματα όσο τις ανθρώπινες υποχρεώσεις. Εχουμε εκχωρήσει στην ολέθρια και ανεύθυνη ελευθερία απεριόριστο χώρο. Η κοινωνία μοιάζει να έχει ελάχιστες άμυνες απέναντι στην άβυσσο της ανθρώπινης παρακμής, όπως είναι για παράδειγμα η κατάχρηση της ελευθερίας, η ηθική βία απέναντι στους νέους ανθρώπους με κινηματογραφικές ταινίες γεμάτες πορνογραφικές εικόνες, έγκλημα και τρόμο».
ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ - 05/08/2008
No comments:
Post a Comment