The New York Times
Μετά την εξαφάνιση της Αμέλια Ιάρχαρτ, αυτή του Αντουάν ντε Σεντ Εξιπερί [Jean-Baptiste Marie Roger de Saint-Exupéry, 29/6/1900 - 31/7/1944] σε αναγνωριστική αποστολή κατά τη διάρκεια του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου θεωρούνταν εδώ και δεκαετίες ένα από τα μεγαλύτερα μυστήρια της αεροπλοΐας. Σήμερα, ωστόσο, χάρη στην επιμονή και την τύχη δύο ερασιτεχνών αρχαιολόγων, τα τελευταία κομμάτια του παζλ μοιάζουν να συμπληρώνονται.
Η ιστορία που αναδύθηκε γύρω από την εξαφάνιση του Σεντ Εξιπερί, του Γάλλου αεροπόρου και λογοτέχνη, εμπεριέχει -όπως τελικά αποδείχτηκε- πολλές διηγήσεις που διαδόθηκαν προφορικά, απρόβλεπτες τροπές στην πλοκή σε βαθμό τέτοιο που θα έκανε τον συγγραφέα των αεροπορικών περιπετειών και του «Μικρού Πρίγκιπα» να τρίβει τα χέρια του, καθώς και μια ισχυρή δήλωση πίστης σε συγκεκριμένα ιδανικά.
Στις 31 Ιουλίου του 1944, ο Σεντ Εξιπερί απογειώθηκε από την Κορσική μ’ ένα αναγνωριστικό αεροσκάφος τύπου Lockheed Lightning P-38, όντας ένας εκ των δεκάδων Γάλλων πιλότων που πολεμούσαν στο πλευρό των συμμάχων. Ο Σεντ Εξιπερί, ωστόσο, ποτέ δεν επέστρεψε και πολλές θεωρίες είδαν το φως της δημοσιότητας από τότε. Κάποιοι υποστήριζαν ότι το αεροσκάφος του κατερρίφθη, άλλοι ότι έχασε τον έλεγχο και συνετρίβη και άλλοι ότι αυτοκτόνησε.
Το πρώτο στοιχείο ήρθε στο φως τον Σεπτέμβριο του 1998, όταν ψαράδες από τη Μαρσέιγ ανέσυραν με τα δίχτυα τους ένα ασημένιο βραχιόλι σε απόσταση λίγων ναυτικών μιλίων από το γαλλικό λιμάνι. Πάνω του ήταν χαραγμένο το όνομα «Αντουάν ντε Σεντ Εξιπερί» και αυτό του Νεοϋορκέζου εκδότη του. Αργότερα, ομάδα ειδικευμένων δυτών ανακάλυψε στην ίδια θαλάσσια περιοχή το κατεστραμμένο αεροσκάφος του, όχι όμως και τη σορό του.
Το 2005, μετά από χρόνια αναμονής εξαιτίας γραφοκρατικών καθυστερήσεων, ο κ. Βαρνέλ και ένας ακόμα δύτης, ο Λίνο Βον Γκάρτζεν ανέσυραν τη μηχανή και την απέστειλαν στο Μόναχο, προκειμένου να εξεταστεί από Γερμανούς ειδικούς. Αποδείχτηκε, τελικά, ότι είχε κατασκευαστεί στις αρχές του 1941 και είχε τροποποιηθεί το 1943. Οι Γερμανοί ειδικοί κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι η μηχανή ανήκε σ’ ένα μαχητικό τύπου, Messerschmitt, εκπαιδευτική βάση των οποίων υπήρχε στη νότια Γαλλία το διάστημα 1942-1944. Πιλότος του αεροσκάφους ήταν ο πρίγκιπας Αλέξις Βον Μπενθέιμ, ένας 22χρονος Γερμανός. Το Messerschmitt του κατερρίφθη από αμερικανικά μαχητικά κατά τη διάρκεια της πρώτης και τελευταίας πτήσης του Βον Μπενθέιμ στα τέλη του 1943.
Antoine de Saint-Exupéry.
Ο ισχυρισμός του κ. Ρίπερτ δεν μπορεί, βέβαια, να αποδειχθεί πέραν πάσης αμφιβολίας, καθώς τα έγγραφα το καταγεγραμμένων πτήσεων της Luftwaffe καταστράφηκαν στον πόλεμο. Ακόμα και ο ίδιος ο κ. Βον Γκάρτζεν εκφράζει αμφιβολίες: «Οι πιθανότητες να κατέρριψε ο κ. Ρίπερτ τον Σεντ Εξιπερί είναι λίγες, πλην όμως, πρόκειται για μια υπόθεση που δεν μπορεί να απορριφθεί με ευκολία». Από την πλευρά του, ο ανιψιός του Σεντ Εξιπερί, Ολιβιέρ Ντ’ Αγκέι, θεωρεί αξιόπιστη την εκδοχή του κ. Ρίπερτ. «Είπε μόνο ότι κατέρριψε ένα P-38 κοντά στη Μαρσέιγ στις 31 Ιουλίου, όχι ότι κατέρριψε τον Σεντ Εξιπερί», τόνισε. «Ο κ. Ρίπερτ, βέβαια, έχει πει ότι αν ήξερε ποιος ήταν ο πιλότος δεν θα άνοιγε ποτέ πυρ εναντίον του». [Η Καθημερινή, 16/4/2008]
No comments:
Post a Comment