Δεν ξέρω τι απέδωσε μέχρι στιγμής η υλοποίηση του προγράμματος των εκδηλώσεων που οργάνωσε το Εθνικό Κέντρο Βιβλίου (ΕΚΕΒΙ) και που είναι αφιερωμένες στον ποιητή Νίκο Εγγονόπουλο (1907-1985), αφού το 2007 αφιερώθηκε σ’ αυτόν με την ευκαιρία της συμπλήρωσης εκατό χρόνων από τη γέννησή του.
Διαβάζω επίσης ότι από 13 Νοεμβρίου 2007 έως 6 Ιανουαρίου 2008, στο Μουσείο Μπενάκη, Κτήριο οδού Πειραιώς, θα πραγματοποιηθεί μεγάλη αναδρομική έκθεση, με σκοπό να παρουσιάσει μια πλήρη εικόνα του ζωγράφου Εγγονόπουλου, αλλά και να σκιαγραφήσει τον Εγγονόπουλο ποιητή.
Με αφορμή, λοιπόν το Έτος Εγγονόπουλου, έκανα μια αναδρομή κι εγώ σε παλιότερες γιορτές για τον Παπαδιαμάντη και συγκεκριμένα το 1960, με την ευκαιρία τότε της συμπλήρωσης πεντηκονταετίας από το θάνατο του Σκιαθίτη διηγηματογράφου. Έπεσα σε μια σχετική μελέτη του Ζήσιμου Λορεντζάτου που μάλλον γράφτηκε με αφορμή τις λεγόμενες "εκδηλώσεις":
Άναψε το τσιγάρο του και άρχισε να ψάλλη".
(O. Merlier "Γράμματα Α. Παπαδιαμάντη" 1934). Το άτομό του, λοιπόν, δεν χρειάζεται, προβολή, χρειάζεται μάλλον προφύλαξη και αποσιώπηση. Ησυχία. Από τη Σκιάθο έγραφε του Βλαχογιάννη "ενοικίασα ένα πυργάκι, υψηλόν, αγναντερόν, μαγευτικόν, όπου θα εργάζωμαι" (10/5/1904). Το αληθινό κλίμα του Παπαδιαμάντη είναι η ανωνυμία. Αυτή που αποχτήσανε, ύστερα από μεγάλο αγώνα (να νικήσουν ακριβώς το άτομό τους), οι απρόσωποι τεχνίτες όλων των μεγάλων παραδόσεων, είτε σε Ανατολή είτε σε Δύση.Έπειτα οι γιορτές είναι ανούσιες, δηλ. δεν έχουν ουσία. Μήπως αποβλέπουν να προβάλουν το έργο του; Έτσι βεβαιώνει τουλάχιστον η εφημερίδα (Έθνος, 26/11/60): "Θα καταβληθή προσπάθεια όσον το δυνατόν ευρυτέρας προβολής του έργου του Παπαδιαμάντη". Ποιο είναι το έργο αυτό; Είναι ο Σκιαθίτης διηγηματογράφος, οι λογοτεχνικές σελίδες που από επαγγελματική - ας το πούμε έτσι - άποψη μπορούν ισοδύναμα να συγκριθούν με παρόμοιες σελίδες από άλλες λογοτεχνίες, επιτεύγματα ανθρώπων που ξέρουν "να γράφουν καλά" ή που είναι καλοί "ποιητές" ή "πεζογράφοι", και που αξιώνουνται μια διεθνή κατάταξη και ανθολόγηση μέσα στη λεγόμενη περιοχή των γραμμάτων; Ο καλλιτέχνης ή ο τεχνίτης του λόγου. Αυτό είναι το έργο που θα ζητήσουμε να προβάλουμε; Ή το έργο είναι αυτό μόνον; Αυτή είναι η σημασία του Παπαδιαμάντη; Δεν μπορεί, δεν γίνεται, αυτό το ξέρουμε όλοι. Αλλά ποιο είναι τότε το έργο ή εκείνο το ανεξήγητο καθεστώς - πώς αλλιώς να το πω - το καθεστώς των πατέρων, που μας αγκαλιάζει αμέσως, εμάς τους θεληματικά απόκληρους από την παράδοση, μόλις προφέρουμε τ' όνομά του;
[Η συνέχεια στο βιβλίο του Λορεντζάτου ΜΕΛΕΤΕΣ (Σολωμός - Σεφέρης - Τ.S.Eliot - Ένας ορισμός του Σολωμού για το ύφος - Αλέξανδρος Παπαδιαμάντης), Εκδόσεις Γαλαξίας]
2 comments:
Αγαπημένε Νίκο,
Διαβάζοντας το συγκεκριμένο κείμενο μπήκα τελικά στον πειρασμό να σού γράψω. Κι αυτό γιατί πραγματικά απορώ με το σουρρεαλισμό των Ελλήνων. Ενα κίνημα που αναπτύχθηκε στα υπόγεια ρεύματα της ανέχειας στην Ευρώπη έγινε στην Ελλάδα αντικείμενο λατρείας και έκφρασης απο Εγγονόπουλους και Εμπειρίκους κκαι Βαλαωρίτες. Ενα κίνημα που αποτέλεσε την έκφραση της φτωχής και ημίτρελλης μάζας αποθεώθηκε απο την μεγαλοαστική τάξη της νεότερης Ελλάδας. Πάντοτε μου προκαλούσε απορία αυτή η αντίστιξη, ειλικρινά.
Ομως ήθελα να σημειώσω πως πρόσφατα είδε το φώς της δημοσιότητας ένα βιβλίο που απεικονίζει και μελετάει σε βάθος τη σουρρεαλιστική-ντανταϊστική συμπεριφορά ενός λαϊκού ποιητή0-ζωγράφου της Λευκάδας μας, του Κόντε Βαλαμόντε.
Πρόκειται για μια μελέτη τη δρος Βιβής Κοψιδά σε π΄ρολογο του Νάνου Βαλαωρίτη. Περιμένω με αγωνία να το διαβάσω, γιατί πραγματικά ο Βαλαμόντες της Λευκάδας ήταν σουρρεαλιστής όχι θεωρητικός και ψευδπίγραφος αλλά απο την αναγκαιότητα του φυσικού του χώρου.
Εγέρασες ορέ Νίκο μου και δεν έμαθες ακόμα "Πού αποβλέπουν τάχατες οι ψεύτικες και ανούσιες σημερινές γιορτές;"
Αποβλέπουν στο να δείξουν τη μούρη τους και να πάρουν λίγο από τη λάμψη του τιμώμενου προσώπου διάφοροι ατάλαντοι φελοί που κονομάνε από μνημόσυνα κια κηδείες οι αχρείοι.
Post a Comment