Thursday, September 29, 2011

Επαναπροσδιορίζοντας τις προσφερόμενες υπηρεσίες των Βιβλιοθηκών σε περιόδους οικονομικής κρίσης



7ο Διεθνές Συνέδριο της Οργανωτικής Επιτροπής Ενίσχυσης Βιβλιοθηκών
Η Οργανωτική Επιτροπή Ενίσχυσης Βιβλιοθηκών (ΟΕΕΒ) διοργανώνει διεθνές συνέδριο, για 7η χρονιά, με θέμα «Επαναπροσδιορίζοντας τις προσφερόμενες υπηρεσίες των Βιβλιοθηκών σε περιόδους οικονομικής κρίσης». Το συνέδριο θα πραγματοποιηθεί στις 6 και 7 Οκτωβρίου 2011, στο Αμφιθέατρο του Εθνικού Ιδρύματος Ερευνών (Βασ. Κωνσταντίνου 48, Αθήνα).
Το 7ο συνέδριο της Επιτροπής, αφιερώνει τις εργασίες του στον τρόπο με τον οποίο οι βιβλιοθήκες, εν μέσω οικονομικής κρίσης, συνεχίζουν να προσφέρουν ποιοτικές υπηρεσίες στο κοινό τους. Αναμφισβήτητα, το φαινόμενο της οικονομικής κρίσης επηρεάζει ζωτικούς τομείς της καθημερινής ζωής. Προκειμένου οι βιβλιοθήκες να αντιμετωπίσουν και να διαχειριστούν τις νέες συνθήκες που διαμορφώνονται, είναι αναγκαίο να υπάρχουν σωστός σχεδιασμός, συνεργασίες και καινοτόμες δράσεις.
Διατηρώντας τον διεθνή χαρακτήρα του συνεδρίου, έχουν προσκληθεί να παραστούν έγκριτοι ομιλητές από τη Γερμανία, την Ελλάδα, τις ΗΠΑ, την Ισπανία, την Ιταλία και την Ολλανδία. Οι ομιλητές θα περιγράψουν την κατάσταση και τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι βιβλιοθήκες στις χώρες τους και θα αναφερθούν σε παραδείγματα και προτάσεις για την αντιμετώπισή τους.
Η Οργανωτική Επιτροπή Ενίσχυσης Βιβλιοθηκών ιδρύθηκε το 2003 και αποτελεί μοντέλο ισομερούς και ισότιμης αντιπροσώπευσης και συνεργασίας των φορέων που την απαρτίζουν, με στόχο να προσφέρει γνώσεις και υποστήριξη στην ελληνική βιβλιοθηκονομική κοινότητα για τη βελτίωση των παρεχομένων υπηρεσιών.
Τα μέλη της Επιτροπής αποτελούν οι παρακάτω φορείς: Goethe-Institut Αθηνών και Θεσσαλονίκης, Ινστιτούτο Θερβάντες Αθηνών, Γαλλικό Ινστιτούτο Αθηνών, Ιταλικό Μορφωτικό Ινστιτούτο Αθηνών, Κέντρο Πληροφόρησης της Αμερικανικής Πρεσβείας στην Αθήνα, Υπουργείο Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης & Θρησκευμάτων, Ένωση Ελλήνων Βιβλιοθηκονόμων & Επιστημόνων Πληροφόρησης, Εθνική Βιβλιοθήκη της Ελλάδος, Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης, Εθνικό Κέντρο Βιβλίου, Ευρωπαϊκή Επιτροπή - Αντιπροσωπεία στην Ελλάδα, Πανεπιστήμιο Μακεδονίας, ΑΤΕΙ Θεσσαλονίκης, Δημοτική Βιβλιοθήκη Θεσσαλονίκης, Αμερικανικό Κολλέγιο Θεσσαλονίκης και Αμερικανική Γεωργική Σχολή.
Στο φετινό συνέδριο συμμετέχει επίσης η Βασιλική Ολλανδική Πρεσβεία στην Αθήνα.
Η Επιτροπή εκδίδει επίσης το ηλεκτρονικό βιβλιοθηκονομικό περιοδικό ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ, που κυκλοφορεί τρεις φορές το χρόνο, με συνεντεύξεις, άρθρα, παρουσιάσεις βιβλιοθηκών και νέα από τον ελληνικό και διεθνή βιβλιοθηκονομικό χώρο.
Η ιστοσελίδα της Επιτροπής είναι: http://www.goethe.de/synergasia

Monday, September 26, 2011

Λεηλάτησαν το σπίτι του Νικηφόρου Βρεττάκου


Τo ανακαινισμένo σπίτι του ποιητή Νικηφόρου Βρεττάκου στην Πλούμιτσα Λακωνίας λεηλάτησαν άγνωστοι, στη διάρκεια του Σαββατοκύριακου.
Το "Καταφύγιο του ποιητή"  δημιουργήθηκε τον περασμένο Οκτώβρη από την οικογένειά του και το σύλλογο "Οι Φίλοι του Αρχείου Νικηφόρου Βρεττάκου", προκειμένου να λειτουργήσει ως χώρος φιλοξενίας Ελλήνων και ξένων διανοουμένων με την ευκαιρία της ανακήρυξης του 2012 σε έτος Νικηφόρου Βρεττάκου.
Οι άγνωστοι δράστες "σήκωσαν" όλα τα έπιπλα, τα σκεύη και τα μικροαντικείμενα που υπήρχαν στο σπίτι. Το αστυνομικό τμήμα Κροκεών κάνει έρευνα για τον εντοπισμό και τη σύλληψη των δραστών.

Το «Εργαστήρι βιβλίου του ΕΚΕΒΙ»


ΠΡΟΣΚΛΗΣΗ ΣΕ ΑΝΟΙΧΤΗ ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗΣ

Το Εθνικό Κέντρο Βιβλίου (ΕΚΕΒΙ)
σας προσκαλεί να γνωρίσετε από κοντά και να συζητήσετε
με τους διδάσκοντες του νέου κύκλου σπουδών
στο «Εργαστήρι Βιβλίου του ΕΚΕΒΙ»
ΣΤΗΝ ΑΘΗΝΑ
την Τετάρτη 28 Σεπτεμβρίου 2011, ώρα 17:30
στην αίθουσα εκδηλώσεων του ΕΚΕΒΙ
(Αθ. Διάκου 4, στάση μετρό «Ακρόπολη», τηλ. 210-9200300)
Για την ενδεχόμενη αλλαγή ημέρας, εάν απεργήσουν τα ΜΜΜ,
θα σταλεί άμεσα ανακοίνωση της νέας ημερομηνίας.
Συμμετέχουν:
ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΣΤΗΝ ΤΑΞΗ: Ανδρέας Μήτσου  (διήγημα), Xάρης Βλαβιανός  (ποίηση), Βασίλης Παπαθεοδώρου (νεανικό μυθιστόρημα), Χρήστος Μπουλώτης (παιδικό βιβλίο), Τάκης Θεοδωρόπουλος και Μάνος Κοντολέων (δημιουργική ανάγνωση), Δημήτρης ΘάναςΚλεοπάτρα Καλαφατά,  (διόρθωση και επιμέλεια κειμένων), Βασιλική Βλάχου και Ευαγγελία Μπίζα (καλλιτεχνική βιβλιοδεσία), Βασίλης Παπατσαρούχας (εικονογράφηση παιδικού βιβλίου).
ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΕΞ ΑΠΟΣΤΑΣΕΩΣ (E-LEARNING): Αμάντα Μιχαλοπούλου,  (μυθιστόρημα),  Στρατής Πασχάλης (ποίηση),  Ελένη Κεχαγιόγλου (διόρθωση και επιμέλεια κειμένων).
* Οι ενδιαφερόμενοι για το εργαστήριο Πεζού Λόγου με τον Χρήστο Χρυσόπουλο, θα έχουν την ευκαιρία να τον συναντήσουν την επόμενη Τετάρτη 5/10, ώρα 17:30, αφού  την εβδομάδα αυτή απουσιάζει εκπροσωπώντας (μαζί με άλλους ομότεχνούς του) την ελληνική λογοτεχνία στο φεστιβάλ «Est-Ouest» της Γαλλικής πόλης Ντι - αφιερωμένο φέτος στην Ελλάδα. 
ΣΤΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
την Παρασκευή 30 Σεπτεμβρίου 2011, ώρα 13:00,
στην αίθουσα εκδηλώσεων της Ένωσης Συντακτών Ημερησίων
Εφημερίδων Μακεδονίας – Θράκης (ΕΣΗΕΜ-Θ),
Στρ. Καλλάρη 5, Θες/νίκη, τηλ. 2310-243572).
Συμμετέχουν:
Σοφία Νικολαϊδου  (μυθιστόρημα), Δημήτρης Μίγγας (διήγημα), Γιώργος Κορδομενίδης (διόρθωση και επιμέλεια κειμένων).

Για όσους δεν μπορούν να παραβρεθούν, το «Εργαστήρι Βιβλίου του ΕΚΕΒΙ» έχει αποκτήσει τη δική του σελίδα στο 
facebook (http://www.facebook.com/ergastiri) προσκαλώντας σε ανοιχτή συζήτηση και συνεχή ενημέρωση όλους τους ενδιαφερόμενους.
ΔΕΙΤΕ ΤΟ ΑΝΑΛΥΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ ΤΟΥ ΦΘΙΝΟΠΩΡΙΝΟΥ ΚΥΚΛΟΥ ΣΠΟΥΔΩΝ ΕΔΩ

«Έφυγε» η Αννα Γκέρτσου-Σαρρή

Η βραβευμένη με Ιπεκτσί, Άννα Γκέρτσου-Σαρρή (1936-2011) γεννήθηκε στην Κωνσταντινούπολη και από το 1938 ζούσε στην Αθήνα. Μετά τις σπουδές της στο Εμπορικό Τμήμα του Αμερικανικού Κολλεγίου, εργάστηκε ως γραμματέας και αργότερα ως δασκάλα Αγγλικών. Έγραψε βιβλία για παιδιά και για μεγάλους κι επίσης ασχολήθηκε με μεταφράσεις.
Τιμήθηκε με το Α΄ Βραβείο Ιπεκτσί για το βιβλίο της Το λέγαν Ξάστερο, με το Κρατικό Βραβείο Εφηβικού Βιβλίου το 1992 για το βιβλίο της ''Το Κόκκινο της Ανατολής'' και το 2006 για το βιβλίο της ''Η άλλη φωνή'', και με το βραβείο "Μιχαήλας Αβέρωφ" της Εταιρείας Ελλήνων Λογοτεχνών το 1984 για το βιβλίο της Σπίτι δίχως αυλή. Τελευταίο της βιβλίο ήταν το «Σχετικά με την Υπατία...» (2010).

Saturday, September 24, 2011

Ενα μυθιστόρημα για τους «Αγιους έρωτες»

 Μυρτώ Λοβέρδου 

Ο Γιώργος Μιχαηλίδης παρουσιάζει το νέο του βιβλίο
Ενα μυθιστόρημα για τους «Αγιους έρωτες»
Ο Γιώργος Μιχαηλίδης καταθέτει άλλο ένα βιβλίο

Περισσότερα από τριάντα χρόνια ο Γιώργος Μιχαηλίδης εκδίδει τα βιβλία του, που αγγίζουν αισίως τη δεκάδα. Αρχισε το γράψιμο από τα χρόνια της δικτατορίας, ενώ το θέατρο είχε πάρει ήδη τη μερίδα του λέοντος στη ζωή του. Οπως αποδεικνύεται όμως με το γράψιμο δεν ξεμπερδεύες ποτέ _όταν είναι συγγραφέας. Με τους «Αγιους έρωτες» λοιπόν, επιστρέφει μετά από τρία χρόνια στις εκδόσεις, συνδυάζοντας και πάλι τη λογοτεχνία με τις ιστορικές περιόδους.

Tuesday, September 20, 2011

Το «Εργαστήρι βιβλίου του ΕΚΕΒΙ»


ΠΡΟΣΚΛΗΣΗ ΣΕ ΑΝΟΙΧΤΗ ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗΣ

Το Εθνικό Κέντρο Βιβλίου (ΕΚΕΒΙ)
σας προσκαλεί να γνωρίσετε από κοντά και να συζητήσετε
με τους διδάσκοντες του νέου κύκλου σπουδών
στο «Εργαστήρι Βιβλίου του ΕΚΕΒΙ»
ΣΤΗΝ ΑΘΗΝΑ
την Τετάρτη 28 Σεπτεμβρίου 2011, στις 17:30
στην αίθουσα εκδηλώσεων του ΕΚΕΒΙ
(Αθ. Διάκου 4, στάση μετρό «Ακρόπολη», τηλ. 210-9200300)
Συμμετέχουν:
ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΣΤΗΝ ΤΑΞΗ: Χρήστος Χρυσόπουλος (πεζός λόγος), Ανδρέας Μήτσου  (διήγημα), Xάρης Βλαβιανός  (ποίηση), Βασίλης Παπαθεοδώρου (νεανικό μυθιστόρημα), Χρήστος Μπουλώτης (παιδικό βιβλίο), Τάκης Θεοδωρόπουλος και Μάνος Κοντολέων (δημιουργική ανάγνωση), Δημήτρης ΘάναςΚλεοπάτρα Καλαφατά,  (διόρθωση και επιμέλεια κειμένων), Βασιλική Βλάχου και Ευαγγελία Μπίζα (καλλιτεχνική βιβλιοδεσία), Βασίλης Παπατσαρούχας (εικονογράφηση παιδικού βιβλίου).
ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΕΞ ΑΠΟΣΤΑΣΕΩΣ (E-LEARNING): Αμάντα Μιχαλοπούλου,  (μυθιστόρημα),  Στρατής Πασχάλης (ποίηση),  Ελένη Κεχαγιόγλου (διόρθωση και επιμέλεια κειμένων)
ΣΤΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
την Παρασκευή 30 Σεπτεμβρίου 2011, ώρα 13:00,
στην αίθουσα εκδηλώσεων της Ένωσης Συντακτών Ημερησίων
Εφημερίδων Μακεδονίας – Θράκης (ΕΣΗΕΜ-Θ),
Στρ. Καλλάρη 5, Θες/νίκη, τηλ. 2310-243572).
Συμμετέχουν:
Σοφία Νικολαϊδου  (μυθιστόρημα), Δημήτρης Μίγγας (διήγημα), Γιώργος Κορδομενίδης (διόρθωση και επιμέλεια κειμένων).

Για όσους δεν μπορούν να παραβρεθούν, το «Εργαστήρι Βιβλίου του ΕΚΕΒΙ» έχει αποκτήσει τη δική του σελίδα στο 
facebook (http://www.facebook.com/ergastiri) προσκαλώντας σε ανοιχτή συζήτηση και συνεχή ενημέρωση όλους τους ενδιαφερόμενους.
ΔΕΙΤΕ ΤΟ ΑΝΑΛΥΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ ΤΟΥ ΦΘΙΝΟΠΩΡΙΝΟΥ ΚΥΚΛΟΥ ΣΠΟΥΔΩΝ ΕΔΩ

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ: ΕΘΝΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ ΒΙΒΛΙΟΥ (ΕΚΕΒΙ), ΤΗΛ.: 210-9200300, www.ekebi.gr
Πληροφορίες : Μαρία Θεοδωρίδου, τηλ.: 210-9200336, seminaria@ekebi.gr

Sunday, September 18, 2011

Σωτήρης Πατατζής: 20 χρόνια από τον θάνατό του: Η εντολή του κοριτσιού



«Αν έχεις καλό μνημονικό, ξεχνάς πιο εύκολα ορισμένα πράγματα» έγραψε βουτώντας την πένα του στην κυνικότητα των καιρών και στην επιλεκτική τους μνήμη ο Λεκ Στάνισλαβ. Είκοσι χρόνια από τον θάνατο του Σωτήρη Πατατζή και η Μνήμη του παραμένει «το πιο κρυφό μυστικό» της ελληνικής λογοτεχνίας.

«Υπάρχουν εξηγήσεις γι' αυτή την ελληνική σιωπή που περιβάλλει τον Σωτήρη. Και τον κάθε Έλληνα με τον χαρακτήρα του Σωτήρη», όπως έγραψε στην "Ελευθεροτυπία" πέντε χρόνια πριν ο Αλέξης Ζήρας… «Από τον Σωτήρη έμαθα το νόημα της Ελευθερίας, της Δημοκρατίας, της Δικαιοσύνης, της Ειλικρίνειας και της Αξιοπρέπειας… μας έμαθε ακόμη να υπερασπίζουμε με επιχειρήματα και όχι με τη βία τις αμετακίνητες ιδέες μας. Και με τον ίδιο τρόπο να καταγγέλλουμε τα πρόσωπα και τις 'σφραγίδες' που εκμεταλλεύονται κι ευτελίζουν αυτές τις ιδέες».

Ο Πατατζής, όπως και κάθε ρομαντικός, «γνώρισε» ότι ο βράχος του Σίσυφου είναι ένα κέλυφος «άδειο». Μα την απογοήτευσή του τη χρησιμοποίησε για να σταθεί όρθιος, όχι να σκύψει. «Ξέρετε γιατί γίναμε άνθρωποι; Γιατί μερικοί πρόγονοί μας πάλευαν και είχανε το θάρρος να πεθάνουν όταν χρειαζότανε. Όσα ζώα δεν ήξεραν να πεθάνουν έμειναν για πάντα ζώα» γράφει στην εμβληματική (και τόσο πρόχειρα, παρά την προσωπική γοητεία των πρωταγωνιστών της, μεταφερμένη στην τηλεόραση) «Μεθυσμένη Πολιτεία».

Ο πολυτάραχος βίος του Έρνεστ Χέμινγουεϊ στην Ελληνοαμερικανική Ένωση


Πενήντα χρόνια μετά τον θάνατό του

Η ίδια η ζωή του ήταν κινηματογραφική. Ένα μυθιστόρημα το οποίο έπρεπε να «ρουφήξει» ως την τελευταία σελίδα. Ο λόγος για τον Έρνεστ Χέμινγουεϊ, τον συγγραφέα, πολεμιστή, πολεμικό ανταποκριτή (είχε καλύψει δημοσιογραφικά και τη Μικρασιατική καταστροφή), κυνηγό λιονταριών, διάσημο ψαρά, τρανό πότη και μανιώδη ταξιδευτή. Η έκθεση «Έρνεστ Χέμινγουεϊ: Από τη ζωή στο έργο» που φιλοξενείται στην Ελληνοαμερικανική Ένωση από τις 19 Σεπτεμβρίου εξερευνά τον μύθο του σπουδαίου λογοτέχνη, 50 χρόνια μετά τον θάνατό του.

Εν έτει 1977 ο Βρετανός συγγραφέας, Άντονι Μπέρτζες, έγραφε: «Δεν αρκούνταν στο να είναι απλώς εξαιρετικός κυνηγός, ψαράς, πυγμάχος και αρχι-αντάρτης. Έπρεπε να μετατρέψει τον εαυτό του σε ομηρικό μύθο, κάτι που συνεπάγεται ότι έπρεπε να προσποιείται και να λέει ψέματα, αντιμετωπίζοντας τη ζωή σαν μυθοπλασία».

Οταν το παρελθόν σκοτώνει το μέλλον


Ο Αργεντινός Εδγάρδο Κοζαρίνσκι αφηγείται την ιστορία µιας Γερµανίδας που προσπαθεί να αλλάξει τη ζωή της
Οταν το παρελθόν σκοτώνει το µέλλον

Αν «οι ιστορίες δεν επινοούνται αλλά κληρονοµούνται», όπως έγραψε ο αργεντινός συγγραφέας Εδγάρδο Κοζαρίνσκι στο µυθιστόρηµά του Ο µολδαβός σωµατέµπορος, σε τούτο το βιβλίο η συγγραφική επινόηση είναι προφανής και του προσφέρει τη δυνατότητα να αξιοποιήσει την ιστορική εµπειρία µε απαράµιλλη τεχνική. Φανταστείτε λοιπόν µια νεαρή Γερµανίδα τον Ιανουάριο του 1945 να περνάει µέσα από το πολωνικό και το τσεχικό έδαφος και να φθάνει στη Βιέννη. Φανταστείτε την τυλιγµένη σε µια βαριά, σχεδόν ασήκωτη στρατιωτική χλαίνη, µέσα στην παγωνιά και στο χιόνι. Να πηγαίνει από τη Βιέννη στη Γένοβα και από εκεί, τρία χρόνια αργότερα, να καταλήγει στο Μπουένος Αϊρες.

ΠΙΣΩ ΑΠΟ ΤΗ ΒΙΤΡΙΝΑ: Εκδοτικές διαμάχες...

Συγκριτικά µε άλλες χώρες οι εκδοτικές διαµάχες στη χώρα µας είναι ελάχιστες και χωρίς πολλά «αίµατα». Υπάρχουν οι στενοχώριες όταν ένας συγγραφέας φεύγει από έναν εκδότη και πάει σε έναν άλλον, αλλά κάπου εκεί σταµατάει η υπόθεση. Λίγες είναι οι φορές που οι διαµάχες αυτές οδηγήθηκαν σε δικαστήρια. Το 2010 υπήρξε διαµάχη για τη Χρύσα ∆ηµουλίδου όταν έφυγε από τις εκδόσεις Λιβάνη και πήγε στις εκδόσεις Ψυχογιός (όπου και εξέδωσε τα βιβλία της πλέον ως Χρυσηίς ∆ηµουλίδου). Τα δικαστήρια δικαίωσαν πρωτοδίκως τον Ψυχογιό και µάλλον κάπου εκεί έληξε και η διαµάχη. Εννοείται ότι τους αναγνώστες κάτι τέτοια τούς αφήνουν παντελώς αδιάφορους.


Η υπόθεση της Αλκης Ζέη. Εφέτος είχαµε τη µεγάλη φυγή της Αλκης Ζέη, η οποία ύστερα από πάρα πολλά χρόνια και πολλά βιβλία εγκατέλειψε τις εκδόσεις Κέδρος προς τις εκδόσεις Μεταίχµιο. Εδώ υπήρξε µια διένεξη σχετικά µε τα ήδη κυκλοφορούντα βιβλία της και αυτά που επρόκειτο να βγουν. Είχε δικαίωµα ο Κέδρος να επανεκδίδει τα βιβλία προτού λήξει το συµβόλαιό της και φύγει για το Μεταίχµιο; Η υπόθεση κατέληξε στα δικαστήρια. ∆ύσκολα παρακολουθεί κάποιος τρίτος αυτές τις υποθέσεις, µια και απαιτούνται ειδικές γνώσεις. Αυτή την εβδοµάδα έγινε πάλι ένα δικαστήριο για την υπόθεση. Γράφτηκε ότι «η υπόθεση έληξε» υπέρ του νέου εκδότη.

Μ. Χατζηλαζάρου: Βυθισµένη στην ποίηση και στα πάθη της

ΚΡΙΤΙΚΗ του ΒΑΓΓΕΛΗ ΧΑΤΖΗΒΑΣΙΛΕΙΟΥ 
  • Η πρώτη σύζυγος του Ανδρέα Εµπειρίκου υπήρξε και σηµαντική ερωτική ποιήτρια
  • Μ. Χατζηλαζάρου: Βυθισµένη στην ποίηση  και στα πάθη της
    Η εισαγωγή του υπερρεαλισµού στην Ελλάδα κατά τη διάρκεια της δεκαετίας του 1930, µε πρωτεργάτες τον Ανδρέα Εµπειρίκο, τον Νίκο Εγγονόπουλο, τον Οδυσσέα Ελύτη, τον Νικόλαο Κάλας και τον Θεόδωρο Ντόρρο, υπήρξε επεισοδιακή: το νέο ποιητικό ρεύµα, που αντλούσε το ανατρεπτικό του πνεύµα από τον κύκλο του Μπρετόν στο Παρίσι (µε την εξαίρεση του Ντόρρου ο οποίος ήταν µάλλον κάτι σαν προποµπός), συνάντησε µεγάλες αντιδράσεις και γρήγορα έγινε αντικείµενο χλευαστικής κριτικής, αν όχι και προπηλακισµού. 

Το «1Q84» του Χαρούκι Μουρακάμι στα ελληνικά


Ο Ιάπωνας λογοτέχνης αποτείει φόρο τιμής στο έργο «1984» του Τζορτζ Οργουελ
Το «1Q84» του Χαρούκι Μουρακάμι στα ελληνικά
Η μεγάλη επιτυχία της τριλογίας στην Ιαπωνία εξώθησε τους εκδότες του 62χρονου Μουρακάμι στις Η.Π.Α. (Knopf) και στο Ηνωμένο Βασίλειο (Harvill Secker) να επισπεύσουν τη μετάφραση των βιβλίων στην αγγλική γλώσσα.

Το «1Q84» δεν είναι κάποιος διαβολικός κωδικός που πρέπει να αποκρυπτογραφηθεί. Έτσι ονομάζεται η νέα μυθιστορηματική τριλογία του ιάπωνα συγγραφέα Χαρούκι Μουρακάμι που αγγίζει τις 1.000 σελίδες. Είναι πρόδηλη η παιγνιώδης αναφορά του συγγραφέα στο κλασικό δυστοπικό έργο του Τζορτζ Όργουελ «1984», καθώς το αγγλικό γράμμα «Q» προφέρεται όπως ακριβώς ο αριθμός «9» στα ιαπωνικά (kyu).

Ο Π. Μάρκαρης στους 10 καλύτερους συγγραφείς αστυνομικών ιστοριών




Ο Μπράιαν Όλεβερ στην εφημερίδα The Observer δημοσίευσε τη σχετική λίστα

Ο Μπράιαν Όλιβερ στην εφημερίδα The Observer δημοσίευσε τη λίστα με τους δέκα καλύτερους, κατά τη γνώμη του, συγγραφείς αστυνομικών ιστοριών από όλο τον κόσμο, ανάμεσα στους οποίους φιγουράρει και ο «δικός μας» Πέτρος Μάρκαρης.

Σύμφωνα με τον Μ. Όλιβερ ο Μάρκαρης είναι ο καλύτερος συγγραφέας που μπορεί να απεικονίσει το κυκλοφοριακό χάος ως ένα τρόπο να βλέπει κανείς την Αθήνα αλλά και την ταραγμένη πολιτική και οικονομική ζωή της. 

Ο ποιητής στραμμένος στη ζωή


Ο Οδυσσέας Ελύτης αυτοσυστήνεται μέσα από έναν τόμο που σχεδίασε ο ίδιος και συγκεντρώνει 37 από τις συνεντεύξεις του

Τι είδε ο ποιητής στον αιώνα του




Δεκαπέντε χρόνια μετά τον θάνατό του, ο Οδυσσέας Ελύτης μάς ξανασυστήνεται μέσα από τις όχι πολλές συνεντεύξεις που έδωσε το διάστημα 1942 - 1992 και έγιναν τόμος για να κυκλοφορήσει από αύριο. Η «Κ» προδημοσιεύει αποσπάσματα. Την επιλογή των συνεντεύξεων την είχε κάνει ο ίδιος ο ποιητής στις αρχές της δεκαετίας του '90, με σκοπό κάποια στιγμή να εκδοθούν.
  • Της Ολγας Σελλα, Η Καθημερινή, 18/9/2011

Πόσα μπορούν ν' αποκαλύψουν ήδη γνωστά και δημοσιευμένα κείμενα; Πάρα πολλά, όπως αποδεικνύει ένα βιβλίο που δεν περιέχει τίποτα αδημοσίευτο, και όμως αποκαλύπτει πολλά. Ο ποιητής Οδυσσέας Ελύτης, στις αρχές της δεκαετίας του '90, έκανε μιαν επιλογή από τις όχι πολλές συνεντεύξεις που είχε δώσει στη ζωή του, με σκοπό κάποια στιγμή να εκδοθούν. «Σκέφτηκε ότι είναι σωστό να υπάρχουν κι αυτά τα κείμενα» δίπλα στα ποιήματα και τα δοκίμιά του, λέει σήμερα στην «Κ» η Ιουλίτα Ηλιοπούλου, που συνεργάστηκε μαζί του σ' εκείνη την επιλογή.

Ο τόμος «Συν τοις άλλοις» (η δοτική πτώση συμβαδίζει με τη δοτική διάθεση του περιεχομένου) περιέχει 37 συνεντεύξεις του Οδυσσέα Ελύτη από το 1942 ώς το 1992. Κυρίως σε Ελληνες δημοσιογράφους, κυρίως σε ελληνικά έντυπα. Και, δεκαπέντε χρόνια μετά τον θάνατό του, ο Οδυσσέας Ελύτης μάς ξανασυστήνεται, ανατρέποντας πολλές από τις εικόνες του: θυμώνει, επικρίνει, αγωνιά, ελπίζει, στοχάζεται. Ενα βιβλίο που «έχει τον Ελύτη στην αμεσότητά του, στο κέντρο των γεγονότων κάθε φορά, στον παλμό της εποχής και της ζωής, με τον λόγο της προφορικής ανάσας και της αμεσότητας που είχε όταν αυθορμήτως απαντούσε σε ερωτήσεις που του έθεταν». Γιατί, μας εξηγεί η Ιουλίτα Ηλιοπούλου, ο Ελύτης δεν δεχόταν ποτέ να δει εκ των προτέρων τα ερωτήματα. «Είχε εμπιστοσύνη και σ' αυτόν που δεχόταν και στη δική του αυθορμησία και σκέψη».

Αναζητώντας το δίκαιο και το αγαθό

Ο Σαντέλ προβάλλει ηθικές θεωρίες πάνω σε συγκεκριμένα ηθικά διλήμματα
  • Tου Βασιλη Mουρδουκουτα, Η Καθημερινή, 18/9/2011
  • MICHAEL J. SANDEL
  • Δικαιοσύνη, τι είναι το σωστό;
  • μετ.: Αλέξανδρος Κιουπκόλης
  • εκδ. Πόλις

Ηθικό, δίκαιο, ορθό, αγαθό. Εννοιες «δύστροπες» και απαιτητικές. Λέξεις δυσνόητες. Σπανίζουν. Στις μέρες μας, το τι είναι σωστό και τι όχι, τόσο στον ιδιωτικό όσο και στον δημόσιο βίο, σχετίζεται σχεδόν αποκλειστικά με την αποτελεσματικότητα και την ωφέλεια. Η ηθική διάσταση γεγονότων, πράξεων και συμπεριφορών παρακάμπτεται, παραβλέπεται ή παραγνωρίζεται. Σωστό θεωρείται το λυσιτελές, το συμφέρον, το σκόπιμο.
Ωστόσο, η ίδια η ζωή συνεχίζει πεισματικά να θέτει ερωτήματα και διλήμματα ακραιφνώς ηθικά: Πρέπει να συμμετέχω στην πολιτική; Πρέπει να πληρώνω τους φόρους; Πρέπει να υποστηρίζω την ύπαρξη δημόσιων αγαθών, προσιτών σε όλους; Φέρω ευθύνη για την καταστροφή του περιβάλλοντος; Πρέπει να υπερασπίζομαι τους αδύναμους; Οφείλω να φροντίσω τους γερασμένους πια γονείς μου; Πρέπει να λέω πάντα την αλήθεια; Πρέπει να σέβομαι το διαφορετικό;
Πρόκειται για ερωτήματα που τίθενται επιτακτικά σε προσωπικό ή σε κοινωνικό επίπεδο, προκαλώντας διαφωνίες, ρήξεις, ασυμφωνίες. Ερωτήματα εμπρός από τα οποία αισθανόμαστε ανήμποροι να στοχαστούμε ηθικά, καθώς αποκαλύπτουν τη «γύμνια» των όρων που χρησιμοποιούμε, αλλά και την αναποτελεσματικότητά τους (sic).

Ποιος πραγματικά ήταν ο Ε. Α. Πόε;

Φως στην ταραγμένη ψυχή μιας ιδιοφυΐας
  • Της Ντορας Mακρη, Η Καθημερινή, 18/9/2011

PETER ACKROYD
Πόε. Μια σύντομη ζωή
εκδ. Πατάκης, σελ. 258

Στο σύντομο αλλά περιεκτικό αυτό βιβλίο, ο βραβευμένος για τις βιογραφίες κορυφαίων ποιητών και πεζογράφων (Πάουντ, Τ. Σ. Ελιοτ, Ντίκενς, Μπλέικ) Βρετανός Peter Ackroyd προσπαθεί να διεισδύσει στην ταραγμένη ψυχή ενός ιδιοφυούς συγγραφέα, του Εντγκαρ Αλαν Πόε.

Η σύντομη ζωή του Πόε και κατά συνέπεια η περιορισμένη εργογραφία του δεν δικαιολογούν την πλούσια βιβλιογραφία και τις αναρίθμητες δημοσιεύσεις και αναφορές στο πρόσωπο και το έργο του. Βέβαια, ο Πόε θεωρείται ένας από τους μεγαλύτερους και πιο καινοτόμους συγγραφείς όλων των εποχών, πρόδρομος της σύγχρονης φανταστικής λογοτεχνίας και του αστυνομικού διηγήματος, προάγγελος του ρομαντισμού με βαθιά επίδραση στον συμβολισμό και τον σουρεαλισμό. Ωστόσο, υπάρχει ένα μυστήριο που καλύπτει τόσο την προσωπικότητα όσο και την τέχνη του, που διαρκώς αναζητεί την επίλυσή του, απαιτώντας περισσότερη έρευνα των πηγών και προ (σ) καλώντας νέες ερμηνείες. Ο Ackroyd ξεκινά τη βιογραφία με το μεγαλύτερο από τα αινίγματα που ταλανίζει τους βιογράφους του Πόε: τις ανεξιχνίαστες συνθήκες του θανάτου του. Ο πρόωρος χαμός του Πόε, σε ηλικία μόλις 40 ετών (γεννήθηκε το 1809), έχει αποδοθεί σε τρομώδες παραλήρημα, φυματίωση, «εγκεφαλική βλάβη», όγκο, διαβήτη κ. λπ. «Το πηγάδι είναι πολύ βαθύ για να ανασύρει κανείς την αλήθεια», ισχυρίζεται ο Ackroyd, και με αυτό το δεδομένο προχωρεί στην ανάλυση της ζωής του.

΄Απαντα του Αριστοτέλη στα νέα ελληνικά

Ετοιμοι οι δύο πρώτοι από τους 22 τόμους
  • Της Χριστινας Σανουδου, Η Καθημερινή, 18/9/2011

Κρίνοντας από τη συχνότητα των αναφορών στο αρχαιοελληνικό παρελθόν, ένας ανυποψίαστος επισκέπτης από το εξωτερικό εύκολα θα συμπέραινε ότι οι σύγχρονοι Ελληνες έχουν βαθιά γνώση της πολιτισμικής τους κληρονομιάς. Στους πιο εξοικειωμένους με την εγχώρια πραγματικότητα, το γεγονός ότι ο μέσος Νεοέλληνας ουσιαστικά δεν έχει πρόσβαση στο πλήρες έργο του Αριστοτέλη μπορεί και να μην προκαλεί ιδιαίτερη έκπληξη. Πρόκειται πάντως, για ένα τεράστιο κενό, το οποίο φιλοδοξεί να καλύψει μία ομάδα πανεπιστημιακών και ερευνητών διεθνούς κύρους, μεταφράζοντας εκ νέου τα άπαντα του μεγάλου φιλοσόφου στα νέα ελληνικά και πλαισιώνοντας τα κείμενα με εύληπτες επεξηγηματικές σημειώσεις. Ο δύο πρώτοι από τους 22 συνολικά τόμους αναμένεται να κυκλοφορήσουν τον επόμενο μήνα από τις εκδόσεις «Νήσος» της Εταιρείας Μελέτης των Επιστημών του Ανθρώπου, ενώ οι υπόλοιποι θα εκδίδονται σταδιακά μέσα στα επόμενα χρόνια. Την ευθύνη της έκδοσης έχει ο Γεράσιμος Κουζέλης, καθηγητής στο Πανεπιστήμιο Αθηνών, και την επιστημονική διεύθυνση οι Βασίλης Κάλφας και Παντελής Μπασάκος, καθηγητές στο ΑΠΘ και το Πάντειο Πανεπιστήμιο αντίστοιχα. Το έργο υλοποιείται με την οικονομική υποστήριξη του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος - ο μοναδικός φορέας, που φαίνεται ότι αναγνώρισε εξαρχής τη σημασία ενός τέτοιου εγχειρήματος.

Βρετανική γραφή, άρωμα Ανατολής


  • Της Χριστινας Σανουδου, Η Καθημερινή, 17/9/2011

«Η δημιουργία δεν σταμάτησε την έκτη μέρα. Η δημιουργία ξεδιπλώνεται γύρω μας, ανεξάρτητα από εμάς και μέσα από μας, με την ταχύτητα των ημερών και των νυχτών, και μας αρέσει να την ονομάζουμε Αγάπη», αναλογίζεται ο Jacob de Joet, ένας νεαρός Ολλανδός υπάλληλος, παγιδευμένος με τη θέληση του σε ένα μικρό, τεχνητό νησί στον κόλπο του Ναγκασάκι, τις τελευταίες ημέρες του 18ου αιώνα.

Ενας ευαίσθητος διανοούμενος στον άχαρο ρόλο του γραμματέα της Ολλανδικής Εταιρείας των Ανατολικών Ινδιών, ο ήρωας του τελευταίου βιβλίου του Ντέιβιντ Μίτσελ σύντομα αποδεικνύεται υπερβολικά έντιμος και ηθικός για να επιβιώσει σε έναν κόσμο διαφθοράς, διαπλοκής και στυγνής εκμετάλλευσης. Τα πράγματα περιπλέκονται ακόμα περισσότερο όταν ερωτεύεται μία Γιαπωνέζα μαία, και παρασύρεται σε ένα ταξίδι στον μυστηριώδη κόσμο της Απω Ανατολής.

Ο Οιδίπους στην Αμερική του ’44

«Νέμεσις», το τελευταίο μυθιστόρημα του Φίλιπ Ροθ κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Πόλις
  • Του Ηλια Μαγκλινη, Η Καθημερινή, 17/9/2011

Δικαίως σε ένα από τα τελευταία τεύχη του The New York Review of Books, ο νομπελίστας Τζ. Μ. Κουτσί διακρίνει στο τελευταίο μυθιστόρημα του Φίλιπ Ροθ «Νέμεσις» έναν αέρα «οιδιπόδειας τραγωδίας». Η αναλυτική προσέγγιση του Κουτσί δεν θα μπορούσε να είναι περισσότερο εύστοχη. Μην περιμένει όμως κανείς να βρει γιους και μητέρες ή κόρες με πατέρες σε αδιέξοδα και ψυχοβγαλτικές καταστάσεις (όπως συμβαίνει σε πολλά από τα παλαιότερα βιβλία του Ροθ). Το στοιχείο της αρχαίας τραγωδίας, και ειδικά του Οιδίποδα, στο «Νέμεσις», εστιάζεται στο εξής: όπως και ο Οιδίπους, έτσι και ο κεντρικός πρωταγωνιστής του βιβλίου, δεν πληρώνει για τα κρίματα αλλά για την άγνοιά του.

Saturday, September 17, 2011

Ο Κάρλος Φουέντες αξιολογεί τα 20 καλύτερα λατινοαμερικανικά μυθιστορήματα



  • ΤΑ ΝΕΑ, Σάββατο, 17 Σεπτεμβρίου 2011
  • ΡΕΠΟΡΤΑΖ: Επιμέλεια Νατάσα Μπαστέα
Με αφορμή το καινούργιο του δοκιμιακό έργο για το «Μεγάλο μυθιστόρημα της Λατινικής Αμερικής» ο 83χρονος σήμερα συγγραφέας του περίφημου «Ο θάνατος του Αρτέμιο Κρουζ» (Αγρα) και άλλων 23 μυθιστορημάτων, 9 συλλογών διηγημάτων, 5 θεατρικών έργων και 15 δοκιμίων, έδωσε στο λογοτεχνικό περιοδικό «Babelia» της ισπανικής «El Pais» τη δική του αξιολόγηση για τα καλύτερα έργα τα οποία σηματοδοτούν το μεγαλείο αλλά και τη σημερινή δυναμική της λατινοαμερικανικής λογοτεχνίας, καθιερώνοντάς την ως μία από τις σημαντικότερες λογοτεχνίες στην ιστορία. Αν όμως η λίστα, ή μάλλον ο κανόνας του Φουέντες για τα δέκα καλύτερα μυθιστορήματα της μεγάλης γενιάς των λατινοαμερικανών συγγραφέων - πολλοί από τους οποίους συνδέθηκαν με το κίνημα του λεγόμενου μαγικού ρεαλισμού - είναι ως έναν βαθμό αναμενόμενος, ο κανόνας του για τα καλύτερα έργα των επιγόνων τους αποτελεί έκπληξη.

Ψύλλοι στ’ άχυρα (με αφορμή τον Ιωάννη Συκουτρή)

ΤΑ ΝΕΑ, Σάββατο, 17 Σεπτεμβρίου 2011


ΡΕΠΟΡΤΑΖ: Γράφει ο Κώστας Γεωργουσόπουλος


Στα μέσα Σεπτεμβρίου του 1937, πριν από εβδομήντα τέσσερα χρόνια, έκανε μια εθελούσια πτήση από τον βράχο του Ακροκόρινθου ο Ιωάννης Συκουτρής, ένας νεότατος και ιδιοφυής κλασικός φιλόλογος, θύμα του φθόνου, της μιζέριας και της υποκριτικής κοινωνίας της Ελλάδας, την εποχή που ο σπιθαμιαίος δικτάτορας παιάνιζε τον τρίτο ελληνικό πολιτισμό, τρομάρα του.

Θα μου πείτε πώς το θυμήθηκα αυτό το αποτρόπαιο για την πνευματική ζωή του τόπου γεγονός, σήμερα. Αλίμονο, σήμερα πιο επίκαιρο ηχεί αυτό που ο καθηγητής και ακαδημαϊκός τότε Σωκράτης Κουγέας είχε εκφράσει αλληλέγγυος εν ζωή με τον Συκουτρή, στον επικήδειο λόγο του. «Μικρό κανόνι εκρέπαρε και ξαρματώθη κάστρο», στίχο από ένα μανιάτικο μοιρολόγι, ένα από κείνα που ο Κουγέας είχε συλλέξει σε μια σπουδαία του συλλογή. Πράγματι οι μικρόψυχοι της εποχής, συνάδελφοι εν πανεπιστημίω, δημοσιογράφοι και άλλοι επιστρατευμένοι συκοφάντες από όλα τα κοινωνικά στρώματα ήταν ένα άθλιο κανονάκι της φωτιάς, που όμως σώριασε έναν γίγαντα της επιστήμης.
Ο Συκουτρής, φιλόλογος ολκής, που σε ηλικία που άλλοι σπάνε μόλις το αυγό και ξεμυτίζουν στον επιστημονικό χώρο, είχε διαπρέψει στη Γερμανία. Είχε εκλεγεί καθηγητής στο Πανεπιστήμιο της Πράγας, θέση που δεν δέχτηκε γιατί ήθελε να προσφέρει τις γνώσεις του και τα παιδαγωγικά του οράματα στην πατρίδα, διορίστηκε υφηγητής στη Φιλοσοφική Σχολή Αθηνών αλλά δεν ψηφίστηκε ως καθηγητής γιατί έπεσαν οι ψύλλοι να τον φάνε.