Σοφία Ναγκίμπ Μαχφούζ. Συλλογή αποφθεγμάτων που προέρχονται από τα βιβλία του Αιγύπτιου συγγραφέα. Ο εκδότης-διευθυντής του λογοτεχνικού περιοδικού «Εντευκτήριο» Γιώργος Κορδομενίδης κάνει κριτική παρουσίαση του βιβλίου Η σοφία μιας ζωής του Ναγκίμπ Μαχφούζ [Naguib Mahfouz] (Eισαγωγή: Αλέγια Σερούρ, Mετ. Πέρσα Κουμούτση, εκδ. Ψυχογιός, σελ. 148). Τον χαρακτήρισαν «Μπαλζάκ της Αιγύπτου» αλλά και «Σαίξπηρ των Αράβων», τόσο εξαιτίας του τρόπου με τον οποίο τα έργα του εκφράζουν τη γεμάτη ενέργεια και παλμό ζωή της χώρας του όσο και εξαιτίας της λεπτομερούς ψυχολογικής ανάπτυξης των χαρακτήρων του, αλλά και των πλατιών κοινωνικών του ενδιαφερόντων...
Τοπία της αθηναϊκής ανθρωπογεωγραφίας. Συλλογή δώδεκα διηγημάτων και φωτογραφίες από τη σημερινή μεγαλούπολη. Η Τιτίκα Δημητρούλια παρουσιάζει το βιβλίο Μικρός δακτύλιος του Κώστα Κατσουλάρη (φωτογραφίες: Καμίλο Νόλλας, εκδ. Ελληνικά Γράμματα). Ο Κώστας Κατσουλάρης, στη νέα συλλογή διηγημάτων του, δηλώνει την πρόθεσή του να εξερευνήσει την αθηναϊκή ανθρωπογεωγραφία. «Νέες αθηναϊκές ιστορίες»: αυτός είναι ο υπότιτλος της συλλογής, που περιλαμβάνει έντεκα δικές του ιστορίες, συν άλλη μια γραμμένη από ένα φίλο του συγγραφέα, τον Σπύρο Κρίμπαλη, συν τις φωτογραφίες με κινητό τηλέφωνο του Καμίλο Νόλλα…
Λογοτεχνία με μαθηματική ακρίβεια. Τα τελευταία χρόνια, βιβλία με περιεχόμενο θεωρήματα και πρωταγωνιστές επιστήμονες των θετικών επιστημών γίνονται μπεστ σέλερ. Της Όλγας Σελλά. «Η Αλίκη στη χώρα των θαυμάτων» είναι ένα από τα μεγαλύτερα μπεστ σέλερ όλων των εποχών και, ταυτοχρόνως, ο σύγχρονος πρόγονος της λεγόμενης μαθηματικής λογοτεχνίας, εν έτει 1865. Δειλά αλλά σταθερά ακολούθησαν, τα επόμενα χρόνια, συγγραφείς και βιβλία που προσέγγισαν τη μαθηματική σκέψη μέσω μιας άλλης, «ξένης» γλώσσας: της αφήγησης. Με αδεξιότητα ή με πλάγιο τρόπο, τα μαθηματικά «εισέβαλαν» ακόμα και σε αστυνομικά μυθιστορήματα, όπως στον δικό μας αστυνόμο Μπέκα, του Γιάννη Μαρή, που «στο σχολείο αγαπούσε πολύ την Αλγεβρα» και θεωρούσε ότι «όλα είναι στοιχεία μιας μαθηματικής εξίσωσης»…
Αυθαιρεσία στην ανάγνωση της Ιστορίας. Ο χρονικός χωρισμός των περιόδων που έχει οριστεί με ιδεολογικές προϋποθέσεις αποδεικνύεται ρευστός και αναποτελεσματικός. Ο Ν. Ε. Καραπιδάκης (καθηγητής της Ιστορίας της Μεσαιωνικής Δύσης στο Ιόνιο Πανεπιστήμιο, τ. διευθυντής των Γενικών Αρχείων του Κράτους) γράφει για το βιβλίο Από τους Βαρβάρους στους Μοντέρνους. Κοινωνική Ιστορία και ιστοριογραφικά προβλήματα της Μεσαιωνικής Δύσης της Ρίκας Μπενβενίστε (εκδ. Πόλις - σελ. 357). Έχοντας μόλις διανύσει τον αιώνα των πιο μεγάλων καταστροφών και των πιο εκτεταμένων εξοντώσεων που γνώρισε ο δυτικός πολιτισμός, με θολή ακόμα την έννοια της νεωτερικότητας (και του έθνους) και ακόμα θολότερη αυτήν της μετανεωτερικότητας, το βιβλίο της Ρίκας Μπενβενίστε αποτελεί μια ουσιαστική πρόκληση για τους συνήθεις προβληματισμούς περί ιστορίας…
Η εναλλακτική εφημερίδα που έγινε τρόπος ζωής. Τα τριάντα της χρόνια συμπληρώνει η γερμανική taz. Ο Κώστας Θ. Καλφόπουλος γράφει για το βιβλίο Die taz. Eine Zeitung als Lebensform του Jorg Magenau (εκδόσεις Hanser, Μόναχο 2007). Είναι η «καθημερινή εφημερίδα» (tages-zeitung, «χαϊδευτικά» taz) της Γερμανίας, η «μικρότερη» ανάμεσα στα εκδοτικά μεγαθήρια και τα παραδοσιακά φύλλα που κατακλύζουν τα κιόσκια και τα βιβλιοπωλεία στους σιδηροδρομικούς σταθμούς και τα αεροδρόμια. Είναι «βέρα βερολινέζα» στην καταγωγή, αλλά διακινείται «καθ’ άπασαν την επικράτειαν» (berregional), σε σχήμα Berliner, όπως αποκαλούν οι αγγλοσάξονες το μέγεθος μιας εφημερίδας, που κινείται ανάμεσα στα «παραδοσιακά σεντόνια» και τα τάμπλοϊντ…
Θεωρίες της κοινωνίας και πρόβλημα αξιών. Η φιλοσοφική διαμάχη για τη γνώση των ανθρώπινων πραγμάτων ανάμεσα στον Παναγιώτη Κονδύλη και τον Κοσμά Ψυχοπαίδη. Ο Θάνος Σαμαρτζής γράφει για το βιβλίο Νόημα και Κυριαρχία του Γιώργου Φαράκλα (Εκδ. Εστία, 2007, σελ. 648). Είναι γνωστό από παλιά ότι συχνά οι άνθρωποι θεωρούν πως αυτό που είναι προς το συμφέρον τους, αυτό είναι και δίκαιο. Πολλοί φιλόσοφοι γενίκευσαν αυτή την ιδέα και υποστήριξαν πως κάθε αξία, κάθε αντίληψη για το τι είναι «καλό» ή «δίκαιο», αποτελεί άμεσo ή έμμεσo παρακολούθημα του συμφέροντος αυτού που την προβάλλει. Με τον ίδιο τρόπο που τα συμφέροντα μάχονται το ένα το άλλο, έτσι πολεμούν και οι αξίες μεταξύ τους…
No comments:
Post a Comment