Το πρώτο μυθιστόρημα του καναδού σκηνοθέτη είναι οργανικά ενταγμένο στον κόσμο των ταινιών του
Καρασαρίνης Μάρκος, ΤΟ ΒΗΜΑ: 07/10/2014
Το πρώτο μυθιστόρημα του Ντέιβιντ Κρόνενμπεργκ με τίτλο «Consumed» κυκλοφορεί στην Αμερική στις 9 Οκτωβρίου. Η κινηματογραφική δουλειά του Ντέιβιντ Κρόνενμπεργκ
έμοιαζε πάντοτε να ακουμπάει μια πλευρά της στη λογοτεχνία των
παραισθησιογόνων. Θα μπορούσε να είναι εκείνη του Γουίλιαμ Μπάροουζ, το
«Γυμνό γεύμα» του οποίου ο καναδός σκηνοθέτης γύρισε σε φιλμ το 1986,
διαισθητικά όμως ένιωθε κανείς μια στενότερη συγγένεια με τον βρετανό
λογοτέχνη Τζέιμς Γκράχαμ Μπάλαρντ. Σεξ και ασθένεια, ακραία
σωματικά πάθη, σκοτεινές διανοητικές εμμονές, η διαστροφή της
τεχνολογίας για την ικανοποίηση των προσωπικών έξεων παρέπεμπαν εκεί ήδη
από τους «Διχασμένους» του 1988, προτού ο Κρόνενμπεργκ μεταφέρει στη
μεγάλο οθόνη το αμφιλεγόμενο «Crash» του Μπάλαρντ το 1996 και
επιβεβαιώσει την αμοιβαία τους έλξη για την κοινοτοπία της ανθρώπινης
ψυχοπαθολογίας με το «μπαλαρντικού» χαρακτήρα «eXistenZ» του 1999. Σε
αυτή τη σύζευξη παράδοξου και καθημερινού επιστρέφει σήμερα, αλλά από τη
σκοπιά του συγγραφέα πλέον: το πρώτο του μυθιστόρημα με τίτλο
«Consumed» (εκδόσεις Fourth Estate) κυκλοφόρησε στην Αμερική στις 9
Οκτωβρίου.
Εκ πρώτης όψεως το βιβλίο αποτελεί ένα αστυνομικό μυθιστόρημα
διαποτισμένο από την κουλτούρα της εποχής του: οι πρωταγωνιστές του, ένα
ζευγάρι διαδικτυακών δημοσιογράφων, ικανοποιούν το αχόρταγο πάθος του
κοινού για σεξουαλικά σκάνδαλα και στυγερά εγκλήματα, τα οποία χάρη στην
ευχέρεια της σύγχρονης τεχνολογίας αποδίδουν με πορνογραφική
λεπτομέρεια. Ερευνώντας δύο φαινομενικά ασύνδετες μεταξύ τους υποθέσεις
(ώσπου αυτές τελικά συγκλίνουν) ενδίδουν στον πειρασμό των ερωτικών
επαφών με τους υπόπτους και της κοινοποίησης αποδεικτικών στοιχείων στο
Internet προκειμένου να αποκτήσουν πρόσθετους οπαδούς στο Twitter.
Μια καρκινοπαθής σύζυγος είναι νεκρή ή ζωντανή, ο φιλόσοφος-κανίβαλος σύζυγός της μπορεί ή δεν μπορεί να είναι ο δολοφόνος της, ο φόνος ίσως έχει διαπραχθεί, ίσως και όχι. Ο Κρόνενμπεργκ τοποθετεί τους ήρωές του στα συμφραζόμενα ενός κόσμου πλασμένου «για όλες τις Βερόνικες των προσωπικών μας διαστροφών», όπως έγραφε ο Μπάλαρντ στο «Crash»: κάμερες που αποτυπώνουν στιγμές για τη διαρκή επανάληψή τους, εφαρμογές που καθιστούν το ιδιωτικό δημόσιο, τρισδιάστατοι εκτυπωτές που παράγουν σεξουαλικά βοηθήματα ή στρεβλές απομιμήσεις ανδρικών μορίων. Το θέμα του Κρόνενμπεργκ όμως δεν είναι κάτι τόσο απλό όσο η μεταμόρφωση του ανθρώπου σε μηχανή, είναι η γκροτέσκα ανάμειξή τους, το υβρίδιο των ερωτικών σχέσεων που διεκπεραιώνονται εξ αποστάσεως, η κατανάλωση της τεχνολογίας ως αφροδισιακού του 21ου αιώνα.
Μια καρκινοπαθής σύζυγος είναι νεκρή ή ζωντανή, ο φιλόσοφος-κανίβαλος σύζυγός της μπορεί ή δεν μπορεί να είναι ο δολοφόνος της, ο φόνος ίσως έχει διαπραχθεί, ίσως και όχι. Ο Κρόνενμπεργκ τοποθετεί τους ήρωές του στα συμφραζόμενα ενός κόσμου πλασμένου «για όλες τις Βερόνικες των προσωπικών μας διαστροφών», όπως έγραφε ο Μπάλαρντ στο «Crash»: κάμερες που αποτυπώνουν στιγμές για τη διαρκή επανάληψή τους, εφαρμογές που καθιστούν το ιδιωτικό δημόσιο, τρισδιάστατοι εκτυπωτές που παράγουν σεξουαλικά βοηθήματα ή στρεβλές απομιμήσεις ανδρικών μορίων. Το θέμα του Κρόνενμπεργκ όμως δεν είναι κάτι τόσο απλό όσο η μεταμόρφωση του ανθρώπου σε μηχανή, είναι η γκροτέσκα ανάμειξή τους, το υβρίδιο των ερωτικών σχέσεων που διεκπεραιώνονται εξ αποστάσεως, η κατανάλωση της τεχνολογίας ως αφροδισιακού του 21ου αιώνα.
Εν αναμονή του «Maps to the Stars», ο αμερικανικός Τύπος εκθειάζει
το μυθιστόρημα τόσο για την εικονογραφία όσο και για την αφηγηματική του
δεινότητα. Για την «Boston Globe» πρόκειται για ένα «τοπίο πανδαιμόνιου
αντάξιου του Ιερώνυμου Μπος», ο συγγραφέας του «επιδέξιος και
επινοητικός» και το έργο υποψήφιο, φυσικά, για μελλοντική μεταφορά στον
κινηματογράφο. Στους «New York Times», o Τζόναθαν Λέθεμ,
δημοφιλής δημιουργός κειμένων «πειραγμένης» λογοτεχνίας όπως το «Οι
σκιές του Μπρούκλιν» (εκδόσεις Κέδρος), στέκεται στην πρωτοτυπία, στην
περιγραφική ακρίβεια και στον ψυχρά υπολογισμένο επίπεδο τόνο του
«Consumed» που σε συνδυασμό με την «απουσία αξιόπιστου μεσοαστικού
ηθικού πλαισίου [...] προκαλεί ίλιγγο». Ιδού ένα συναίσθημα διόλου
άγνωστο στο κοινό του Ντέιβιντ Κρόνενμπεργκ που μοιάζει να μετακομίζει
από το σελιλόιντ στη σελίδα.
No comments:
Post a Comment